Gå til innhold

Hva skjer vis jeg flyr rc fly over fengselet som sirkler rundt?

fsx v1.1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg har ikke sjekket opp dette, men eg antar at luftrommet over fengselet innehar flyforbud fra bakken og opp et gitt antall kilometer.

Som en gjennomsnittlig modellflyver(og spesielt nybegynnere) så har man hverken erfaring, trening, opplæring, kunnskap eller ressurser tilgjengelig til å vite hvilke lover man skal forholde seg til. I luftfartsloven så er modellfly som er styrt av en flyver på bakken via øyekontakt stort sett unntatt fra loven(enn så lenge). Dette betyr ikke at det er fritt frem!

Det første og mest grunnleggende du må ta hensyn til er friluftsloven og ferdsel i utmark. Generelt sett har du disse retningslinjene:

- modellfly er motorisert kjøretøy, og du kan dermed ikke fly i områder hvor motorisert ferdsel er forbudt.

- du har ikke lov til å fly eller benytte deg av privateide eller kommunale eiendommer uten tillatelse fra grunneier.

- du har ikke lov til å fly i eller i nærheten av flyplasser(og særskilt innflyvingskorridorene til disse) eller andre luftrom som er avsperret.

- du skal til enhver tid kunne fly med dine egne øyne.

- flyet må til enhver tid være styrt av deg(automatiserte modellfly går under UAV og kommer under luftfartsloven).

Ut i fra disse vil eg raskt påstå at du ikke har lov til å fly over et fengsel.

Hva kan de gjøre? I første omgang vil de nok finne ut av hvem som styrer flyet og hvor vedkommende er. Om de finner deg vil de nok beordre deg til å slutte med det du driver med og pakke sammen. Om du ikke etterfølger dette vil de nok kunne ilegge deg bot og eller tvinge deg bort. Finner de ikke ut av hvem som flyr og hvor du er vil de nok kunne "skyte" flyet ned om de anser det som nødvendig. Nå er våpenbruk i Norge ganske strengt så eg tviler på at det blir aktuelt, men ikke bli overrasket om de prøver på noe annet. Blokkering av signaler for eks kan være et effektivt tiltak.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...