Gå til innhold

Rundreise/jorden-rundt - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Jeg og en kamerat lurer på om vi kanskje skal prøve å få til en "jorden rundt"-reise. Det er da snakk om å anskaffe seg jobb og jobbe fra juli 2011-jan 2012, og reise fra jan 2012 til juli 2012.

Vi regner med å opparbeide oss rundt 100-150k hver.

Spørsmålet mitt er; er det noen her som har liknende erfaring? Reisetips vil bli satt veldig stor pris på. Dette er en reise vi begge gjerne vil gjennomføre, men det er noe vi må tenke nøye igjennom, og planlegge for å få til.

- empetre

Endret av empetre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har veldig lyst til å gjennomføre.

Noen som har tips til hvor vi kan dra?

Her er min lille, og lite gjennomtenkte plan:

- Starte i Kina (Beijing?)

Reise nedover til Singapore

- Fly til Canberra eller Sydney

Reise herfra opp til Perth (Langs østkysten)

- Fly til Tanzania

Bestige Kilmanjaro og fiske på Zanzibar

- Fly til Los Angeles

Reise til New York

Tenkte å eventuelt leie bil i LA for så å levere den i NY. Hørt at dette er mulig i USA :)

Lenke til kommentar

Canberra er kjedelig i forhold til Sydney (og andre australske byer).

Du vil også ha problemer emd å reise opp østkysten for å nå Perth. Perth ligger på veskysten (3 døgn med tog fra Melbourne). I Sydney bør man bl.a. se Blue Mountains (Katoomba).

Men du har mange interessante steder som er et must opp østkysten. Nevner noen få her: Baron Bay, Surfers Paradise, Gold Coast, Whitsundays, Cairns, grat Barrier Reef, Daintree (alle langs kysten) + selvsagt en rekke nasjonalparker litt inn i landet + outback.

Lenke til kommentar

Canberra er kjedelig i forhold til Sydney (og andre australske byer).

Du vil også ha problemer emd å reise opp østkysten for å nå Perth. Perth ligger på veskysten (3 døgn med tog fra Melbourne).

Ops, sorry. Var Cairns/Cape York jeg mente :D

Lenke til kommentar

Til Kina skader det ikke å ta tog – helst via Mongolia, tid har dere jo nok av ... ? Er du lat (det var jeg!) flyr du til Moskva først, ellers er det fullt mulig å komme seg til Singapore uten å sette seg på et fly, langt morsommere også.

Lenke til kommentar

Off. transport kan være et problem i Australia. Det går tog langs kysten fra Sydney til Cairns. Og det går buss (hopppå og av i en retning) fra Sydney til Cairns og videre til f.eks. darwin eller Alice Springs. problemet er at de velger en rask rute lalangs hovedveiene - unngår svært mange interessante steder. Derfor kan ofte leiebil være det beste (venstrekjøring).

Uansett reisemåte; Sjekk lokale turistkontorer og turistinfo på hotellene. Her vil du få råd og ideer om mange morsomme steder. Slå dere evt. sammen med andre som har samfallende ønsker.

På de fleste pubene kan du spise billigere og bedre enn på restaurantene. På mange hotell er det mulighet til å lage egen middag. Alle hoteller utenfor storbyene har felles kjøleskap til fri bruk (mat/drikke er trygg - ingen rører andres mat).

Er du medlem av NAF/KNA vil australske søsterorganisasjoner utstyre deg med gratis gode kart.

Bussruter:

http://www.premierms.com.au/NewHome/TimeTableSelect.asp

http://www.greyhound.com.au/

EDIT:

Veien nord for Cairns (Cape York) er svært dårlige, bortsett fra strekket Port Douglas - Cooktown via Mount Molloy. her er det asfaltert hele veien. Lengre nord er det bare grusveier.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Til Kina skader det ikke å ta tog – helst via Mongolia, tid har dere jo nok av ... ? Er du lat (det var jeg!) flyr du til Moskva først, ellers er det fullt mulig å komme seg til Singapore uten å sette seg på et fly, langt morsommere også.

Har omtrent 5,5 måneder. Å ta tog til Kina vil ta for lang tid, satser på fly til Beijing

:-)

edit: Hvordan var din reiserute? Vil gjerne ha inspirasjon!

Endret av empetre
Lenke til kommentar

Veien nord for Cairns (Cape York) er svært dårlige, bortsett fra strekket Port Douglas - Cooktown via Mount Molloy. her er det asfaltert hele veien. Lengre nord er det bare grusveier.

Grunnen til at jeg nevnte Cape York, var for å dra ut på Barrier Reef, men det er vel kanskje like gode muligheter for dette fra Cairns eller Cooktown?

Lenke til kommentar

Har omtrent 5,5 måneder. Å ta tog til Kina vil ta for lang tid, satser på fly til Beijing

:-)

edit: Hvordan var din reiserute? Vil gjerne ha inspirasjon!

Driver ikke med noen tradisjonell RTW-reise, ramler heller rundt etter det som måtte falle meg inn i noen år, opptelling av land og kontinenter får være en oppgave for ettertiden. Den delen hittil som kanskje er mest relevant for din del er tog fra Moskva til Hong Kong. Først transsibirske med stopp i Irkutsk og Ulan Bator (det mongolske landskapet vil man nødig gå glipp av!), deretter Beijing -> Xi'an -> Hangzhou -> Shanghai -> Guilin/Yangshuo -> Hong Kong i Kina. Tekniske detaljer om tog etc har seat61.com langt bedre styr på enn min hukommelse, andre ting kan jeg alltids forsøke å svare på.

Tog fra Moskva til Hong Kong tar forresten omtrent én uke, men det er formodentlig nokså traurig å ikke stoppe underveis. 2 uker er litt knapt (men går om man planlegger!), tre uker gir en del tid til adspredelser både i Sibir og Mongolia.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Tog fra Moskva til Hong Kong tar forresten omtrent én uke, men det er formodentlig nokså traurig å ikke stoppe underveis. 2 uker er litt knapt (men går om man planlegger!), tre uker gir en del tid til adspredelser både i Sibir og Mongolia.

For all del spennende med Sibir, men… Er ikke Mongolia (og Russland) veldig strenge land å ferdes i? Jeg vil ikke oppbevare meg en uke der, for å være ærlig. En uke med tog høres ganske vondt ut… Vil oppleve Kina, USA, og eksotiske land, gjerne Sør-Amerika eller andre eventuelle land i Asia. (Ja, jeg er han andre duden som empetre kanskje skal reise med…)

Oslo -> Kina -> Japan /m Taiwan -> Sørøst Asia -> Stillehavsøyer -> USA -> Norge.

Hvilke land tenker du på ved "Sørøst-Asia"?

En tur innom Sør-Amerika (Brasil? Argentina? Peru?) hadde også vært fett på tilbakeveien.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

For all del spennendem ed Sibir, men… Er ikke Mongolia (og Russland) veldig strenge land å ferdes i? Jeg vil ikke oppbevare meg en uke der, for å være ærlig. En uke med tog høres ganske vondt ut…

Russland og Mongolia er ikke farlige land å ferdes i. Kan hende det er strenge kontroller på grensen, men det er det jo mellom Norge og Russland også.

Og ja, en uke med tog høres veldig tungt ut, selvom landskapet er utrolig. Dette er ting vi må vurdere litt videre.

Med Sørøst-Asia menes nok Thailand, Kambodja, Laos, Vietnam, Malaysia og Singapore :)

Lenke til kommentar

Mongolia opplevde jeg som alt annet enn strengt. Hovedstaden Ulan Bator er et skittent høl med mye fyll, ran og spetakkel på nattestid (skjønt, relativt til Oslo og Bergen sentrum i helgene er det slett ikke galt!). I Ulan Bator er det uansett liten grunn til å oppholde seg, enklere enn på steppene i landet med verdens laveste befolkningstetthet blir det ikke. Russland har et nokså fjollete system der man i teorien skal registrere seg i alle byer man oppholder seg mer enn tre dager, i praksis byr ikke dette på noen som helst problemer. Det nærmeste vi kom å slite med å reise i Russland var å skjønne oss på t-banen i Moskva før vi lærte oss det kyrilliske alfabetet.

To ekstra visum er imidlertid noe herk. Grensekontroller som tok en liten evighet i 40 graders hete kunne jeg kanskje også klart meg uten, men det gav gode muligheter til å bli kjent med flere passasjerer – og gode grunner til å være glad i EU.

Vår lengste togetappe var på 79 timer (Moskva -> Irkutsk), denne gikk fortere enn forventet og var ganske så interessant – litt på grunn av utsikten, men mye på grunn av opplevelsen av å tilbringe så lang tid på ett tog. Sibir er først og fremst forbannet vidstrakt, dette får man ikke inntrykk av ved å fly over i løpet av et par korte timer. Å reise når man tar seg noen måneder eller år er en kvalitativt annen opplevelse enn en panikkrømning fra kolleger, sure tanter og kassekøen på Meny. Denne annerledesheten er det verdt å ha i tankene når man planlegger – det som sikkert er kjempeartig en uke eller tre blir dørgende kjedelig over tid, platt underholdning og overorganiserte aktiviteter evner ikke mer enn å døyve nysgjerrigheten frem til fellesferien er over. Reising er ikke en konkurranse der den som tilbringer størst andel av tiden på en sandstrand, kommer lengst på kortest tid eller teller flest land vinner. Det er selvsagt kurant å konkludere med at en uke på tog er grenseløst kjedelig, at Sibir ikke er verdt et besøk eller at det blir for dyrt, men tenk nøye gjennom hvilke valg dere gjør og hvorfor de gjøres. Enkelte tar RTW-turer som en serie av charterdestinasjoner med strand og paraplydrinker – jeg skal ikke mene noe om hva som er rett eller galt, men jeg ville kjedet meg halvt ihjel og lengtet etter noe å ta meg til med etter kort tid.

Lenke til kommentar

Enig. Jeg er ikke ute etter en rekke charterdestinasjoner. Jeg vil oppleve noe mer enn chilling på strand og vill festing hver kveld.

Greit å komme steder der man kan ta en liten fest, en øl på en fin øde strand. Det er i hovedsak opplevelser og inntrykk av verden jeg er ute etter. Noe jeg ALDRI vil glemme.

Bading, fisking, fjellklatring, se kjente landemerker og det å møte nye mennesker er noen av tingene jeg iallefall har på agendaen :D

Lenke til kommentar

Oslo -> Kina -> Japan /m Taiwan -> Sørøst Asia -> Stillehavsøyer -> USA -> Norge.

Hvilke land tenker du på ved "Sørøst-Asia"?

En tur innom Sør-Amerika (Brasil? Argentina? Peru?) hadde også vært fett på tilbakeveien.

Sør-Øst Asia kan være Thailand, Vietnam, Kambodsja, Laos, Malaysia, Indonesia og evt Myanmar om man er skikkelig dristig.

Enig at Sør-Amerika er et godt alternativ til hjemreisen ja. Cuzco skal visst være fint, det samme skal Amazonas.

Lenke til kommentar

Sør-Øst Asia kan være Thailand, Vietnam, Kambodsja, Laos, Malaysia, Indonesia og evt Myanmar om man er skikkelig dristig.

Enig at Sør-Amerika er et godt alternativ til hjemreisen ja. Cuzco skal visst være fint, det samme skal Amazonas.

Myanmar om man er skikkelig dristig? Er dette et skummelt land å ferdes i?

Har hørt at Cuzco skal være fint jeg også! :D

EDIT: Tror vi holder oss utenfor store muslimske land som Indonesia av sikkerhetsmessige årsaker :) Hehe

Endret av empetre
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg tror ikke Myanmar/Burma er så farlig egentlig. Så lenge man ikke roper slagord og går med bannere i gaten så går det nok bra. Juntaer er verst for folk som bor i landet. De undertrykker folks mulighet til å uttale seg og styrer/begrenser deres livsførsel, men dette gjelder i liten grad turister som vanligvis er mest interessert i å oppleve kulturen og landet. Det eneste landet jeg har hørt om som i stor grad legger begrensninger på turisters bevegelssfrihet er Nord-Korea. Husk at Kina også er et diktatur uten at man diskuterer om det er farlig å dra dit. Jeg tror Burma vil være et bra land å reise til. Det er alltid bra for nordmenn å se slike steder og snakke med folkene der. Det kan skape mer engasjement når de kommer hjem igjen.

Ellers anbefaler jeg på sterkeste Colombia:

- Cartagena de Indias er en perle av de sjeldne

- Kafferegionen er helt utrolig flott -> Ta buss og se Andesfjellene

- Folket er helt fantastisk og festene er helt avsindige

Lykke til på turen!

mvh.

Jan-Christian Skjæggerud

Endret av SpanskNettkurs.no
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...