Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utested mistet jakken min!

Anbefalte innlegg

Hei

Har kommet i en litt ubehaglig situasjon og trenger litt hjelp!

I går (nyttårsaften) var jeg og noen venner ute på byen og endte til slutt opp på trompeten musikkbar. Vi kom oss greit inn, men ble "tvunget" til å henge av oss jakkene våre i garderoben. det vil si at når vi kom var det såvidt halvfult og vi ble sendt bort til garderoben av to store vakter som sa at vi skulle henge av oss jakkene før vi gjorde noe annet... så vi koste oss, men vi ble vel og merke ikke veldig beruset. når stedet deretter stengte ble vi naturligvis sendt ut, men når jeg kom for å hente fikk jeg ikke noen jakke :dontgetit:

Fyren som sto å passet på jakkene sa at jeg skulle stå å vente litt slik at han kunne ta seg av de andre som skulle ha jakkene sine (maks 20. stk. som til sammen la fra seg jakkene sine...) så etter et par min, hvor jeg hadde spurt om jakken min ettersom at jeg ikke hadde fått noe informasjon om noen ting, hadde de fleste gått. Unntatt to venner av meg, som forøvrig så det meste av alt som skjedde, som sto å var med på å passe på litt... Uansett: Han bak denne garderobedisken hopper ut og begynner såvidt å se etter noen og jeg skjønner da raskt at han har gitt bort jakken min til noen andre.

I jakken lå lue, votter og skjerf, alt nytt (fikk til jul, untatt jakken), men! Nøkklene mine lå også i jakken fant jeg ut etterhvert, noe som gjorde dette meget ubehalig!

så vennene mine ble kastet ut og jeg måtte stå å prøve å snakke med sjefen, som sto i baren (om dere har vært på trompeten vet dere at det er et ganske lite sted... De var deretter ivrige etter å få tlf nr. og navn slik at de kunne kontakte meg om jakken dukket opp... jeg mente dette ikke var godtnok, så det ble en liten diskujon hvor jeg ikke kunne skjønne at de kunne kaste meg ut (hvilket de gjorde) uten jakke i gode 10 minusgrader...

Vel å merke at jeg fikk (etter kontrolert argumentasjon) 100 kr til nattbuss og til slutt et tlf. nr. til stedet...

Etter å ha kommet hjem friker mor helt ut siden hun mener jeg har vært altfor naiv og gitt tlf og avn til de samme som i følge henne "mistet" jakken min med nøkler... man vet jo aldri om det er de som har lagt merke til nøkklen og tatt den :ermm:

så jeg spør: hva kan jeg få erstattet?

Jakken var en gave for et år tilbake og er kjøp i utlandet (fin og stor(!) penjakke med syntetisk pels, hette osv... har ikke nøyaktig pris, men sa i frustrasjon til de på trompeten at den kostet rundt 5000)

Mor og far har nå også planer om at vi skal bytte lås, men vi mener det kan bli vanskelig å få¨igjen på det ettersom at de lå løst i jakkelommen... men jeg vet ikke!?

spør dere derfor hva jeg kan regne med å få tilbake på erstatning?

på forhånd takk til alle som leser og svarer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke spekulere i om utestedet plikter å betale erstatning, men med mindre du også oppbevarte ID eller en lapp med adressen din på i jakken, ser jeg ingen grunn til å bytte lås. Hvordan skal jakkens nye eier finne ut hvor nøklene passer?

Lenke til kommentar

Vel... utestedet fikk navnet mitt og telefonnummeret mitt. Og når vi ringte dem i sted så de: "vi vet hvem som har tatt jakken din! du får den igjen om et par dager...". Det hele virker veldig utspekulert...

Er nesten som om, uten å anklage, de har tatt jakken på bakrommet, funnet adressen ved hjelp av nummeret mitt osv... Hele greia er ganske ubehagelig...

Men nei, det var ikke noe ID eller lignende i jakken.

Lenke til kommentar

Det mest sannsynlige er jo at noen har fått din jakke med seg hjem, og denne personens jakke dermed har hengt igjen på utestedet.

Da har utestedet funnet ut hvem som har fått din jakke enten ved at vedkommende har ringt og sagt ifra, eller at den gjenværende jakken hadde ID eller telefon i lommene.

vedkommende som har din jakke bor kanskje ikke rett over veien for utestedet, og dermed kan det ta noen dager før din jakke kommer tilbake dit.

Det er nok heller tvilsomt at de ansatte skal ha hatt noen glede av å holde tilbake jakken din.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dette sier Forbrukerrådet:

"Jakka som forsvant....

At man mister noe er kanskje klassikeren fra heftige julebord. Av og til kan det være selvforskyldt, mens noen ganger kan det hende at man fester blant uærlige gjester.

- Hva gjør jeg om for eksempel jakka blir borte under julebordet?

Hvis du har hengt fra deg ytterklærne i en betjent garderobe, kan du kreve erstatning dersom klærne blir borte. Generelle ansvarsfraskrivelser fra restauranten eller garderobevakten vil ikke gjelde. Det vil stille seg annerledes hvis du henger fra deg noe i en ubetjent garderobe, så er du redd for Louis Vuitton-kåpen, må du heller ta den over armen, sier Helde."

http://mobil.nrk.no/m/article.jsp?art_id=17395424

Forøvrig kan det være smart å ta kontakt med Forbrukerrådet for å bli kjent med praksis og gjeldene bestemmelser:

http://forbrukerportalen.no/seksjon/kontakt_forbrukerradet

Endret av ronron25
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet til cricket, så hang det ikke flere jakker i garderoben. og ja, den var bemannet av en fyr som passet på.

Nå som de sier de vet hvem som har den og skal finne den tilbake, virker det hele litt spesielt...

Vet ikke om jeg har sittet å sett på en krim serie for mye og er veldig paranoid, men det ser mer og mer ut som om de (trompeten) har en for inn i bilde...

Det vil si, iogmed at de mener de skal finne den tilbake, og har opplysninger om addresse er det litt sketshy å ikke gjøre noenting med låsen...

Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet til cricket, så hang det ikke flere jakker i garderoben. og ja, den var bemannet av en fyr som passet på.

Nå som de sier de vet hvem som har den og skal finne den tilbake, virker det hele litt spesielt...

Vet ikke om jeg har sittet å sett på en krim serie for mye og er veldig paranoid, men det ser mer og mer ut som om de (trompeten) har en for inn i bilde...

Det vil si, iogmed at de mener de skal finne den tilbake, og har opplysninger om addresse er det litt sketshy å ikke gjøre noenting med låsen...

Det som kan hjelpe deg, om din reiseforsikring ikke dekker noe, er å be om forsikringsselskapet til baren/puben - hva enn Trompeten går som. De fleste utesteder har jo forsikring, og de er ofte utvidet til å gjelde forvaringsansvar, altså ansvar for tøy mottatt til oppbevaring (feks). Slik at du da kan rette krav mot dette selskapet.

Lenke til kommentar

Men vil den forsikringen også dekke bytte av låser? Det er egentlig det største problemet nå, ettersom at de sa de visste hvem som hadde jakken og at jeg får den igjen om et par dager...

Nå spør du jo med forutsetning at de faktisk har en, alt jeg skrev var at de fleste pleier å ha det. Du får nesten sjekke og så argumentere. Tapet er i sammenheng med deres handling, så i utgangspunktet fremstår ikke et slikt krav som fjernt, men dette får du heller se når et selskap faktisk svarer på erstatningskravet ditt.

Lenke til kommentar

Men vil den forsikringen også dekke bytte av låser? Det er egentlig det største problemet nå, ettersom at de sa de visste hvem som hadde jakken og at jeg får den igjen om et par dager...

Jeg vil tro at erstatningsansvaret bare begrenser seg til plagget og ikke også hva som ligger i lommene. Det sier seg vel kanskje selv.

Lenke til kommentar
Jeg vil tro at erstatningsansvaret bare begrenser seg til plagget og ikke også hva som ligger i lommene. Det sier seg vel kanskje selv.

Ikke enig. Utestedet har mistet jakke og en naturlig konsekvens er at nøklene er på avveie. Forsikringsselskapet til trådstarter vil kunne anse det som uaktsomt dersom det blir tyveri(som en følge av nøkkelen som er på avveie) fra bostedet uten at trådstarter har gjort nødvendige tiltak for å forhindre dette. Som for eks å bytte låser.

Lenke til kommentar

Ikke enig. Utestedet har mistet jakke og en naturlig konsekvens er at nøklene er på avveie. Forsikringsselskapet til trådstarter vil kunne anse det som uaktsomt dersom det blir tyveri(som en følge av nøkkelen som er på avveie) fra bostedet uten at trådstarter har gjort nødvendige tiltak for å forhindre dette. Som for eks å bytte låser.

Mulig du har rett, men jeg vil likevel tro at utesteder ikke kan ta ansvar for hva eierne måtte ha av verdigjenstander i lommene. Da kan jo noen lyve på seg verdier, påstå at det har blitt borte, og så kreve erstatning. En god regel er uansett at man alltid tar med seg lommebok, nøkler og mobil etc.

Lenke til kommentar

Vel, problemet der blir jo bruksområdet til jakka. Det er normalt å regne med at lommebok, mobil og/eller husnøkler oppbevares i jakka. Når utestedet så påtvinger gjesten å henge fra seg jakken i en garderobe(bemannet) så påtar de seg ansvar for evnt verdigjenstander som ligger i lommene(begrenset til en viss fornuftig verdi).

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel då om det at nøkklane har kommet på avveie er ein naturlig konsekvens av å rote vekk ei jakke eller ikkje.

Vil det ikkje kunne regnast som aktlaust å legge igjen viktige nøkkler i jakke lomma? Vil det ikkje være meir naturlig at dei viktigaste verdisakene og andre viktige gjenstander blir tatt ut av jakka før du leverer den inn i ei garderobe?

Eg seier ikkje at eg er uenig i at skifte av lås kan være ein konsekvens av ei jakke på avveier, men vil det være naturlig at uteplassen må rekne med at dei innleverte jakkene inneheld nøkkler til hus og bil? Sjølv tenker eg det at det som vanligvis er i lommene er stort sett lommerusk som refleks, tyggis, skjerf, lausmynt og liknande gjenstander med forholdsvis lav verdi.

Lenke til kommentar

Eg ser poenget, men hva med de som ikke kan oppbevare de samme tingene andre steder? Om man går med kjole/bukse/klær uten lommer og ikke har veske så har kan man ikke bare uten videre ta med seg mobil, lommebok og husnøkler. Eg ville ikke hatt de tingene der løst med meg på et utested. Det ville eg ansett som mer uaktsomt.

Lenke til kommentar

Med fare for å bevege meg litt langt off topic her så må ein kunde på ein uteplass ha med seg enten penger eller bankkort for å i det heile tatt kunne handle der. I tillegg så er det vanlig å få ei kvitering for innlevert jakke som også må passast på (då kven som helst som har denne kviteringen kan hente ut jakka). Når det gjeld mobiltelefon så er også dette ein personleg gjenstand som det burde være naturlig at folk tar ut av jakke lomma før ein leverer jakka i garderoben, dersom ein ikkje har lommer eller veske for å putte mobilen i så burde vel mobilen vært lagt igjen heime?

Dersom utestaden skal være nødt til å dekke utgifter med å skifte låser så må det være ein viss enigheit i at dette er ein naturlig konsekvens av å rote vekk jakka og at det å skifte ut låsane vil være å ansjå som eit nødvendig tiltak. Det at det ikkje ligger anna personlig informasjon i jakka vil blandt anna være med på å trekke tvil på om låsbytte verkeleg er nødvendig. Det at uteplassen har samla inn personopplysninger er vel berre eit nødvendig onde for å sikkre at trådstarter får igjen jakka si.

(Uteplassen vil uansett ha anledning til missbruke sin tilitt og begå ulovlege handlingar ved å f.eks ta kopi av eventuelle nøkkler sidan gjesten ikkje sjølv kan halde eit auge med sine eigendelar, så det at uteplassen har laga eit komplott og "mista" jakka for å begå innbrudd er heller usannsynlig).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er tidligere både garderobe- og dørvakt.

Er garderoben betjent, så anses alle objekter som har blitt levert inn som overvåket. En betjent garderobe skal aldri stå uten oppsyn. Hotellet/utestedet har fullt erstatningsansvar for alle objekter levert, og dette inkluderer objekter oppbevart i objekter.

I en ubetjent garderobe, så oppbevarer du tingene dine på eget ansvar.

Lenke til kommentar

Så det betyr at de i utgangspunktet skal erstatte... Det er litt interessant ettersom at de har sagt noe helt annet. De begynte å snakke om at jeg måtte høre med mitt forsikringsselskap om jeg kunne få tilbake på reiseforsikring osv...

Vi har allerede byttet ut låsen, men det er vel egentlig fordi vi synes det virket så merkelig... så jeg vet ikke om vi får det igjen, eller om vi bare skal kalle det en litt dyr lærepenge :/ ettersom at de har sagt at de skal få tingene tilbake...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...