Gå til innhold

Krav for å bli pilot?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hele avhenger om du ønsker å bli kommersiell pilot (sivil luftfart) eller pilot i militæret.

 

Det er i all hovedsak to måter du kan bli kommersiell pilot på. Den ene måten er å komme inn på pilotutdanninga i Tromsø. Da er du nødt til å velge R1 og FY1 som realfag på VG2, siden disse fagene kreves. Den andre måten som ofte brukes, er å ta utdanninga i USA. Da er du imidlertid nødt til å betale for den selv, noe som kan få en prislapp på opptil én million kroner. For å kunne bli kommersiell pilot, er du nødt til å bestå medisinsk bevis klasse 1. Her er det en del krav, blant annet synskrav som du er inne på. Imidlertid er ikke helsekravene noe særlig strenge, ergo ikke et problem for de fleste. Tatt fra hukommelsen er synskravene inntil -3 dioptrier i nærsynthet, og inntil -2 i skjeve hornhinner. Hvis du ikke har perfekt syn, er du nødt til å korrigere synet med linser eller briller.

 

Kravene for å bli flyger i forsvaret er imidlertid mye strengere. Linser og briller kan så vidt meg bekjent ikke brukes, og er ikke sikker på om laseroperasjoner aksepteres. Synskravene er uansett mye strengere enn synskravene for å bli kommersiell pilot.

 

Vil anbefale deg å lese deg opp selv. Da er du sikker på at informasjonen er korrekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen krav om høyde, utseende?

 

Ja, du må være høy og mørk, og kle pilotbriller

 

hva må man velge i 2. året på VGS for å bli pilot?

 

Den fineste dama i klassen

 

Kan man bruke briller/linser eller har tatt synskorreksjon hvis man skal bli pilot?

 

Se mitt første svar

 

---

BalleB

Lenke til kommentar

Kravene for å bli flyger i forsvaret er imidlertid mye strengere. Linser og briller kan så vidt meg bekjent ikke brukes, og er ikke sikker på om laseroperasjoner aksepteres. Synskravene er uansett mye strengere enn synskravene for å bli kommersiell pilot.

Laseroperasjon er ikke godtatt i forsvaret, du må ha perfekt syn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...