Gå til innhold

Hvilken kampsport skal jeg velge? En guide!

Anbefalte innlegg

Det er mange tråder i denne delen av forumet som spør: "hvilken kampsport skal jeg trene?" eller tilsvarende. Det finnes ingen fasitsvar, men en ting kan du spørre deg selv om:

Hva vil jeg oppnå med treningen?

De forskjellige kampsportene finnes i et utall forskjellige stilarter og variasjoner, og det er vanskelig å dekke alle. Jeg skal forsøke å gi en liten og grei oversikt over hva de forskjellige kampsportene har som fokus og kjennetegn og litt om valg av klubb!

Valg av klubb

Så fort du har funnet ut hva du har lyst til å trene, kan du se deg om etter en klubb. Muligens gjør du dette i motsatt rekkefølge, kanskje finnes det bare en klubb der du bor og valget blir enkelt. Uansett, sjekk ut enkelte ting:

* Trener klubben når du kan trene?

Enkelte klubber trener bare noen få timer i uken. De fleste klubber har tider på hjemmesiden sin.

* Hvordan drives klubben?

Mange driver klubb på idealistisk grunnlag. Noen driver klubb for å få det til å gå rundt. Andre bare for gøy og enkelte kun for profitt. Pass på at klubben ikke tyner deg for penger, og at den ikke går konk uken etter at du starter.

* Hvor fort tilbys sortbelter o.l.?

Mange av de mindre seriøse klubbene tilbyr sort belte på 1-3 år ved trening to ganger i uken. Disse kan man ha en viss skepsis til, da de ofte graderer opp folk kun for inntektens skyld. Det tar tid å få sort belte i en kampsport! Særlig tar det tid i de som er verdt og trene.

* Får du prøve gratis?

De fleste klubber lar deg få en prøvetime. Be gjerne om å få være med på at par treninger mer enn det uten å måtte betale. Da finner du ut om klubben er ute etter profitt og om klubbene har gode treninger utover det de viser på nybegynnerinntaket.

Det er ingen skam å prøve mange ting! Synes du Karate suger etter to treninger, bytt klubb eller prøv en annen kampsport. Synes du boksingen er brutal, prøv noe annet.

Ikke alle kampsporter passer for alle.

Valg av kampsport

Man har mange valg når man skal begynne å trene kampsport.

Selv trener jeg karate, og er godt fornøyd med dette. Jeg har også forsøkt mange forskjellige kampsporter utover karate, men alltid "vendt hjem" igjen.

Her er en oversikt over noen av de vanligste kampsportene:

Karate

Karate er en av de tradisjonelle japanske kampsportene.

Judo

Judo er en av de tradisjonelle japanske kampsportene.

Ju-Jitsu, Jiu-Jitsu, Jiujitsu

Jujutsu er en av de tradisjonelle japanske kampsportene. Kjært barn har mange navn, og forskjellene er små. Foløper til judo og aikido

Aikido

Aikido er en av de tradisjonelle japanske kampsportene. Dette er en kampsport basert på Judo/jujutsu

Kendo

Kendo er en av de tradisjonelle japanske kampsportene som bruker våpen.

Endret av Osse-Mon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...