Gå til innhold

Lage en Inertial Navigation System, Flysimulator.

Anbefalte innlegg

Hei hei :) Gledelig godt nytt år til dere alle sammen. Jeg har sett ting i Elfa.Se om utstyr og slikt. Vet dere om en bedre side der folk diskuterer kun elektronikk ? Jeg vil lage en INS-21 navigasjon panel for øvelse som er en del av større prosjekt som jeg tenker å lage etterhvert men får se. Den skal inneholde 10 stk digital lys nummer, liten 0-9 brytere, hjul for 1-9, kalles "PPM" i russisk, Jeg tror at jeg velger 8051 aritektur for dette øvelse. Programmet skal kobles opp mot FlightGear simulator (kan godt velge MSFS).

Mvh Qwseyvnd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei hei :) Gledelig godt nytt år til dere alle sammen. Jeg har sett ting i Elfa.Se om utstyr og slikt. Vet dere om en bedre side der folk diskuterer kun elektronikk ? Jeg vil lage en INS-21 navigasjon panel for øvelse som er en del av større prosjekt som jeg tenker å lage etterhvert men får se. Den skal inneholde 10 stk digital lys nummer, liten 0-9 brytere, hjul for 1-9, kalles "PPM" i russisk, Jeg tror at jeg velger 8051 aritektur for dette øvelse. Programmet skal kobles opp mot FlightGear simulator (kan godt velge MSFS).

Mvh Qwseyvnd.

Hei, er det sånn å forstå at du vil lage et inertielt navigasjonssystem fra grunnen av? Dette er, for å si det kort og greit, ekstremt komplisert.

litt avhengig av hvor mye du vil gjøre selv, og hvor komplisert du vil ha det kan oppgaven grovt deles opp i følgende deler:

- Elektronikk bestående av akselerometre, gyroer, evt magnetometre og GPS, og signalkondisjonering/innsamling fra disse. Et kritisk parameter når det gjelder INSer er langtidsstabilitet på offset og gain i gyroer og akselerometre, og for å unngå store feil i beregning av attitude og posisjon trenger du sensorer av høy kvalitet, og utlesingselektronikk med tilsvarende presisjon.

- Algoritmer for beregning av attitude og posisjon utifra sensordata. Her må du ha stålkontroll på lineær algebra, dynamiske systemer, mekanikk, og statistikk for å ha noe håp om å komme i mål. Relativt tunge beregninger er nødvendig, og en arkitektur basert på 8051 er bare å glemme. Jeg vil anbefale ARM-prosessorer (f. eks ARM-9 eller Cortex M3 for å nevne noen) evt. DSPer som blackfin eller C2000.

Jeg anbefaler å heller ta en titt på noen av prosjektene de har på diydrones.com, hvorfra du kan få kjøpt ferdige navigasjonssystemer beregnet på radiostyrte fly. Disse har imidlertid en mye lavere kvalitet enn systemer som blir brukt i fly av full størrelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...