operg Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 (endret) Jeg har aldri kjøpt en bærbar PC selv tidligere (bruker primært en stasjonær PC); den jeg har fra før er en skolelaptop (HP; kostet omtrent 7000 ny) fra 2006 som dessverre ikke lenger holder helt i året 2011. Jeg trenger en ny laptop som oppfyller følgende krav: God å skrive på (jeg skriver raskt - ca. 100 ord i minuttet, og trenger dermed en laptop med et tastatur som ikke begrenser meg) God skjerm, helst 15 eller 16 tommer, bør veldig gjerne være 16:10 og ikke en viss annen skjermstørrelse som går under kategorien nymotens fjas (se emnetittel) (altså 16:9) Forøvrig må/bør skjermen være matt Kan kjøre enkelte mindre krevende spill som Minecraft og World of Warcraft på middels/lave grafikkinnstillinger Kan brukes til bilderedigering (primært av råfiler, samt litt Photoshop) på reise Må tåle en del - jeg har en uvane med å ikke behandle laptopen min så veldig pent, som jeg neppe kommer til å bli kvitt, og dette har HP-laptopen min tålt helt fint, men jeg mistenker at den jevne laptopen i dag dessverre er omtrent like holdbar som et stykke flattbrød. Til sist kommer det siste kravet, nemlig at laptopen må koste under 8000 kroner, for noe dyrere har ikke en stakkars student råd til. Jeg har tatt en titt på laptoper i denne prisklassen, og dessverre får jeg inntrykk av at produsentene heller fokuserer på fjas og tull og ubrukelige ting, for eksempel integrerte kameraer og glossy 16:9-skjermer, som nok er til interesse for den jevne 14-åringen, men ikke for meg, i stedet for å fokusere på gode tastaturer, gode skjermer, at laptopene tåler en del, og den slags. For å få noe som begynner å nærme seg å oppfylle kravene mine ser det nesten ut til at jeg må skaffe meg en Lenovo ThinkPad til over 15 000 kroner, og det har jeg rett og slett ikke råd til. Tar jeg feil, eller har laptopprodusentene gått strake veien nedover siden 2006? Det jeg er ute etter er egentlig laptopen min fra 2006 med oppgradert maskinvare, men som sagt klarer jeg ikke å finne det til en prislapp på under 15 000 kroner. Kan noen anbefale meg en laptop som i hvert fall ligger i nærheten av å oppfylle kravene mine og ligger nærmere et mer tålelig prisnivå? Endret 1. januar 2011 av operg Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 1. Du finner ikke en pc som er god å skrive på over nettet. Det er forskjellig fra person til person hva folk liker og ikke liker. 2. De fleste pc-er fra 7000kr har gode skjermer. Penger begrenser her. 3. Matt skjerm er som regel "ekstrautstyr". 4. Minecraft kan 99% av pc-er kjøre uten noe problem. Cracka verson krever litt mer... Har jeg hørt... hehe WoW krever sitt. 5. 90% av alle pc-er kan brukes til redigering. Store program = Stor PC 6. Ingen(!) pc-er tåler stort, det billigste da er at du lærer deg og ta vare på pc-en. Hvis du skal ha en pc som tåler mer enn en vanlig pc, må du kjøpe en anleggs-pc og da går prisen opp igjen. Likevell, din misstanke om at den jevne laptopp i dag er omtrent like holdbar som et stykke flattbrød er helt feil. Tror du virkelig at de er mindre holdbar idag enn for 5 år siden? Det har kommet nye typer harddisker som kobler ser automatisk ut i fall. Bedre plastikk og alu "skjold". Min konklusjon på dine spørsmål er at du er for kravstor. Det ene kravet ditt utelukker det andre... Det beste tipset jeg kan gi til deg er å gå innom Elkjøp og snakke med en selger. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 (endret) Konkrete forslag: Dell XPS L501x, Multicom Xishan B5130, eller Asus N53JF. 16:10 formatet blir vanskelig å få tak i, det begynner å bli sjelden vare, spesiellt til 15-16 tommer. Ellers har heh115 mye rett, bortsett fra "tipset" om å søke hjelp hos Elkjøp.... denslags "ekspertise" gir jeg ikke 5 øre for. Endret 3. januar 2011 av thomit 1 Lenke til kommentar
operg Skrevet 3. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2011 Hva tenker dere om Lenovo sine billigere ThinkPads? ThinkPad hadde jo et veldig godt rykte da IBM stod bak dem, men jeg vet ikke hvordan det er blitt etter at Lenovo tok over. Føler de er litt overpriset med hensyn på tekniske spesifikasjoner i forhold til andre merker, men det er kanskje verdt å betale (?). Lenke til kommentar
Fender77 Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Jeg opplever lenovo som et ålreit merke med tanke på arbeidspc'er. De har mye å velge mellom som yter bra, men som du har lagt merke til er de også etter min mening litt høyt priset. Tastaturet på de jeg har prøvd har vært upåklagelig, men hater den hersens styrekula. Skal inn å titte på noen modeller jeg nå også for å se om det er noen litt mer oppdaterte modeller enn de jeg har prøvd. Uansett virker de å være godt bygget. Lenke til kommentar
Fender77 Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Ja, da var jeg på lenovos hjemmeside... Hva skal man si? Jeg fikk angst. Pokkers rotete opplegg synes jeg med mange til dels like modeller til forskjellige priser. Mye prossessorkraft på mange av modellene, men ser ikke mye til specs hva angår gpu. Noen som vet om de bruker kun integrert grafikk eller om det er noen form for et dedikert grafikkort på dem? Lenke til kommentar
operg Skrevet 4. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2011 Denne siden påstår at alle ThinkPad-modellene har et "ATI Radeon graphics card": http://shop.lenovo.com/SEUILibrary/controller/e/noind/LenovoPortal/en_NO/catalog.workflow:CompareByNeed?current-category-id=45112BFFE92A442EA60C12769314D5C4 ...mens når jeg slår opp på spesifikasjonene til ThinkPad-maskinene på diverse norske nettbutikker står det at de har et integrert Intel-kort. Kan heller ikke finne noe om grafikkortet andre steder på nettsidene til Lenovo. Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Skolen jeg går på selger ThinkPad pc-er som skolepc-er til elever. Tror ikke så mange er fornøyd med den. Har vært myyyye feil. Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Om du prioriterer tastaturet samt at den skal være solid, så er ThinkPads absolutt ditt beste valg. Tastaturet er industriens beste, og byggkvaliteten upåklagelig. Du får modeller med bedre grafikkkort også, men tror nok det kan bli vanskelig å få for under 8000,-. På generelt grunnlag er det vanskelig å meget god ytelse sammen med god byggkvalitet til en rimelig penge. Ofte betaler man for det ene eller det andre om man ikke vil bla opp. Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Dell Latitude E5500 Ikkje det nyaste av det nye, men den oppfyller alle dine krav om skjerm, og er innanfor budsjettet ditt - bare det er faktisk ikkje så enkelt. Eg har ein E6410 sjølv, den har same tastatur, og eg har ingen problem med å skrive kjapt på det. Grafikk og spel er ikkje mitt fagområde, men kjapp googling tilseier at GMA 4500MHD kan køyre WoW med reduserte innstillingar. Den er ikkje bygd for fall frå 40 meter, men eg trur nok den er betre enn gjennomsnittet i prisklassa. Sjå etter maskiner i produktseriar retta mot bedrifter (som Latitude E og Thinkpad T), byggekvalitet er ofte høgare prioritert der. Du har uansett ein grei sum til overs til eit kurs i sjølvkontroll. Det er òg verdt å merke seg at ein Thinkpad ikkje alltid er ein Thinkpad, som det virkar som nokon trur. Det er mil mellom Thinkpad Edge/SL-serie (billige) og T-serie (litt dyrare, det er denne serien som har gjeve Thinkpad det kvalitetsstempelet det har i dag, og det du skal sjå på med dine krav). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Det jeg er ute etter er egentlig laptopen min fra 2006 med oppgradert maskinvare, men som sagt klarer jeg ikke å finne det til en prislapp på under 15 000 kroner. Noe kan oppgraderes. Sjekk om du kan oppgradere den du har fra før: - Mer minne (sjekk muligheten for mer minne og pris) - Bytt ut HDD med SSD (hvor stor kapasitet trenger du?) - Raskere prosessor (sjekk hva som går an å putte inn) - Reinnstallasjon av OS gjør ofte underverker - Noen PCer kan til og med oppgraderes med nytt skjermkort. Sjekk om din PC er en av de. Dette kan gjøre din gamle traver til en racer og forlenge levetiden med et par år for en brøkdel av prisen du må ut med for en ny. Sjekk mulighetene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå