Pop-fiske Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Hei, Skal begynne med litt meir seriøs trening.. Ikkje berre gå ut i skogen og jogge ein runde. Men få ein viss progresjon i det! Veit vel at for å trene i sone, så må eg vite makspulsen. For å finne dei forskjellige sonene.. ? Men, korleis skal eg makse? Og kva er desse forskjellige sonene? Og korleis brukar eg dei når eg skal springe/løpe ? Rett meg gjerne om eg har feil Lenke til kommentar
Sink Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 Her skulle du finne alt du trenger: http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/trening/utholdenhet/fagartikler/media3803.media Hele boka er ikke så dum den heller. Lenke til kommentar
opar Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 For å finne makspulsen din er det flere ting du kan gjøre, det letteste er å varme godt opp og så kjøre spurtdrag der du kjører maks. Hva angår de forskjellige sonene må du ta laktatmålinger mens du springer på ei mølle ved et testsenter for å finne dine soner. Som et godt utgangspunkt, testene koster en del, kan man bruke olympiatoppens verdier. sone 1: 60-72% av maks HR sone 2: 72-82% av maks HR sone 3: 82-87% av maks HR sone 4: 87-92% av maks HR sone 5: 92-100% av maks HR Terskelen din vil normalt sett ligge mellom 82-87% av maks HR avhengig av hvor godt trent du er. Lenke til kommentar
Deathie Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Det er ingen tvil om at man i sone 3 er der man bygger kondisjon best og er der val min ligge under intervalløkter av denne typen.Hvis man ikke har tilgang til pulsklokke eller laktatapparat er beste måten å løpe intervaller i det som føles ut som 80% av max fart. Etter å være ferdig med siste drag skal man kunne ta et til som skal kunne gå 8-10 sek fortere avhengig av hvor lange dragene er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå