nomore Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 Hei, Litt usikker på valg av kategori her, og kanskje en dårlig emnetittel, men eg lar det stå til. I alle mine leveår som eg kan huske har eg alltid foretrukket å ligge på sofaen når eg skal se på TV kontra det å sitte normalt. Er eg på besøk hos noen så trekker eg et av bena opp under meg så eg får en liksomliggestilling, selv om eg sitter. Sitter eg i et hjørne eller side så lener eg meg alltid mot dette i en liggestilling. Merker at når eg prøver å sitte så føles det ubekvemt og etter kort tid kaster eg bena på bordet eller legger meg ned. Eg føler meg "sliten" i ryggen om eg sitter i sofaen. Har begynt å spekulere om det er en vane, latskap eller om det faktisk er noe galt? Føler meg forsåvidt sliten i ryggen til andre tider også. På jobben har vi dårlige stoler, hjemme har eg kun en kjøkkenstol. Og dette til tross for at eg jobber med maskinen(hjemme eller på jobb) i 9-14 timer pr dag. Senga er billigste type fra IKEA og eg føler den svikter på flere områder. Dårlig nattesøvn har eg hatt i nær 4 år(som eg kan huske), men det har også hatt andre årsaker(som er løst). Senga blir byttet ut med ei Svane-seng i løpet av neste uke og neste helg skal eg en tur på IKEA og få meg en kontorstol med god ryggstøtte. Forhåpentligvis hjelper dette Men, kan ryggen ta skade av at eg i alle år(er nå straks 28 år) har ligget på sofaen? Kan dette ha ført til dårlige vaner(som bør snus?) og evnt kroniske skader? Årsaken til at eg lurer nå plutselig er at dattera mi(straks 7 år) kommenterte det en dag. "Pappa, hvorfor ligger du alltid på sofaen?" Dette fikk meg da til å tenke litt etter. Eg fungerer ellers som normalt føler eg. Har vært litt lite trening i de siste årene men dette prøver eg å snu. Føler eg til tider har flyktige ryggplager/smerter som sjeldent varer mer i en halv dag til en dag, før de er borte igjen. Dette har eg nevnt til legen før men han har da aldri funnet noe eller henvist meg videre. Skal en ny tur til legen på nyåret og vil da ta opp dette igjen dersom ny stol og seng ikke hjelper på. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 Hvordan føles ryggen etter en god gåtur? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2011 En god gåtur i vanlig terreng eller asfalt(med gode sko) gir ingen utslag i negativ retning. Heller ikke løpeturer. Eg har sant og si aldri kjent noe særlig etter en tur. Men, om vi snakker om gåturer i veldig bratt terreng, gjerne fjelltur, så får eg smerter i ryggen(spesielt korsrygg) og over lengre økter kommer eg av og til til et punkt hvor eg må gi opp og snu eller hvile mye. Dette merker eg spesielt på en fjelltur eg tar i ny og ne. Fjellet er på ca 520 moh og eg starter på ca 70 moh. De første 50-80 høydemeterene er relativt slakke og på vedlikeholdt grusvei, men deretter er det bratt og for min del veldig slitsomt. Ikke direkte som en følge av formen min(som eg skal innrømme er dårlig) men pga ryggen. Andre klarer turen på 30-50 minutt. Eg bruker 80-90 minutt på en god dag, hvor eg faktisk klarer å komme opp. Eg vet ikke om dette er normalt eller unormalt da eg ikke har noen referansepunkter å sammenligne med. Ellers bruker eg til tider ryggstøtte i form av et mykt støttebånd eg har rundt korsryggen. Dette hjelper, men er på ingen måte en garanti for at eg klarer turen. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 Kan det være mulig at du rører for lite på deg? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2011 (endret) Sannsynligvis så rører eg nok for lite på meg og er i dårlig form. I min livssituasjon til nå så har eg ikke hatt tid eller overskudd til å gjøre noe med dette. Men dette skal eg snu nå i 2011. Treningssenter har eg ikke tid til, så for det meste blir det friluftsturer og løpeturer som blir aktuelt. Spørsmålet da blir om dette blir tilstrekkelig? Endret 1. januar 2011 av nomore Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 Ingen vits i å bekymre seg på forhånd. Gå når du kan og ta det derifra. Litt er uansett en bedre start enn ingenting. Har de samme tendensene som deg, men har heldigvis en jobb der jeg som oftest er i aktivitet hele tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå