Gå til innhold

LOST, navnet er ikke lenger det samme?

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som missliker navnet LOST nå? Altså, med tanke på den forferdelige slutten som skulle være kjempe bra. Det gjør meg nesten pinling berørt å skrive denne tråden fordi jeg får følelsen av at folk tenker "LOST-Tråd? Jævla noob!" og får lyst til å utføre vold på noen. Jeg synes bare det er så trist hvordan de ødela serien, og nå har jo tiden gått og man har fått tenkt over ting. Sett bortifra sesong 1, 2 og 3, så gikk det jo sakte nedover...

Så, moralen: Er LOST forlivig avskydd hos deg, eller eier du fortsatt kjærlighet for serien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fortsatt kjærlighet for serien ja :p

Å si at de ødela serien med slutten er virkelig å ta i. Etter min mening er ikke LOST en serie som kun omhandler en handling, som må ha en slutt, men det som utgjør LOST og gjorde serien fantastisk er alle de små historiene vi blir fortalt.

Endret av N.N
Lenke til kommentar

Alltid hatt en kjærlighet for serien, og kommer alltid til å ha det. Men Lost er jo ferdig, og serien er så og si ferdig for min del for godt. Kommer til å ta en del år før jeg ser serien igjen.

Å den kommentaren at slutten ødela hele serien synes jeg er latterlig patetisk nærmest. Slutten var jo herlig, og det var den beste serieslutten vi har opplevd på tv sammen med The Sopranos og Six Feet Under spør du meg. Ikke inkludert Band of Brothers da, siden det er en mini-serie og ikke burde bli tatt i samme koppen.

Selvfølgelig, finnes alltid noen hatere. Å Lost var vel en serie som mange datt og, å disse er veldig flinke(på nesten en patetisk måte) på å mobbe både serien og de som ser på serien.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Alltid hatt en kjærlighet for serien, og kommer alltid til å ha det. Men Lost er jo ferdig, og serien er så og si ferdig for min del for godt. Kommer til å ta en del år før jeg ser serien igjen.

Å den kommentaren at slutten ødela hele serien synes jeg er latterlig patetisk nærmest. Slutten var jo herlig, og det var den beste serieslutten vi har opplevd på tv sammen med The Sopranos og Six Feet Under spør du meg. Ikke inkludert Band of Brothers da, siden det er en mini-serie og ikke burde bli tatt i samme koppen.

Selvfølgelig, finnes alltid noen hatere. Å Lost var vel en serie som mange datt og, å disse er veldig flinke(på nesten en patetisk måte) på å mobbe både serien og de som ser på serien.

Okei, hvorfor får jeg følelsen av at du ser på meg som en hater?

Jeg elsket Lost helt til aller siste episode. Det var da JEG datt av! Locke og Jack fighten, oppstyret nedi den der lysende gruven (helt glemt navnet nå) og forklaringen på The Black Smoke osv, osv. Det ble bare alt for spontane sluttforklaringer for meg, rett og slett.

Og hvorfor skulle det at siste episoden nærmest ødela serien være latterlig patetisk? Når man avslutter en serie som Lost gir man svarene man har lurt på gjennom hele serien som dermed har gjort serien spennende - ingen spørsmål, ingen vits i å fulge med, og når da svarene virker spontane og tåpelige ødelegger jo det for masse av det som gjorde at en fulgte med på serien, og voilá: dermed kan det være grunn nok til å ødelegge en hel forbanna serie!

Visste du for eksempel at i Ringenes Herre var 'The one ring' egentlig gifteringen til Sauron og Frodo og hele poenget var at den måtte ødelegges slik at det kunne foregå en skilsmisse? Da hadde hele filmserien vært rævva blues om vi ble fortalt dette i slutten.

Dårlig og spontant eksempel, men ja, du skjønner vel nå at slutten på noe gir en helhet, og når helheten blir kjent, så får alt det andre også et annet synspunkt.

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar

Om man liker sesongavslutningen eller ikke kan dere diskutere så mye dere vil uten at en av dere har mer riktig enn den andre. Så lar det ligge. Men; hvordan kan du, fredrikH, la en sesongfinale ødelegge 6 sesonger med fantastisk spenning, drama og underholdning? Om du ikke fant slutten tilfredsstillende betyr vel ikke det at all gleden serien har gitt deg i løpet av årene forsvinner?

Jeg husker tilbake til de to første sesongene av Heroes med gode minner, og husker jeg likte det veldig (merk at jeg var flere år yngre da enn nå). Videre utviklet serien seg til noe drit, og jeg valgte å slutte å følge med på den. Det at serien ikke holdt mål videre fjerner - isåfall ikke for meg - kvaliteten som fant sted i sesong 1 og 2.

Lenke til kommentar

Jeg elsket Lost helt til aller siste episode. Det var da JEG datt av! Locke og Jack fighten, oppstyret nedi den der lysende gruven (helt glemt navnet nå) og forklaringen på The Black Smoke osv, osv. Det ble bare alt for spontane sluttforklaringer for meg, rett og slett.

Var det egentlig så mye som gjorde at man skulle falle av i seriefinalen. En flott slutt på en fantastisk serie. Og navnet Lost misliker jeg abselutt ikke. Navnet er forresten et betegnelse på tilstanden til karakterene og ikke det at de forsvant på en øde øy.

Lenke til kommentar

Visste du for eksempel at i Ringenes Herre var 'The one ring' egentlig gifteringen til Sauron og Frodo og hele poenget var at den måtte ødelegges slik at det kunne foregå en skilsmisse? Da hadde hele filmserien vært rævva blues om vi ble fortalt dette i slutten.

Dårlig og spontant eksempel, men ja, du skjønner vel nå at slutten på noe gir en helhet, og når helheten blir kjent, så får alt det andre også et annet synspunkt.

Symbolikk du forklarer her, altså. Selvfølgelig forklares det ikke at The One Ring er "en slags" giftering, for budskapet ligger ikke der.

I Lost derimot, bunner slutten og budskapet i noe mer filosofisk, og forklaringen på alt er ikke nødvendigvis en overnaturlig spontantformulering som ødelegger helhetsinntrykket. Den utreder derimot alt det "unødvendige" (kanskje feil ord), usagte for å sette det mellommenneskelige og filosifiske aspektet for lys.

Fjerdparten av alle karakterene har tross alt navn etter livsfilosofer, og lik som at episodetitlene er navngitt etter deres begreper.

Endret av nirvana1
Lenke til kommentar

I Lost derimot, bunner slutten og budskapet i noe mer filosofisk, og forklaringen på alt er ikke nødvendigvis en overnaturlig spontantformulering som ødelegger helhetsinntrykket.

Det er ingen unnskyldning for en slik latmannsløsning. Og hva betyr "spontanformulering"?

Den utreder derimot alt det "unødvendige" (kanskje feil ord), usagte for å sette det mellommenneskelige og filosifiske aspektet for lys.

Fjerdparten av alle karakterene har tross alt navn etter livsfilosofer, og lik som at episodetitlene er navngitt etter deres begreper.

Den gjør det motsatte av å utrede, den overser. Ja, det utviklet seg til å bli en karakterdrevet serie, men det er ingen grunn til å totalt ignorere mysteriet.

Alt etter sesong to bærer ærlig talt preg av at de ikke hadde den fjerneste anelse hvor de var på vei.

Lenke til kommentar

Er enig at slutten var skuffende.

Skriver det jeg mener i spoiler, så ikke jeg ødelegger for de som ikke har sett slutten:

Jeg synes slutten hadde et altfor religiøst preg. Jeg oppfattet den kirke- scenen som altfor kristen til å være serien verdig. Da Jacks far gikk ut av kirken alle karakterene satt i satt jeg og håpet på at han ikke skulle gå ut av kirken og inn i et hvitt lys. Det hadde blitt så klisjeeaktig. Hva skjedde? Hrmmf...

Det hadde også vært morro med litt flere svar, for eksempel hva som skjedde med den Hurleyen, Jacken og Linusen som ble igjen på øya. Er øy- Jack en røyk?

Serien tilsier at det finnes et himmel og helvete, slik som jeg forsto det. Når døde alle karakterene? Da flyet krasjet i første episode?

Hva var "lyset" i hula?

Slike spørsmål fikk ingen svar på. Det var litt dumt.

Begynte egentlig å se serien siden jeg elsket tanken av å leve på en øde øy. Den var veldig spennende, og alt i alt er jeg kjempetakknemlig for serien i sin helhet.

Lenke til kommentar

Er enig at slutten var skuffende.

Skriver det jeg mener i spoiler, så ikke jeg ødelegger for de som ikke har sett slutten:

Jeg synes slutten hadde et altfor religiøst preg. Jeg oppfattet den kirke- scenen som altfor kristen til å være serien verdig. Da Jacks far gikk ut av kirken alle karakterene satt i satt jeg og håpet på at han ikke skulle gå ut av kirken og inn i et hvitt lys. Det hadde blitt så klisjeeaktig. Hva skjedde? Hrmmf...

Det hadde også vært morro med litt flere svar, for eksempel hva som skjedde med den Hurleyen, Jacken og Linusen som ble igjen på øya. Er øy- Jack en røyk?

Serien tilsier at det finnes et himmel og helvete, slik som jeg forsto det. Når døde alle karakterene? Da flyet krasjet i første episode?

Hva var "lyset" i hula?

Slike spørsmål fikk ingen svar på. Det var litt dumt.

Begynte egentlig å se serien siden jeg elsket tanken av å leve på en øde øy. Den var veldig spennende, og alt i alt er jeg kjempetakknemlig for serien i sin helhet.

Kan ta svaret i spoiler siden du spurte i spoiler.

Kirkescenen var ikke ment å være kristen, ser du på veggen inne i kirken ser du symboler fra alle relgioner og det var ment som et sted for alle relgionen. At det var klisje kan jeg være enig i, men jeg likte det.

Hurley og Ben ble den nye nr 1 og nr 2 på øya. Hurley proteceter, Ben er en rådgiver som Richard var. Jack døde og ble ikke til noe røyk.

Alt som skjedde på øya var virkelig og de døde ikke når flyet kræsjet, de døde underveis. jack døde i siste episode, Boone døde når han falt fra flyet i sesong 1. Locke døde når han var off-island. Kate, Richard og Sawyer døde etter de forlot øya.

Lyset var øyas energi, øyas hjerte om du vil. Denne energien er så kraftig at man den skape store forstyrrelser hvis den slippes fri. Elektromagnestismen blir helt forandret og øya blir som en stor magnet. Lyset eller kraftet, har også helbredene krefter når man blir utsatt for det i små mengder, som det skjer med Locke og med Rose.

Så du fikk nok svar på noen spørsmål du trodde du ikke fikk svaret på. Anbefaler også å se på The New Man in Charge. Får vite litt til der.

Lenke til kommentar

Sauron og Frodo? Er det noe jeg ikke fikk med meg da jeg leste boken og så filmene? Jeg ante ikke at Sauron og Frodo var homofile, eller gift med hverandre for den saks skyld. Eller at homofilt ekteskap var lovlig i første omgang. Men du har rett i at det ville blitt "ræva" blues av det. :p

Jeg er ikke en stor fan av serieavslutningen i Lost, men den kunne lett ha sluttet på en mye verre måte. Alt i alt vil jeg si den var mer enn bra nok. Men uansett er det bare en episode (eller to, alt etter som man ser det). Det er ikke på langt nær nok til å ødelegge en hel serie. Hvor mange ganger har du ikke sett en film med en elendig slutt? Selv den første Superman-filmen med Christopher Reeve hadde en elendig slutt, men det gjør ikke filmen dårlig.

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som missliker navnet LOST nå? Altså, med tanke på den forferdelige slutten som skulle være kjempe bra. Det gjør meg nesten pinling berørt å skrive denne tråden fordi jeg får følelsen av at folk tenker "LOST-Tråd? Jævla noob!" og får lyst til å utføre vold på noen. Jeg synes bare det er så trist hvordan de ødela serien, og nå har jo tiden gått og man har fått tenkt over ting. Sett bortifra sesong 1, 2 og 3, så gikk det jo sakte nedover...

Så, moralen: Er LOST forlivig avskydd hos deg, eller eier du fortsatt kjærlighet for serien?

Jeg misliker ikke Lost som sådan. Det var et lovende konsept. Men måten de bare ignorerte haugevis av underfortellinger, og måten slutten ikke hadde noe med resten av serien å gjøre på, gir en dårlig smak i munnen.

Lenke til kommentar

Slutten ødela mye. Det var en generisk feelgood-slutt som ikke hadde noe med resten av serien å gjøre. Alt som skjedde gjennom nesten seks sesonger var liksom irrelevant, og serien kunne sluttet når som helst og de kunne brukt den samme slutten.

De kunne for pokker ha slengt på denne slutten i Friends eller Seinfeld, og det hadde vært like relevant!

Om man liker sesongavslutningen eller ikke kan dere diskutere så mye dere vil uten at en av dere har mer riktig enn den andre. Så lar det ligge. Men; hvordan kan du, fredrikH, la en sesongfinale ødelegge 6 sesonger med fantastisk spenning, drama og underholdning? Om du ikke fant slutten tilfredsstillende betyr vel ikke det at all gleden serien har gitt deg i løpet av årene forsvinner?

Jeg husker tilbake til de to første sesongene av Heroes med gode minner, og husker jeg likte det veldig (merk at jeg var flere år yngre da enn nå). Videre utviklet serien seg til noe drit, og jeg valgte å slutte å følge med på den. Det at serien ikke holdt mål videre fjerner - isåfall ikke for meg - kvaliteten som fant sted i sesong 1 og 2.

Slutten ødelegger ved at den fortsatt lar haugevis av underhistorier ligge glemt og ignorert på bakken. Dette var underhistorier man ble forledet til å tro at hadde faktisk relevans, og som var en av grunnene til at man fortsatte å se på Lost.

Nå tenker jeg ikke på "de svarte ikke på alt". Problemet er at de åpnet underhistorier de ikke fullførte eller samlet sammen til slutt.

Lenke til kommentar

Det du sier er litt motsiende. Du sier at du ikke har et problem med at alt ikke ble besvart, men du har et problem med at mindre viktige underhistorier ikke ble besvart. Du bør heller ikke glemme at dette er en serie som spilte enormt mye på mystikk. Bør den ikke da avsluttes med litt mystikk også?

Det at det finnes underhistorier som ikke hadde relevans for hovedplottet ved serien har jeg heller ikke noe problemer med. Det blir som å forvente at enhver handling som skjer i ditt liv er tilknyttet. Det at de ikke er det gjør de i mine øyner ikke mindre interessante som selvstendige historier - som ofte ga oss mer innsikt ved å skildre karakterer.

Lenke til kommentar

Nei det er ikke noe "motsiende"(?) i det jeg skriver. Det største problemet er slutten, som er fullstendig irrelevant for resten av showet. I tillegg har du alle de løse trådene, som i seg selv ikke ødelegger like mye som slutten, men de skulle vært nøstet opp de også. Med slutten hadde man en mulighet til å plukke opp alle delhistoriene og koble dem sammen. I stedet ble det en generisk feelgood-slutt uten noen relevans for resten av serien.

Ja, Lost spilte enormt mye på mystikk. Det lasses på med mystiske saker og ting som man forledes til å tro at er viktige for historien, og så bare blir det ignorert og man åpner atter nye mysterier.

Lost er et show som er designet for å henge sammen. Derfor passer det seg ikke med "selvstendige historier" som man tross alt blir forledet til å tro er en viktig del av en større helhet.

Lenke til kommentar

Jeg kommer aldri til å forstå helt hva som var så irrelevant med slutten. Serien avsluttet med at vi fikk en avsluttning på karakterne, noe som har alltid vært det største fokuset i serien. Da i hvordan de fikk møte hverandre etter døden, og hvordan de gikk videre til det neste. Løse trådene blir i tillegg nøsta opp i ekstra-episoden, så ser heller ikke hvorfor "løse"-tråder er så mye å whine over.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...