DonArildo Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 Hoy! Jeg har i en lengre periode kun kjørt laptop siden PC'en min har vært litt på kjøret. Men nå har jeg akkurat fått tak i Win7 og rensket og installert dette. Men problemet vedvarer altså... Problemet er: Maskina starter og virker fin til å begynne med, men etter noen få minutters bruk svarer den ikke på noe som helst. Alle programmer låser seg og jeg kan ikke gjøre noe. Etter et par minutter er maskina fin igjen. Og slik går det hele tiden. Av, på, av, på av, på... Hva jeg har prøvd: - Har 4 minnebrikker. Har prøvd å kjøre kun 2 og 2 for å se om det var et par som var dårlig. - Tatt ut et nettvekskort og DVD-ROM Vet ikke hva annet jeg kan prøve. Kan for øvrig nevnes at jeg fikk problemer med å installere ny driver til skjermkort. Kan dette ha noe med saken å gjøre? Forslag mottas med stor takk! Lenke til kommentar
PerB Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 (endret) Vet ikke hva annet jeg kan prøve. Førts og fremst kan du lese denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=377631 Utover dette vil jeg anbefale å fjerne absolutt alt strøv i maskinen, inkl. i kjøleribber (vil kreve ny kjølepasta). Endret 1. januar 2011 av PerB Lenke til kommentar
DonArildo Skrevet 2. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2011 Takk for svar. Skal prøve å demontere alt sammen, og samtidig fjerne alt støv. Kan for øvrig nevne at jeg tror problemet kom gradvis da jeg kjørte Vista, men ble verre og verre helt til jeg byttet til Win7. I Win7 er det fortsatt på samme nivå som på slutten i Vista. Tenkte kanskje at det kunne hjelpe å installere "hovedkortdrivere" på nytt, men er jo så mye rart å velge i at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Noen tips her? Chipset og alt det der... Har følgende maskinvare: Skjermkort: PowerColor Radeon HD 4870 1GB GDDR5 Hovedkort: ASUS P5Q PRO Turbo, P45, Socket-775 CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz Minne: Kingston DDR2 HyperX PC6400 8GB KIT CL4 PSU'en min er på bare 400W. Skjermkortet alene skal vel optimalt sett ha 500W, men dette kan vel ikke ha noe å si siden maskina har gått bra i over et år før problemene oppstod? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Når ting gradvis blir verre, så er ofte støv synderen. PSU'en din er kanskje litt liten, og hvis den er noen år så blir degraderingen merkbar i at den mister effekt, så det kan gjerne være synderen også. Uten å ha skjekket opp hva skjermkortet ditt skal ha av strøm vil jeg tippe mellom 150w til 200w, ikke noe mer ihvertfall. Jeg anbefaler en PSU på minst 500w til det oppsettet, men gjerne mer, da du sannsyneligvis kommer til å oppgradere til mer effektkrevende skjermkort i fremtiden. Jeg anbefaler deg først å fjerne støv, da dette bidrar til både høyere temperaturer, og økt effektforbruk, samtidig som det er billigst Lenke til kommentar
reminett Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Det har nok med kjøling å gjøre. Dersom du har vifte på chipsettet; sjekk den Lenke til kommentar
DonArildo Skrevet 10. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2011 OK, nå har jeg (i tillegg til det jeg har beskrevet over) prøvd følgende: Fjernet ALT av støv (Ingen effekt) Helt ny CPU-vifte (Som er mye bedre enn den jeg hadde fra før) + ny kjølepasta (Ingen effekt) Byttet skjermkort (Ingen effekt) Byttet PSU til en på 600W (Ingen effekt) Så da lurer jeg på hva inni granskauen som kan være problemet? Eneste jeg ikke har byttet ut og testet er CPU og hovedkort. CPU er vel enten funksjonell eller død (ingen mellomting?), så da MÅ det vel være hovedkortet? Eller? Noen som har noen lure ideer? Lenke til kommentar
reminett Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Statisk elektrisitet kan messe mye med hovedkortet.. Kanskje du ikke har vært nøye med å jorde deg før du har skrudd på den? Problemer som følger av statisk elektrisitet kan komme plutselig, og ikke nødvendigvis med en gang etter "uhellet". Bytt hovedkortet. CPU funker enten eller, så vidt jeg vet.. Forresten, prøv memtest86. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 En CPU er ikke slik at den funker enten eller, en stor grå-sone hvor den kan produsere feil med veldig varierende symptomer. Kan raskt sjekkes med f.eks. Linx, IntelBurnTest e.l. dog. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå