Gå til innhold

Studentbyer i Trondheim - erfaringer?

whatev3r

Anbefalte innlegg

Heisann! Til høsten skal jeg mest sannsynligvis studere ved Dragvoll, og har da tenkt å bo i en av de studentbyene som ikke ligger så langt unna.

Så langt har jeg tenkt ut Moholt, Voll og Steinan.

Slik som jeg har forstått det, er Moholt det mest populære, mens Voll er nærmest Dragvoll, og Steinan er det "fineste."

Hvordan er kvaliteten i forhold til prisen? Og hvordan er det med matbutikker og bussforbindelser?

Anbefales det å bo sammen med en venninne? Kan se for meg det blir passe kleint med 12kvm rom dersom man skulle havne med folk man ikke helt klikker med.

Faller litt mot Steinan, men det virker ganske "isolert" og litt langt uti gokk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moholt mest populært? :!:

Av de tre du nevner, så ville jeg gått for Steinan. Moholt er regnet som en ghetto, og er du uheldig kan du havne rett ovenfor en av studentkjellerne. Jeg er utrolig glad for at jeg ikke bor der. Voll består vel av blokker, men om du liker det så...hvorfor ikke. Steinan har både blokk og småhus, og jeg vil anbefale småhusene. De er veldig rimelige i forhold til størrelsen. Bunnpris ligger like ved Steinan studentby, og det ligger også en på Moholt - men Moholt er jo rimelig svært, så det kan hende du havner nærmere en annen butikk.

Lenke til kommentar

Jeg bor på Moholt, men i familieleilighetene på toppen. De er top notch, men kollektivene er nok litt mer stusselige. Moholt er stort, har søndagsåpen Bunnpris og både butikker og døgnåpen bensinstasjon i nærheten. Det er gåavstand til Dragvoll (jeg bruker ca. 20 minutter opp) og i og for seg til Gløs også, om du elsker å spasere opp en jævlig lang bakke hver dag etter skolen.

Jeg har vært en del på Voll studentby, og der virker det kjempebra. Den er privateid, du får ønske hvem du vil bo med i kollektivet, du har eget bad og standarden er god. Folk blir som regel boende her lenge, og det er det en grunn til. Ligger litt nærmere Dragvoll enn Moholt gjør, men har gåavstand til de samme butikkene. Er veldig koselig der, god stemning og koselige kollektiv. Ville anbefale Voll av de studentbyene jeg har vært i! :D

Lenke til kommentar

Folk blir som regel boende her lenge, og det er det en grunn til.

Jepp: at kontraktene skrives for et helt år. :hmm:

Ja, det er forsåvidt sant. (Når jeg sa "lenge", tenkte jeg riktignok mer enn ett år). Det er en litt kjip ordning de har med kontraktene, men vet om et par som har blitt løst fra kontrakten fordi de har funnet en som kan overta rommet deres.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er mer at man skriver kontrakt om sommeren, og siden denne varer for et helt år så vil det bli vanskeligere å flytte enn om man bor gjennom samskipnaden (én måned) eller de fleste/alle andre private (loven sier maks tre måneder). Da sier det seg selv at man lettere blir boende lenger. Ellers har jeg ikke noe mot Voll, annet enn at de har elendig plassering for meg som er gløser.

Lenke til kommentar

Jeg bodde på Bloksberg i 2-3 år, vi hadde en 2-roms leilighet (ca 35 kvm). Det var helt topp, kjempesentral beliggenhet i krypeavstand fra Samfundet, gangavstand til skolen samt at det var helt nytt da vi flyttet inn. Anbefales på det sterkeste. Det er også en del større leiligheter der, samt mindre ett-roms for bare én person.

Lenke til kommentar

Vanlige hybler på Bloksberg finnes det bare to av, så som førsteårsstudent ville jeg ikke satset på å søkt der (gjorde selv samme feilen). Men er man forberedt på å betale en del mer for hybelleilighet eller større, er sikkert Bloksberg topp.

Lenke til kommentar

Vanlige hybler på Bloksberg finnes det bare to av, så som førsteårsstudent ville jeg ikke satset på å søkt der (gjorde selv samme feilen). Men er man forberedt på å betale en del mer for hybelleilighet eller større, er sikkert Bloksberg topp.

Det er jo litt pussig, siden de er i kollektiv med tre hybler som deler kjøkken...

Tror vi sier ni hybler, jeg. :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg vet i hvert fall ikke om noen studentby med to vanlige hybler. Det finnes naturligvis private som leier ut slikt, men da snakker man ikke lenger om noen studentby.

Men ja, det er vanskelig å få en av de ni hyblene. Jeg søkte tidlig i februar med Bloksberg som førsteprioritet, men var aldri i nærheten av å få en slik. Hvis man vil bosette seg sentrumsnært fremfor nært campus Dragvoll, så finnes det flere alternativet. Nedre Singsaker for eksempel.

Lenke til kommentar

Oi, takk for mange gode svar!

Er nok Voll og Steinan det står mellom, men det er mest sannsynlig at jeg skal bo alene. Mulig at jeg kjører Voll dersom jeg får en venninnegjeng å bo sammen med. Eget bad er jo helt konge! Men jeg er stor forbøyd bare jeg får en hems og egen vask, for jeg bruker ikke så lang tid på toalett og dusj uansett. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...