Bordplate Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 Hei! Har aldri skjønt dette med mums, toll og avgifter når man skal bestille fra utlandet så lurte på om noen kunne forklare meg/estimere kostnadene. Vet at når produktet + frakten tilsammen koster mer enn 200 kr er man over grensa. Jeg vil bestille noe som tilsammen koster $58, altså 340NOK med dagens kurs. Er det bare 25% mums og så er tollen inkludert eller hva? Skjønner ikke en dritt jeg Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 MVA og toll for dummies... Lenke til kommentar
PerB Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 Egentlig er det enkelt. Vareverdi over NOK 200 når varen ankommer Norge og etter tollvesenets kurstabeller. Moms skal også betales av fraktomkostninger og evt forsikringer på frakt. Tollbehandlingsgebyr komme ri tillegg. Du har ikke angitt vareslag. Enkelte varetyper (tyope / opprinnelse) har toll evt. særavgifter. Disse kommer i tillegg og påvirker også momsgrunnlaget. det vil si 8vare over NOK 200): vareverdi + frakt + toll/særavgifter = bergeningsgrunnlag for moms (25%) + Tollbehandligsgebyr (størrelse avhengig av fortoller). Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 1. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2011 (endret) Vil bestille en bukse. Altså tipper jeg den går under klær/tekstil. Regner med den ikke er avgiftsfri. EDIT: Fant forresten ut av det Denne kalkulatoren var veldig til hjelp. Som dere ser så slipper jeg alt av avgifter og toll! Da var det slettes ikke så ille! Endret 1. januar 2011 av Bordplate Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå