Gå til innhold

Adobe lightroom alternativ


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oi, det visste jeg ikke. Litt tåpelig å bare lage en Mac versjon. :hm:

Egentlig ikke. Den støtter i utgangspunktet bare RAW-filer fra Hasselblad, men siden Mac støtter RAW-konvertering i OS'et, så støtter den RAW-konvertering av alle RAW-filer som operativsystemet støtter. Det er en fin gest, og ikke merkelig i det hele tatt, når man kjenner grunnen - bare fleksibelt og hyggelig.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Egentlig ikke. Den støtter i utgangspunktet bare RAW-filer fra Hasselblad, men siden Mac støtter RAW-konvertering i OS'et, så støtter den RAW-konvertering av alle RAW-filer som operativsystemet støtter. Det er en fin gest, og ikke merkeplig i det hele tatt, når man kjenner grunnen - bare fleksibelt og hyggelig.

Kommer du her og sier at Apple har gjort noe fornuftig? Verden står ikke til påske!

Lenke til kommentar

Det virker litt uklart om trådstarter egentlig vet hva han spør om? Siden han nettopp har bestilt seg en D90 så ville det kanskje være naturlig at han lærer seg Nikon's RAW converter som jeg går utifra følger med kamera.

 

Et godt RAW konverterings program som Lightroom eller Digital Photo Professional, hvis man er eier av et Canon kamera, er selvfølgelig praktisk, hvis man ønsker utvidet bruk av justeringer i RAW før man konverterer til TIFF og kanskje gjør de store løftene i Photoshop eller GIMP.

 

Det kanskje beste RAW konverterings programmet som er laget og som er gratis er RawTherapee. Den "gamle" versjonen v2.3 er ganske stabil, og kan dra mer ut av en RAW fil enn de fleste andre RAW programmer, men det har et litt anderledes grense snitt enn det man er vant til. Spesielt fil lagrings systemet synes jeg er klønete. Det finnes også en ny versjon 3.0, men den er enda i Alpha, så hvor stabilt det er har jeg ikke testet. Raw Therapee v2.3

 

Hvis man er GIMP bruker så vil det være naturlig å bruke Unidentified Flying Raw (UFRaw) som kan brukes selvstendig eller som GIMP PlugIn. UFRaw

Photoshop CS5 gjør det også bra på RAW konvertering og er ikke så dyrt hvis man er student.

 

Igjen vil jeg minne om at det smarteste for en som har kjøpt seg sitt først DSLR er å lære seg den medfølgende programvaren før man begynner å lete etter alternativer, med mindre Nikon's RAW konverterer er helt ubrukelig?

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...