Gå til innhold

Fallskjermjeger - Generelle spørsmål

Bordplate

Anbefalte innlegg

Ja, fra og med nå av (ca) vil jeg fokusere på de store musklene som er relevante for turgåing i skauen. F. eks markløft, strakmark, knebøy, diverse øvelser for ankler og stabiliseingsmuskler der nede osv...

Og jeg har god tid, opptaket er ikke før 2013 ;)

Men skal nok følge treningsprogrammet til Forsvaret. Går nok ikke ann å løpe så veldig lenge med en 20-30kgs sekk. 10kg er det beste for løpetrening i følge Fallskjermejgernes treningsprogram. Husk at man/jeg må løpe med marsjstøvler også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, fra og med nå av (ca) vil jeg fokusere på de store musklene som er relevante for turgåing i skauen. F. eks markløft, strakmark, knebøy, diverse øvelser for ankler og stabiliseingsmuskler der nede osv...

Tja, jeg hadde heller gått i marka med sekken jeg da, og kanskje konsentrert øvelsene på overkroppen

Utmerket, stårre sjanser for å komme deg igjennom programmet uten å ødelegge seg

Men skal nok følge treningsprogrammet til Forsvaret. Går nok ikke ann å løpe så veldig lenge med en 20-30kgs sekk.

:yes: Kommer helt ann på motivasjonen (og kondisjonen)

10kg er det beste for løpetrening i følge Fallskjermejgernes treningsprogram. Husk at man/jeg må løpe med marsjstøvler også.

Begynn med tom sekk (nistepakke), og løp. Når du klarer å løpe 1 time i terrenget eller så kan du begynne å legge mer i sekken. Orienteringsløp er utmerket aktivitet å kombinere dette med.

Lenke til kommentar

Fallskjermjegerne bruker vel en lettere jegerutgave av marsstøvelen hvis ikke jeg husker feil.

http://www.topsecret.no/ds_product_info.php?products_id=943

Noe av den typen

Fallskjermjegerne får utdelt de skoene, ja. Men de brukes ikke så mye da de tørker svært sakte. Favoritten er m-77. M-77 brukes både om sommeren og om vinteren (om vinteren brukes de sammen med fotposer). Har faktisk jegerskoene på meg nå, mens jeg sitter på jobb :p gode sko med mindre du skal ut på langtur

Lenke til kommentar

Tja, jeg hadde heller gått i marka med sekken jeg da, og kanskje konsentrert øvelsene på overkroppen

Utmerket, stårre sjanser for å komme deg igjennom programmet uten å ødelegge seg

Men skal nok følge treningsprogrammet til Forsvaret. Går nok ikke ann å løpe så veldig lenge med en 20-30kgs sekk.

:yes: Kommer helt ann på motivasjonen (og kondisjonen)

10kg er det beste for løpetrening i følge Fallskjermejgernes treningsprogram. Husk at man/jeg må løpe med marsjstøvler også.

Begynn med tom sekk (nistepakke), og løp. Når du klarer å løpe 1 time i terrenget eller så kan du begynne å legge mer i sekken. Orienteringsløp er utmerket aktivitet å kombinere dette med.

Du bør ikke løpe med mer enn 10-15 kg i sekken over lengre tid. Da kommer knærne dine til å bryte sammen (stol på meg, jeg vet). Du kommer til å gjennomgå flere tester der du løper med relativt tung sekk (husker ikke nøyaktig men det var over 20 kg), men det går fint siden det kun er av og til. Så lenge du ikke løper med tung sekk over lengre tid, som i trening, så går det bra. Jeg foreslår at du følger treningsprogrammet til forsvaret, for de vet hva det går i.

Til syvende og sist så er det mentaliteten det står på, og som jeg har sagt før så er det ingenting som er verre enn skade. Da bryter du sammen fort.

Lenke til kommentar

Du bør ikke løpe med mer enn 10-15 kg i sekken over lengre tid. Da kommer knærne dine til å bryte sammen (stol på meg, jeg vet). Du kommer til å gjennomgå flere tester der du løper med relativt tung sekk (husker ikke nøyaktig men det var over 20 kg), men det går fint siden det kun er av og til. Så lenge du ikke løper med tung sekk over lengre tid, som i trening, så går det bra. Jeg foreslår at du følger treningsprogrammet til forsvaret, for de vet hva det går i.

Til syvende og sist så er det mentaliteten det står på, og som jeg har sagt før så er det ingenting som er verre enn skade. Da bryter du sammen fort.

Enig, men han bør helst litt over det som står i "programmet" ettersom der er andre faktorer som spiller inn.

Mener jeg allerede har påpekt at det er bedre å droppe ideen enn å påføre seg skader.

Og ja det hele kommer ann på hodet, selv om kroppen er i topp form.

Lenke til kommentar

Enig, men han bør helst litt over det som står i "programmet" ettersom der er andre faktorer som spiller inn.

Mener jeg allerede har påpekt at det er bedre å droppe ideen enn å påføre seg skader.

Og ja det hele kommer ann på hodet, selv om kroppen er i topp form.

Hvis du følger programmet til forsvaret så er du absolutt i god nok fysisk form til å klare opptaket. Det var ikke alle i mitt kull som hadde forberedt seg særlig eller var i super fysisk form. Husk at hvis du klarer de fysiske minstekravene så er du i bunn og grunn i "god nok form" til å klare opptaket. Men igjen, hvis du såvidt klarer de så må du være syk i hodet, og du må elske smerte, for da kommer du til å slite mye mer enn de som er i svært god form.

Flere av de jeg var på opptak med var i ekstremform, og var norgesmestre i ditt og datt. Men når det kom til stykket så hadde de kun fysikken, ikke mentaliteten...

Lenke til kommentar

Jo - motivasjon og realistisk innstilling. Hvis TS kommer på opptaket og tror at han greier opptaket uansett siden han er i ekstremt god form, så er det lett å bryte sammen når han møter veggen. For det gjør alle, og da må du være forberedt. Det er derfor jeg sier det - han må vite at han ikke bør stole blindt på fysikken sin.

PS: Når du er på opptaket; ikke skill deg for mye ut. Prøv å ligge midt i mengden. Ikke vær for overivrig, ikke vær for lat. Befalet liker ikke bedrevitere. Jobb sammen med laget ditt, ikke prøv å bevise at du er bedre enn alle andre. Tro meg, befalet legger merke til det meste.

Lenke til kommentar

Kompisen til "halvbroren" min var på opptak, men røk ut pga ryggskade. Han sa at man kommer aldri noe særlig over 30kg MAX på slike turer/generelt i forsvaret. Og det er kun på de tyngste turene.

Hvis vi da snakker vekt i sekken; mulig. Snakker vi total oppakning kommer du lett over det.

Lenke til kommentar

Kompisen til "halvbroren" min var på opptak, men røk ut pga ryggskade. Han sa at man kommer aldri noe særlig over 30kg MAX på slike turer/generelt i forsvaret. Og det er kun på de tyngste turene.

Hvis vi da snakker vekt i sekken; mulig. Snakker vi total oppakning kommer du lett over det.

Klart det, men det er jo våpen, ammunisjon og annet feltutstyr som tar store deler av den kaka! :p

Men WOW! Fått utrolig mange svar nå! Tusen takk<3<3<3 elsker dere masse!!!<3

Skatteflyktning: I og med at programmet "bare" går over et halv år rekker jeg vel å kjøre det en 3-4 ganger så når jeg er ferdig med første så begynner jeg med litt mer vekt på neste eller hva det nå skulle være.

Angående støvlen, Boss så ligner den jeg har skremmende mye på den på bildet ;)

Skal på skitur på Lørdag, prøver å gå med en 10kgs sekk da.

Prøver også å bygge opp en bedre holdning til ting som er jævlige og gjør vondt. Var på skitur forrige helg med mamma og vi gikk en god del lengre enn jeg var fysisk skikket til, men selv om det var tung, jeg var sulten, skiene var bakglatte OG tunge så tenkte jeg; "Jaja, samma faen, ein må jo berre gjennom dette skittet her!" (men med en litt mer munter tone inni meg da) :D

Lenke til kommentar

Skatteflyktning: I og med at programmet "bare" går over et halv år rekker jeg vel å kjøre det en 3-4 ganger så når jeg er ferdig med første så begynner jeg med litt mer vekt på neste eller hva det nå skulle være.

???

Du hadde ikke så veldig peiling, nei? Ikke frekt ment, men var det jeg frytet.

http://fallskjermjeger.no/fallskjermjeger-treningsprogram.htm

Boss, nesten sikker på at vi har samme støvel da, fint å høre at du er fornøyd med dem :) Fikk mine av ny-typen til mamma som har vært alt fra Grensejeger, sniksytter og etteretningsagent (men det er egentlig litt hysj hysj ^^)

Lenke til kommentar

???

Du hadde ikke så veldig peiling, nei? Ikke frekt ment, men var det jeg frytet.

OK sett linken din, noe slikt fantes ikke når jeg var inne (ikke internett heller for den del) :)

Den ser grei ut, men du trenger ikke nødvendigvis å følge noe som helst "program", selv om det kan være en fordel for å gi deg selv en struktur.

Om du trener deg opp slik at du ikke har noen problemer med minstekrava så er det egentlig ikke så mye mer å hente ved å øke noe voldsomt utover det.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...