Olgadolga Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 Er på utkikk etter en vinterbil, med litt futt i, og med potensiale til å få enda mer futt i. Altså, turbo. Vil også ha en STV. Har da sett for meg Audi Quattro, men hvilken.... Har hørt med folk som sier at 1.8 turboen med 150hk ikke er SÅ rått.. Og blir da anbefalt videre til S2 og S4.. Skal visst være en gromm lyd av femsylindrerne, men hvilke modeller er det som har dette? Er det sperre på hjulene? Og er firhjulstrekken konstant, eller kan den kobles ut? Håper på hjelp! Kom gjerne med dine personlige anbefalninger. Bensinforbruk blir ikke prioritert så høyt, regner med disse bilene med turbo er bensintørste uansett.. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 (endret) Rekkefemmer med turbo finner du i Audi S4 (C4), Audi S6 (C4), Audi S2, Audi 100 (C3), Audi 200 (C3) og Audi RS2. Lyden er heftig, og det er enkelt å hente ut mer effekt av motorene. Som andre biler med stor motor, er de ofte hardt kjørt. Forstillingen skal visstnok være et svakt ledd. Delene er dyre til S-bilene - det samme er forsikringen. Firehjulsdriften er konstant på de bilene jeg har listet opp. Videre er jeg litt usikker. S-bilene har torsendifferensial på mellomakselen, tror jeg. Jeg ville valgt en rekkefemmer fremfor 1,8T-motoren. Rekkefemmeren er kjent for å være skuddsikker. Endret 1. januar 2011 av member-101642 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 (endret) Alle disse har som TheGnome sier permanent firehjulstrekk, men såvidt meg bekjent er det vel faktisk kun første generasjon Quattro som hadde sperre både på bakaksel, og på mellomaksel. Hadde selv en 200 Turbo Quattro på slutten av 90 tallet, jeg tror det var 87 modell. Her hadde jeg knapper på dashbord for innkobling av manuelle sperrer, en for sperre på bak-differensial og en for sperre på senter-differensial. Det var forøvrig en herlig bil, og med alt av utstyr, ekstremt god fremkomlighet, høy komfort, og morsom å kjøre, har jeg mange gode minner av den. Og lyden i de femsylidrede motorene er vakker musikk, det er helt sant. Jeg har ikke oversikten, men det ble levert mange forskjellig effektvarianter, og de skal jo også være godt trimbare. Skal man ha skikkelig trøkk uten trim må man over på S. Men det er vel ikke bare enkelt å feks finne en S4 som både er hyggelig priset, og som ikke er ihjelkjørt. Men at det både er en morsom og behagelig bil, er det ingen tvil om. Dette med sperrene var selvsagt kjekt å ha i ekstreme situasjoner, men jeg tror likevel ikke jeg ville latt dette ha nevneverdig innvirkning på valget om jeg skulle kjøpt en sånn bil i dag. Man kjører uansett ikke rundt med disse sperrene på, og fremkommeligheten på de etterfølgende Quattro med torsen og åpen diff er i mine øyne upåklagelig, og man får en nyere bil. Det har vel forsåvidt blitt brukt litt forskjellige løsninger for Quattro opp gjennom tiden, uten at jeg kan gjøre rede for dem alle. På de nyere fra rundt 95 har man feks igjen en form for sperre, i form av elektronisk EDL, som er ESP/ABS systemet som bremser det hjulet som spinner, så fremt hastigheten er under 80 kmt. Jeg kan ikke si jeg husker bensinforbruket som noe voldsomt ved normal kjøring på den gamle jeg hadde. Ved lek og moro vil det selvsagt slurpe i seg en del, og ettersom vi i dag snakker om relativt gamle biler har det vel heller ikke gått noe ned siden den gang. Men ikke noe dramatisk. Endret 2. januar 2011 av pcp160 Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Hva er budsjettet ditt da? Alle audier og VW med rettstilt motor har permanent firehjulstrekk med torsendiff. Her kan du få både 50:50, 70:30 og 40:60 fordeling alt etter modell. Audi, vw og skoda med tverstilt motor har haldex og der varierer det da om den er permanent eller ikke, og fordelingen foran og bak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå