Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

2 like DVD-rom i maskinen, kun den ene leser CDer.

Anbefalte innlegg

Har bygd en ny PC til foreldrene mine basert på noen deler jeg hadde liggende fra en oppgradering, og en del nye. I PCen sitter det 2 stk SATA DvD rom: Link.

Problemet her, er at kun den ene skuffen greier å lese CDer/DVDer. Maskinen finner begge to i BIOS, og i My Computer viser den at det er 2 stk DVDrom koblet til. Hvis jeg putter en CD eller DVD i skuffen og lukker igjen oppfører den seg som om jeg ikke har puttet i noe som helst. Har forsøkt å bytte SATA kabel mellom de to skuffene for å se om plasseringen på hovedkortet hadde noen betydning, men får samme resultat.

Har også installert Burn4Free, og den finner begge stasjonene. Her får jeg heller ingen respons fra den ene skuffen, hverken med en blank CD eller en en hvilken som helst CD/DVD.

Noen som har en ide om hva som er galt? Har et ASUS P5Q-PRO hovedkort, og det eneste som er koblet til SATA portene i tillegg til CDrommene er en harddisk.

Mvh

Håkon Nordengen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket Autoplay innstillingene for enhetene?

Får du tilgang hvis du manuelt trykker på stasjonene i My Computer?

Er begge listet som mulige boot devicer i BIOS?

110% sikker på at ikke en av de er koblet til de to ytterste SATA portene (SATA_E1 og _E2) på hovedkortet?

Lenke til kommentar

Har du sjekket Autoplay innstillingene for enhetene?

Får du tilgang hvis du manuelt trykker på stasjonene i My Computer?

Er begge listet som mulige boot devicer i BIOS?

110% sikker på at ikke en av de er koblet til de to ytterste SATA portene (SATA_E1 og _E2) på hovedkortet?

Hvor finner jeg Autoplay instillingene?

Hvis jeg trykker på stasjonen i My Computer spytter den ut CDrommen (som det ligger en CD i) og ber meg sette inn en disc.

Jeg får kun opp den ene som boot device i BIOS.

I BIOS står det at de er kontaktet til SATA port 4 og 5. Jeg åpnet maskinen og dobbeltsjekket, og ingen av SATA kablene er koblet til E1 eller E2.

Skal forsøke å koble ut det funksjonelle tray'et og se hva jeg får opp i BIOS.

Lenke til kommentar

Det hjalp ikke stort å koble ut det funksjonelle tray'et. Den registrerer fremdeles at det er en DVDrom koblet til maskinen, og jeg får den opp under boot priority listen. Allikevel oppfører den seg på samme måte som før i Windows. Den nekter å lese noe som helst.

Har også sjekket firmware og de har samme versjon så kan ikke skjønne at det skal være et problem heller.

Lenke til kommentar

Det høres ut som en grei diagnose: defekt spiller.

Det kan høres sånn ut ja. Får se om froggyler har noen andre lure ting jeg kan prøve.

Er uansett søndag i morra så får ikke gjort stort før til neste uke. Satser på at Dustin er snille og sender meg en ny DVD rom med en gang i såtilfelle. Skulle gjerne fått fikset dette ferdig før jeg drar tilbake til Trondheim neste søndag da kan du si :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...