Gå til innhold

Skjule receiver, dekoder og DVD spiller - varmeutvikling?

Anbefalte innlegg

Hei,

Eg ønsker å skjule alt av elektriske dingser i stua mi bortsett fra høytalere og TV. Tanken min da var å kjøpe et lite skap som står i stil med resten av stuemølene(BESTÅ, fra IKEA), og montere dør på det skapet. Det er da denne eg har tenkt på: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50102157

Tanken min er å utelate bakveggen så det blir enklere med ledninger. Da blir det i tillegg litt bedre tilgang på luft.

Noen som har noen erfaring med dette og om evnt det kan bli for varmt? Stuetemperatur på sommeren ligger på ca 22-24 grader. Utstyr som skal monteres i skapet:

- Onkyo SR-TX608 Receiver

- Sony BDP-S470 BR-spiller

- Motorola Altibox dekoder

Holder eg hånda over utstyret nå, som står montert opppå et tilsvarende skap, så kjenner eg varmen, men den er ikke dramatisk. Spørsmålet blir da om den blir det etterpå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går jo ann å teste, for så å gjøre tiltak hvis det blir for varmt.

Det store problemet her er receiveren.

Det er noen løsninger. Hifi Klubben har sine Cube skap, hvor de har egne dører som har gjennomslipping av IR signalene, tipper disse også slipper igjennom litt luft. Men de koster dessverre en del mer enn normale IKEA møbler.

Den andre løsningen, er en jeg bruker personlig. Og det er å bruke stillegående PC-vifter. Men mitt rack er åpent i front, men lukket i rammen mot veggen (Den står helt inntil vegg, slik at det ikke kommer noe luft inn bak.

Mitt rack er egen bygget, var faktisk billigere en mange IKEA rack. Og 100% tilpasset mitt behov. Jeg skjønte tidlig at det kunne bli varmt, så jeg gjorde klart for å ha 2 120mm vifter i hver ende av racket, som dytter luft inn. Siden jeg har egne effektforsterkere og egen forforsterker, så lot jeg det være mindre luft rundt forforsterkeren, spesielt siden denne kun brukte 80 watt. Men med kun 2 cm lufting over den, og 5 på hver side, så ble den meget varm. Så jeg monterte inn 2 vifter til, som blåser fra baksiden og frem forbi den. Dette hjelper enormt, og nå er den så vidt lunken under brukt.

En kollega satte sin H/K forsterker i lukket skap, og kjørte med samme løsning, og har også en kjølig forsterker. Så hvis det er av interesse, så spør, så skal jeg si hvilke vifter du bør bruke. Har testet HAUGER av dem, og det er kun disse om virkelig er lydløse (ikke spesielt dyre heller). Selv kollegaen min tvilte, men tok sjansen, og han byttet alle viftene i PCen sin også med slike.

Husk at du også må få IR signalene inn til komponentene. Her er det 2 løsninger, den billige, som har en litt stor mottaker, og kun for 3 komponenter av gangen. Eller en litt dyrere versjon, som har mulighet for 8 komponenter, og har en mottaker som så vidt syntes.

Bare spør hvis det er av interesse, så kan jeg finne frem linkene igjen.

Lenke til kommentar

Vifter har eg tenkt på ja. Mottar gjerne anbefalinger/linker til de du bruker :)

Kan knote sammen en liten styrekrets som slår de på over en viss temperatur, så slipper de å kjøre 24 timer i døgnet. Når det gjelder selve skapet eg skal kjøpe så er det såpass billig at eg har ingenting i mot å modifisere det. Det er kun to hele sider som må forbli hele en av disse er døren. På resten kan eg montere vifter for gjennomlufting.

Når det gjelder IR så har eg allerede en løsning på det. Eg har en Harmony 900 fjernkontroll, med RF IR blastere. Så IR i skapet er ikke en utfordring.

Skal en tur til IKEA nå på lørdag men vet ikke når eg får tid til å montere utstyret i det. Forhåpentligvis i løpet av neste uke :)

Lenke til kommentar

Dette er viftene jeg bruker: http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Kjøling/Kjøling,-Vifter/120x120mm/Scythe-vifte,-Gentle-Typhoon-800-RPM-120x120x25mm,-48-m-time,-9-dBA-36589.aspx

De har en som er 5 dB også, og en på 16 dB.

Den letteste metoden å styre denne på, foruten når forsterkerene har egen 230v utgang. Så finnes de en strøm fordeler, tror Clas Ohlson har den, som har ett hoveduttak, og når dette er i bruk, så kommer det strøm på de andre uttakene. Da er det bare å plugge strømforsyneren for viftene i dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...