V7aquaman Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 Hei! Finnes det noe gratis Lightroom alternativ der ute? Jeg vet det finnes GIMP for å erstatte Adobe Photoshop, men jeg finner ikke noe som kan erstatte Lightroom. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 (endret) Darktable trur eg er i same sjanger. Det ser ut som eit spanande prosjekt, men eg trur det er tidleg i utviklingsfasen framleis. Ei anna ulempe er at det ikkje – so vidt eg kan sjå – er tilgjengeleg for Windows endå. Red.: Utilsikta dobbelpost. Endret 1. januar 2011 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
baarsk Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 Ta en titt her, http://www.diyphotography.net/ Her kan du finne masse fint, vedlagt finner du linken til en oversikt for 32 gratisprogrammer. http://www.diyphotography.net/32-free-software-solutions-for-photographers Håper du finner noe som passer, for deg. Det er også mange flotte artikler på dette nettstedet. Lenke til kommentar
V7aquaman Skrevet 1. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2011 Helst noen som er non-destructive Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 Ingenting gratis som fullt og helt kan erstatte Lightroom, ingen som gidder å skrive så mte kode gratis. Lenke til kommentar
V7aquaman Skrevet 2. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2011 Ingenting gratis som fullt og helt kan erstatte Lightroom, ingen som gidder å skrive så mte kode gratis. De fleste vet jo det. Men noe som ligner det og kan utføre oppgavene : ) Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Kanskje denne: http://www.hasselbladusa.com/promotions/phocus-25.aspx Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Kanskje denne: http://www.hasselbladusa.com/promotions/phocus-25.aspx Ulempen med det programmet, er at en må ha Mac for å kunne bruke det mot noe annet enn Hasselblad. Har man ikke Mac fra før av, så er det nok rimeligere å kjøpe Lightroom Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 (endret) Oi, det visste jeg ikke. Litt tåpelig å bare lage en Mac versjon. Endret 2. januar 2011 av Autoxave Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Oi, det visste jeg ikke. Litt tåpelig å bare lage en Mac versjon. Kan godthende at den kommer til Windows etterhvert; det finnes allerede en Windowsversjon. Den er også gratis, men støtter kun Hasselblad filer. Og en Hasselblad er heller ikke gratis. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 (endret) Oi, det visste jeg ikke. Litt tåpelig å bare lage en Mac versjon. Egentlig ikke. Den støtter i utgangspunktet bare RAW-filer fra Hasselblad, men siden Mac støtter RAW-konvertering i OS'et, så støtter den RAW-konvertering av alle RAW-filer som operativsystemet støtter. Det er en fin gest, og ikke merkelig i det hele tatt, når man kjenner grunnen - bare fleksibelt og hyggelig. Endret 2. januar 2011 av Trondster Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Egentlig ikke. Den støtter i utgangspunktet bare RAW-filer fra Hasselblad, men siden Mac støtter RAW-konvertering i OS'et, så støtter den RAW-konvertering av alle RAW-filer som operativsystemet støtter. Det er en fin gest, og ikke merkeplig i det hele tatt, når man kjenner grunnen - bare fleksibelt og hyggelig. Kommer du her og sier at Apple har gjort noe fornuftig? Verden står ikke til påske! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Joda - en veldig fin feature, er det! Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 ACDSee kan kanskje være et brukbart alternativ? http://www.acdsee.com/ OLe Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 ACDSee kan kanskje være et brukbart alternativ? http://www.acdsee.com/ OLe Hvis vi ser bort i fra at programmet ikke er gratis, så er det absolutt verdt en titt. Det er forøvrig Pro utgaven som er nærmest Lightroom i funksjonalitet. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Det virker litt uklart om trådstarter egentlig vet hva han spør om? Siden han nettopp har bestilt seg en D90 så ville det kanskje være naturlig at han lærer seg Nikon's RAW converter som jeg går utifra følger med kamera. Et godt RAW konverterings program som Lightroom eller Digital Photo Professional, hvis man er eier av et Canon kamera, er selvfølgelig praktisk, hvis man ønsker utvidet bruk av justeringer i RAW før man konverterer til TIFF og kanskje gjør de store løftene i Photoshop eller GIMP. Det kanskje beste RAW konverterings programmet som er laget og som er gratis er RawTherapee. Den "gamle" versjonen v2.3 er ganske stabil, og kan dra mer ut av en RAW fil enn de fleste andre RAW programmer, men det har et litt anderledes grense snitt enn det man er vant til. Spesielt fil lagrings systemet synes jeg er klønete. Det finnes også en ny versjon 3.0, men den er enda i Alpha, så hvor stabilt det er har jeg ikke testet. Raw Therapee v2.3 Hvis man er GIMP bruker så vil det være naturlig å bruke Unidentified Flying Raw (UFRaw) som kan brukes selvstendig eller som GIMP PlugIn. UFRaw Photoshop CS5 gjør det også bra på RAW konvertering og er ikke så dyrt hvis man er student. Igjen vil jeg minne om at det smarteste for en som har kjøpt seg sitt først DSLR er å lære seg den medfølgende programvaren før man begynner å lete etter alternativer, med mindre Nikon's RAW konverterer er helt ubrukelig? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Det er helt klart naturlig å spørre om funksjoner - Lightroom har mange - RAW-converter, redigering, bildedatabase, organisering, workflow, publisering, batch-behandling med mer. Tror man skal slite litt med å få et alternativ som kan alt sammen.. Lenke til kommentar
sparkisan Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Hva med Picasa ? Enkelt men non-destructive Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå