Gå til innhold

RAID 1 spørsmål

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du ikke har installert windows i enabled for raid modus for kontrolleren, så vil jeg tenke at det beste hadde vært å ta image fra windows

7 først. Jeg vet ikke hvor mange GB er den nåværende disk partition med windows, så alt er med stor ? her.

Om du har x64 eller x36 hadde vært greit å vite og.

Med et image tilgjengelig vil du klare å kaste deg over til en del work arounds. Det trenger da at du har noe disk å lagre en slik image.

Når dette er i boks kan du arbeide litt mer med det.

Den her er en iso winpe med imagex i som du kan prøve deg på.

Om du ikke har alt for spesielle grunner for å ikke installert på nytt, så burde være greit for deg med en Reinstallasjon.

Du kan bruke windows backup for en del ting og, som du kan legge tilbake senere.

Lenke til kommentar

har en server men det er liksom utilgjengelig mye av tiden :new_woot:

det er vel enklere å bare ta backup av det jeg trenger og reinstallere da. tar kortere tid også. :thumbup:

men hvorfor er det ikke mulig med hardware raid 1 etter installering av os? det er jo bare speiling av disken og synlig volum av disken endres jo ikke.

Endret av grankongen
Lenke til kommentar

Hehe.. du kan få raid 1+ 0 (10) , men du må nok spandere på deg 2 disker til.

Men ellers se etter Raid ready configuration for din intel chipset.

Hvis du installerer uten å ha controller i raid mode, du kan få litt problemer.

Du kan godt starte med å enable for raid i biosen, og restarte og se hvordan det går.

Hvis du kommer i windows, så er det bare å bruke Raid matrix eller rapid for videre behandling.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

men ville det raidet jeg linket til gå noe raskere en med 2 disker i raid 1? for hvis ja så får jeg jo da økt hastighet samtidig som at systemet tåler at en disk ryker..... :dontgetit:

edit: takk for hjelp så langt, gir meg masse kunnskaper siden jeg aldri har prøvd å sette opp raid før.

edit2: men har en viss peiling på hvordan det gjøres :thumbup:

Endret av grankongen
Lenke til kommentar

Avhenging av du skal bruke systemet til, så er det alltid det med kostnader.

For performance sin del, du kan ha en Raid 0 med 2, 3 ,4 disker om du vil.

Men skal du ha sikkerhet som du sier, og med det inkludert OS, så starter du å dra på utgifter. Det var vel 1+0 (10) jeg betrakter som veldig bra. Men da har du bare tilgjengelig det som raid 0 volume opptar , det er vel 50% av totalen.

Og du kan vel ha 2 volumer på 2 disker i en array, en på raid 0 og en på raid 1 hvis jeg ikke tar feil. Men der er ikke speiling av den raid 0 . Den lever i uvistighet. Data på det andre volume er derimot sikker.

For din del nå er det fart som gjelder, og du burde slå til med Raid 0. Forsøk litt på configurasjoner. Det er dine tester som vil gi deg resultat av hvordan du opplever PC en din.

Men du må ha min 4 disker for å få til en raid 10, som er vel å finne på din system. Er ikke det? Kanskje jeg gjør feil? Kontrollere det du og.

Så starte å prøve deg fram. Os kan du alltid clone, så det er ikke vel krise. Andre viktige data og media er ting du burde tenke å ta vare på.

Om du velger Raid eller backup med sync er en vurderings sak.

Men ok... bare starte og vi hører vel fra deg :)

Lenke til kommentar

Er nesten helt sikker på att man kan bruke soft raid gjennom windows sjølv om man ikkje har valgt dette under install, klarte nå å sette raid 0 på os disk og en anna disk, førte jo seff til disk feil. men tror nok att raid 0 går.

Eller blir alt bygdt på nytt i soft raid slik som med fake / hw raid?

Raid 10 er egentlig to identiske raid 0, altså man taper 50% av diskplass. Mener derfår att man heller skal sjå på raid 5. Dette krever minst 3 disker, men man mister kun 33% diskplass ved 3 disker.

Lenke til kommentar

Ja, man kan sette opp raid med forskjellig diskstørrelse.

I raid er det diskene samlet som gir utslaget, altså 4 disker i raid 0 da med 2stk 500gb og 2 160gb (DØME) gir deg da i praksis 4 stk a 160gb.

Samme med ytelse, den svakeste disken holder igjen for resten.

Men er det kun snakk om litt ekstra sikkerhet og ikkje backup så går du enkelt å greit får raid 1, Skal man begynne å lagre mykje på diskene så vil eg anbefale raid 5 får under 8 disker og raid 6 over 8 disker.

Lenke til kommentar

hmm, den var tricky, man vil da sikkert ikkje få nåke ytelse økning da dette må gjerest via software, aka du speiler eit raid 0 i windows.

Veit faktisk ikkje om det er mulig, men kva er vitsen? Vil du ha god ytelse og samtidig ha mer sikkerhet?

Lenke til kommentar

Har du prøvd å lage en Raid 0 og en Raid 1 kun på de 2 x 500GB diskene?, slik at du kan teste?

50% skal gå til Raid 0, hvor du installerer OS og progs, mens den Raid 1 på resterende bruker du til My documents, mp3, eller hva annet du vil.

Den 1TB derimot, starter du å bruke som normalt, og om ikke så lenge anskaffer du en til og kjøre i raid 1 om du hvil. Der kan du og ha et OS image.

Dette er bare forslag, fordi som sagt, du må teste litt til du finner det du ønsker.

Når det gjelder software raid som det nevnes her ellers, så er det og avhenging av hva du kjøre av win 7. Avhenging av win 7 og er om du vil være i stand til å ha volumer over 2TB, hvis du expanderer til flerre og større disker.

Ellers må du alltig tenke at det er best med = disker av størrelse og brand, og alltid bidra med litt extra arbeid for å få systemet slik du vil.

Som nevnt å ha image fra din OS og programer ferdig, konfigurert, på 10 eller 20GB for så å slenge tilbake i en hvilken som helst oppsettning er noe de alle fleste driver og sysler med vil jeg tro. Du har alt gratis til det fra MS.

Fart og sikkerhet kan lett oppnås, og samt ikke koste en haug med peng.

Å tenke på 2x500 GB og 1x1TB sammen, under noen av de forutsetninger du etterlyser er ikke holdbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...