Gå til innhold

Fallskjermjeger - Generelle spørsmål

Bordplate

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, du får uansett ha lykke til med treningen ;)

Husk at det mentale spiller minst like stor rolle som å kunne løfte tungt med storsekk.

Du kommer mye lengre om du VIRKELIG vil bli fallskjermjeger, enn om du er generellt veltrent og har lyst å prøve deg på opptaket for å se om du klarer det.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Ok, jeg er litt usikker på det ene kravet her altså. Fallskjermjeger.no sier 7km speedmarsj med 22kg sekk og våpen på 52 min. Greit nok dette, men begynner å tvile på at tallet er riktig da alle andre "spessialtjenester" jeg ser på sier 8km med samme utstyr og tid! Det må være feil!

Lenke til kommentar

7km med 22kg er standard for NATO, og hvis det i tillegg står på FJ-siden kan du trygt gå utifra at det er 7 km og ikke 8 som gjelder. Jeg hadde hvertfall brukt ganske krasse ord mot HJK-befalet hvis jeg kom på opptak og fant ut at det med 7km ikke stemte, at det var 8...

Lenke til kommentar

Og der røk du ut av opptaket. Om det hadde vært 8km er det bare bedre, de skal ha de beste kvalifiserte og ikke folk som sutrer.

Hva som er standard for NATO er en annen ting, men vi snakker tross alt om en spesialstyrke. De skal gå lengre, fortere og mindre sett enn alle andre, standardkrav holder ikke mål for en spesialstyrke.

Jeg har vært i en Forsvaret i to år nå, så vær litt forsiktig med å dømme meg. Har heller aldri tenkt meg på opptak til spesialstyrkene. Hvis de faktisk hadde kjørt 8km når det står 7km, er ikke det "bare bedre", men useriøst. En ting er hva som skjer i opptaksperioden, noen annet er fastsatte opptakskrav.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er enig med de som sier tren som om det er 8km, men jeg hadde og blitt rimelig sjokka og tatt meg en liten prat med noen om jeg kom på et opptak der det stod at kravet var 7km (noe som det forsåvidt har stått leenge), for så å bli sendt ut på et 8km løp som opptakskrav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...