Gå til innhold

Fallskjermjeger - Generelle spørsmål

Bordplate

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Hei! Ting som skal legges inn i treningprogrammet mitt etter å ha lest dette, mye bra info. Fallskjermjeger boken skal lånes/kjøpes før påskeferien!

Må trene en del på styrken min fram til den tid. Men alt av krav skal være på plass og skal ha litt mer å by på. Har fram til 2013, det klarer jeg!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Heisann! Skal selv på fallskjermjegerinntaket nå til sommeren, og gleder meg som en liten unge. Har vært veldig interessant å følge med på denne tråden så langt, så jeg opprettet like så godt en bruker her for å kunne følge enda bedre med. Stå på med treningen, alle sammen!

Lenke til kommentar

Hvordan går det forresten med treningen nå, Bordplate? Her er det fullt kjør med generell trening på kravene, god jogging og turgåing med sekk. Det blir en god ukestur over Hardangervidda rett før inntaket i juli, også, for å få enda litt mer riktig stemning!

Og er det noen som aner om det er noen greie metoder for å trene rygg-ups uten å bruke apparater, og uten å måtte være i en gymsal med ribbevegg, osv.?

Lenke til kommentar

Heisann!

Har lest en del av det som er skrevet av deg Bordplate. Så tenker å slenge igjen ett spor her, da jeg lenge har gått med samme tankene om å prøve meg i FSK under førstegangstjenesten (Opptak i 2013).

Og er det noen som aner om det er noen greie metoder for å trene rygg-ups uten å bruke apparater, og uten å måtte være i en gymsal med ribbevegg, osv.?

Dersom du ikke er ute etter den eksplosive styrketreningen du får av å trene med tung nok belastning til å kjøre færre repitisjoner over fler set. Så kan du prøve å gjøre dette ved å ligge på flatt underlag på magen, og heve overkropp og bein, slik at kroppen hviler mest mulig på hoften, og deretter senke dem igjen. Så om igjen. Dette aktiverer de samme musklene (OBS: Samme musklene, men ikke samme fibrene!), som du ville aktivert ved ordinære rygghev.

Se bilde:

http://blisunn.files.../09/rygghev.jpg

Endret av Petterfp94
Lenke til kommentar

Jeg er en gutt på 16 som ønsker å bli fallskjermjeger. Jeg er 1.80 og veier 58kg.

Hei Skjetil!

At du er 1.8m høy, og har en kroppsvekt på 58kg, forteller meg at du er en liten og tynn gutt (No offence!). Det blir sagt at forsvarets spesialkommando tar inn falle mulige folk, fra små lettvektere på 60kg, til store karer på godt over 100kg. Vekten spiller altså ikke noen rolle. Men det er dermed ikke sagt at om du er 60kg så kommer du inn. Det er styrkekrav og psykiske prøvelser uten nåde som må gjennomføres. La oss si du blir vekket klokken 3 på natten, du har sovet 2 timer, og du blir bedt om å svømme til bunnen i en kald innsjø for å hente noe opp. Du med dine 58kg kommer til å fyse ihjel! Med det antyder jeg at det er de psykiske prøvelsene som kommer til å bli verre for din del basert på vekten din. Fett og muskler hjelper de indre organene dine å holde varmen.

Det er 2år til du skal på ditt eventuelle opptak. Jeg siterer:

du kan også eventuelt sjekke ut crossfit. Du bør også begynne å trene kondisjonstrening, i hovedsak løping men varier med andre aktiviteter som svømming, sykling og lignende.

Hva du ENN gjør så ville jeg ALDRI begynt med dette opplegget enda. Det første som er nødvendig for deg er ett 100% nytt kosthold. Dersom den informasjonen du har gitt stemmer, så vil forbrenningen din ligge på ca 2500kcal i gjennomsnitt om dagen med en moderat intensiv aktivitet 5-6 ganger uken. Dette betyr, at om du skal få en optimal muskel vekst, og gå opp i vekt, er du nødt å spise MINST 500kcal MER en du forbrenner, altså legge deg på 3000kcal om dagen. Jeg er klar over at dette høres gresk ut og vanskelig dersom du ikke kan så mye om slik fra før av. Om du synes det blir veldig avansert å telle kalorier, så kan du bare prøve å spise generelt sett mer, skal komme mer tilbake til dette.

En gutt på 16år er i den perfekte alderen for å begynne med styrke-trening. Ikke kast dette bort på meningsløse joggeturer. Bruk de neste 6mnd på å bygge deg opp ett grunnlag. Få deg fett på kroppen, og en solid masse under. Spør personlige treneren din, om han kan sette opp ett styrkeprogram til deg. Det jeg ville anbefalt deg er å kjøre en "2-splitt" Dette betyr at du "splitter" kroppen opp i to treningsøkter. Dette er nok den beste måten å trene styrke på før ett jegeropptak, grunnet at beina får kjørt seg mye mer enn i ett ordinært treningsprogram. Du kjører altså Dag 1: Bein + rompe, Dag 2: Overkropp, Dag 3: Hvile, Dag 4: Bein + rompe. Dag 5: Overkropp, Dag 6: Hvile, Dag 7: Bein + rompe, Dag 8: Overkropp osv osv osv osv. Dette er min annbefaling!

En av argumentene for å kjøre ett slikt program er at - som jeg sa i sted - du er 16år og er i den ideelle alderen for å begynne med styrketrening, dette grunnet at testosteron-produksjonen i kroppen din er svært i høy i puberteten. Testosteron er det mannlige kjønnshormonet, som bla.a hjelper oss med å bygge muskler, og se maskulin ut. Testosteron blir produsert i musklene, jo større musklene er, jo mer testo produserer den. Siden beina dine er omtrent 40% av den muskulære massen i kroppen, kan du trene de hver 3. dag med stor gevinst.

har kjøpt inn en stor bøtte med protein. Håper det gir effekt snart! Hva tror dere om protein? Vil det hjelpe meg å ta flere push-ups?

Protein-pulver er ikke magi. Først litt 10. klasse pensum: Proteiner er bygd opp av aminosyrer. Når proteiner inntas så brytes, og separeres aminosyrene, og nye proteiner bygges, som deretter fraktes gjennom blodet til de cellene de trengs - i vårt tilfelle, til muskelcellene. Dette gjelder og for dyr, og det er derfor du finner proteiner i kjøtt fisk, kylling, karbonader. Men du finner det også i andre produikter som nøtter, mager kesam, og mer.

For å forklare sammenhengen mellom proteiner, og det jeg snakket om i sted - kcal(kalorier) - bedre, så, forsestill deg at du skal bygge ett hus.

Hva trenger du? - Jo, byggematerialer. Byggematerialene er i vårt tilfelle proteiner. Men det holder ikke å stappe innpå med byggesteiner, huset kan ikke bygge seg selv. Så derfor er du nødt til å se til at du får tak i nok arbeidere. I vårt tilfelle er dette kalorier. Du trenger altså tilstrekkelig med byggesteiner og materialer for at huset skal bygges. Kalorier er en ening for energi. Vi har som kjent flere eninger for energi. Elektrisk energi måles gjerne i kiloWatt, vi har og andre eninger som Joule og newton/meter.

Kroppens yndlings-energi, er den den får fra karbohydrater. Karbohydrater finner du i poteter, ris, pasta, brød osv.

Jeg skal prøve å kutte av her, føler det ble ekstremt mye nå, men nå har du lesestoff så du får pugge! Det er bare å spørre om det er noe mer du lurer på! Håper dette gav flere andre og en del informasjon.

Lenke til kommentar

Takk for veldig informative svar, Petterfp94! Har vært nysgjerrig på om ikke den øvelsen ville gi omtrent smame uttelling som rygg-ups. Godt å ha flere øvelser å bruke for å styrke ryggen målrettet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fokus kjører på med mange kurs og fag, nøyaktig hva de tilbyr på hvilke leirer varierer vel fra år til år utifra interesse, men i utgangspunktet ja. Om du har tid til å lese så mye er en annen sak, men du skal i utgangspunktet ha krav på en lesedag før eksamen og mulighet til å møte opp på eksamenen.

Lenke til kommentar

Dette har sikkert blitt nevnt tidligere i tråden, men noen som vet om det er mulighet til å ta opp igjen/ta fag fra VGS som fallskjermjeger? Takker for svar :)

Hei tviler sterkt, du har sikkert tilbudet, men det å ha tilbudet er noe annet enn å greie å få det til. Som fallskjermjeger kommer du til å ikke ha tid til slikt. Jeg hadde et 6 ukers kurs i det å bli hundefører, og hadde ikke tid til en dritt etter tjeneste spiste felt rasjoner til middag flere ganger i uka når vi var på basen 3min unna kantina for vi hadde ikke tid. Som fallskjermjeger vil du være på øvelser non stop, f.eks så hadde jeg 2 øvelser med fallskjermjegere 2 ganger på rad. Første gangen hadde de ligget 1-2uker ute i skogen på observasjons post (OP for short) så var vi der og jagde dem ut. Uka etterpå var vi på 2ukers øvelse med dem et annet sted på østlandet.

Du skal gjennom så mye det er som en lang evigvarende rekrutt som ikke stopper før du er fedig med tjenesten. Jeg tok Ex.phil i forsvaret og hadde ikke tid til så mye mer når 2 dager var tatt til undervisning og 1-2dager i lesing også perm eller andre ting.

BAsically viss du ikke er ekstremt flnk med skolen vil ikke det å ta opp fag være mulig, hva om du har en viktig øvelse på eksamensdagen?

Ex.phil eksamenen min gikk rett etter en 5dagers øvelse, jeg fikk lest 3 timer ifra klokka 12 på natta til klokka3 da jeg kom til brakka klokka 12 på natta. GReide å stå med dårligste stå karakter selvom jeg hadde skrevet til både A og C på nesten de samme temaene før hadde jeg ikke sjans på en god karakter. Så tok jeg 1T matte fag fra vgs eksamen havna midt i en øvelse jeg fikk fri den dagen, men tviler på at befalet i HJK ser like lyst på det. November/Desember og Mai/juni er da alle øvelsene skal foregå etter forsvarets standard sa et av befalene våre.

JEg var ikke fallskjerm jeger eller på Rena, men ut ifra mine egne opplevelser er det lett og si at du vil ikke få tid til det.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Kom over denne i opptakstråden til Fallskjermjeger-tråden på www.milforum.net. Artig og motiverende sitat:

Fallskjermjegeropptaket er ikke vanskelig i det hele tatt dersom du vet at dette er noe du vil, du har trent nok og har selvinnsikt nok til å vite at du hører hjemme ved en slik avdeling.

Tren variert og lær å kjenne deg selv. Greit å ha kjent på det å fryse før du reiser inn, men selv om du ikke har det, så holder det lenge å opprettholde viljen. Det som blir lagt i det å snakke om vilje, betyr ikke at du må være så ekstremt beinhard for å klare det, men snarere det at du må "gidde" å gjennomføre det. Du må gidde å gå de kjedelige timene med sekk, du må gidde å fryse litt og du må gidde å gå litt uten mat, for alt går over til slutt, og det varer ikke umenneskelig lenge. De som sitter igjen til slutt, er ikke nødvendigvis de som er i best form, men har den spesielle "gi faen"-holdningen som gjør at det er egentlig helt greit å presse litt ekstra på, og mot slutten av opptaket, er det følelsen av å nærme seg fullført opptak det eneste som sitter i hodet på en.

På opptaket starter de som har kommet seg gjennom rekrutten og det som kreves av det, og før opptaket starter for fullt blir det gjennomført nye tester på minstekravene, alt dette står på hjemmesiden, så det er ikke noe hemmelighet. Det er alltid noen som ryker her, selv om de har klart minstekravene i utgangspunktet, og har kommet seg gjennom rekrutten. Klar minstekravene med god margin! De som så får starte på opptaket, skal i teorien klare opptaket på fysikken, og dersom de hadde blitt presset gjennom av andre enn seg selv, så ville samtlige klart det. Men så har det seg sånn at mange, og ofte de i nesten best fysisk form, gir seg tidlig på grunn av at de rett og slett ikke gidder å jobbe seg igjennom det. Og viktig!: Du må kjempe for nummeret ditt, motivasjonen din vil bli testet underveis, aldri gi ifra deg nummeret ditt, du har en sjanse, ikke gi slipp på den, så kommer du til å få ett år som er utrolig givende på så mange måter og en juleperm som var verdt alt sammen.

Og til slutt, grunnen til at det er så sinnsykt mange som ryker er fordi det er så sinnsykt mange tullinger som søker og møter opp. Når det er så mange som ryker på minstekravene i utgangspunktet, så sier det litt om hvor lite forberedte mange er. Det er ikke så vanskelig å forestille seg hva en tjeneste som jeger krever, dersom du ikke har det minste peiling på hva det er og hva som kreves, så har du ingenting der å gjøre. Ha selvinnsikt, vit hva du kan klare, og vit dersom du ikke har personligheten som kreves for å klare prøvelsene.

Lykke til med trening, hold motivasjonen oppe og gi gass. Ingenting er umulig, du må bare ville det nok.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...