Larsenio Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 (endret) Hehe, husker ikke om jeg har brukt den tittelen før... Uansett; lenge siden jeg har postet noe i bildekritikken. Her er et bilde jeg tok 29.12.10, altså ifjor :!: Bildet er tatt på Andenes. Bildet er tatt med mitt relativt nyervervede helmanuelle 24mm fra Pentax`K-serie optikk fra 1970tallet. v.1 Største blender på objektivet er f/3.5 men jeg blendet vel ned til 9.5 om jeg ikke husker feil. ISO 100 20 sekunder eksponering (det var veldig lite lys) og stativ selvfølgelig. v.2 Croppet litt tettere i venstre side samt bedrevet litt justeringer i LR3. Jeg har ikke gjort noe som helst med bildet annet enn å rette litt opp i horisonten og nedskalert bildet til 1280 i lengste retning. Burde jeg gjort noe mer? Føler liksom at jeg traff greit med eksponering og at bildet er såpass "overkill" i utgangspunktet at det nok ikke er nødvendig med forsterking av farger/kontraster her...? Ser at det er litt tønneforming av objektivet, har ikke rettet opp i det heller. Tar gjerne imot ris og ros Edit; lagt til ny versjon Endret 11. januar 2011 av Larsenio Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 Jeg liker denne veldig godt! Fine farger og detaljer. Synes og snittet er fint. De lyseste partiene føles litt skarpe/sterke, men er ikke sikker på om jeg ville endret det heller... Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 2. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2011 Hei Cerwell og takk for fine ord :!: Ja det var på grensen til utbrent himmel pga såpss lang eksponering. Egentlig er jeg veldig overrasket over at jeg klarte å holde såpass mye av himmelen innenfor trygg sone i histogrammet. All ære til objektivet, det er virkelig en fryd å bruke utendørs på liten blender ! Lenke til kommentar
Pærte Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Velding flott framgrunn, synest eg. Og vatnete ser flott ut. Eg kunne egentlig tenkt meg å sjå litt meir til himmelen, trur eg. Følte kanskje den vetle stripa vart litt lite. Ellers ser fjellformasjonane heilt bak over vatnet veldig flotte ut. Me likes!!! Lenke til kommentar
RasmusKRiis Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Har du prøvd å croppe litt på venstere side av bildet? Lurer på om det kan funkere bedre. Litt mer himmel hadde kanskje også hevet bildet. Fargene er fine og overall liker jeg bildet Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 7. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2011 Beklageligvis har jeg helt glemt av mitt eget bidrag her... Takk for siste svar, RasmusKRiis og Ivar_Aasen! Jeg har ingen versjoner der noe er redigert, ikke engang croppet. Men jeg skal se på forslagene, har prøvd å croppe skjermen med hånda og det ser ut som du er inne på noe der. Skal samtidig se om jeg finner et bilde med samme komposisjon men med litt mer over horisonten. Takk for gode forslag ....og masse fin skryt :!: Lenke til kommentar
telealf Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Svært lekkert bilde . Jeg får litt lyst til å strekke meg og se over det som stenger for horisonten t.v. Kanskje det skulle ha vært beskjært litt t.v.? Flotte greier, synes komposisjon og klassiske rullestein funker bra. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 11. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2011 (endret) Tusen takk for fin kritikk Telealf Jeg har nå lagt til ny versjon i originalposten. Har croppet tettere i venstre side, samt justert bildet slik jeg ønsker det mht kontraster,fargemetning,lysstyrke osv. Noen "innvendinger" eller meninger om forandringene? På forhånd takk Edit; det var forresten ikke mer hav å hente på bildet... Ingen av de andre fra turen holder samme kvalitet heller. OT; det jævlige er at dette er fra K10d`ens aller siste fototur i sitt liv. Fikk prisoverslag på reperasjon av dette idag, 3500,- Mest sansynlig defekt "main PCB" som de skriver... Trist at det siste bildet med kameraet var det jeg mener ble det vakreste. Samtidig kanskje den rette måten å ta farvel med det på. . Fælt either way. Endret 11. januar 2011 av Larsenio Lenke til kommentar
telealf Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Jeg synes utsnitt i v2 er bedre, men liker ikke at fjellene i bakgrunn er blitt tydeligere. Ren synsing Annet har jeg for dårlig skjerm for å vurdere godt nok. Lenke til kommentar
Nikona Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 "Fjellene i bakgrunnen" tolket jeg som bølger, så der forsvant litt av min illusjon. Så for meg hvordan de bølgene ville skylle inn over land. Synes bildene (begge versjonene) var veldig spennende, tatt fra en uvanlig vinkel. Og et lys som vi søringer ikke ser så ofte. Fin effekt på vannet mellom rullesteinene. Det eneste jeg ville ha gjort er å rette bittelitt opp på horisonten. Kunne godt hatt en forstørrelse på veggen! Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 (endret) Hei og takk for fin kritikk Ja du har rett , horisonten er skjev... Men jeg mistenker at problemet er barrel distortion, altså tønneforming. Dette 24mm fastobjektivet sliter litt med det. Jeg har prøvd å rette opp mot venstre men det ble veldig venstretungt da. Skal gjøre et forsøk til og så legge ut ny versjon når jeg får tid til det. Beklager forresten at illusjonen brast, tenkte ikke over det også Telealf påpeker; at fjellene ble mye mer synlig og at dette kunne bli en negativ effekt. P.s, fjellene er Senja og bak der en plass ligger Gryllefjord/Torsken kommune og til høyre bak fjellene ser vi lysene fra Harstad når det er mørkt ute (noe det er mye av nå for tiden). Ja lyset var fantastisk Takk igjen! Edit; typo Endret 15. januar 2011 av Larsenio Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Jeg gir bildet karakteren "Kunne godt ha hengt på veggen i stua i stort format". Med andre ord, et glimrende landskapsbilde. Liker bilde nr. 2 best, med litt mørkere fjell og himmel. Store objekter i framgrunnen (som her, steiner) synes jeg gjør seg meget godt på slike bilder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå