Gå til innhold

Ønker hjelp til valg av kamera

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg et dig. speilreflekskamera. Har lyst på Canon 550D, eller Nikon D3100. Eller kanskje det finnes andre merker med tilsvarende egenskaper. Trenger hjelp av noen som har erfaring, slik at jeg velger riktig. Har ikke tenkt å bruke mer enn 4000 - 5000 Kr. Hvilken linse bør jeg se etter. Så til sist hvilket minnekort er å anbefale.

Mvh Noldusgutten

Endret av Noldusgutten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har spesielle krav så er det ikke viktig hva du velger, alle modellene er gode nok. Hvis du har mulighet så kjenn på kameraene, det er viktigere at det er godt å holde i enn hvilken modell det er.

Hvis du forteller noe om hva du tror du kommer til å bruke kameraet til så kansje det er mulig å gi noen spesifikke råd.

Lenke til kommentar

Takk for svaret. Jeg ønsker et allsidig kamera som har muligheten til å ta opp HD film. Jeg liker å ta naturbilder - kanskje prøve meg på nordlysbilder.

Har hatt forskjellige "billigkamera" tidligere, men nå er jeg blitt lei av røde øynene, samt dårlig reaksjon på utløserkanappen. Jeg er også usikker på hvor stor minnebrikke jeg bør ha, og hvilken kvalitet. Under prosessen har jeg også vurdert om jeg skulle satse på et kompaktkamera - Canon G12 eller tilsvarende. Man har jo muligheten å sette på ekstra blitz.

Lenke til kommentar

Som du sier,ekstra blits vil gjøre at du unngår røde øyner da du får blitsen lengere unna objektivet/sensoren.

Hvis video er viktig er det Canon 550D,Nikon D7000,Samt fler typer systemkameraer som fungerer godt til dette.Hvis autofokus er viktig i videomodus er det systemkameraene som er best til det,rene speilreflekskameraer har ikke et fullverdig autofokus system til video bruk,men raskere autofokus til fotografering enn systemkameraene.

Når det gjelder objektiv er det beste og kjøpe med Kit-objektivet,det som normalt pleier og bli solgt med kameraet.Det er billig og klarer det meste av foto-oppgavene,Når du begynner og forstå bruken og begynner og savne muligheter kan en oppgradering være lurere.

Minnekort burde du kjøpe i class6 av en god kvalitet.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lest litt frem og tilbake. Regner med at jeg går for Nikon D3100. Den skal tåle 50 000 eksponeringer. Hvordan blir det med HD filming - spiser man av de 50 000 eksp. :dontgetit:

D3100 er et greit sted å begynne. Ettersom kameraet må løfte opp speilet og åpne lukkeren før du begynner å bruke liveview eller filme video, så vil det telle som en eksponering (ikke 24-60 eksponeringer i sekundet). Det er såpass lite at jeg ikke ville ha bekymret meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...