Gå til innhold

Hjelp tilbackup av døende harddisk

Emmen

Anbefalte innlegg

God dag. Jeg har hatt en harddisk på ekstern en god stund nå. Dette har gjort at den fyller seg opp.

I går bestemte den seg for at livet er kort, og livet det slutter nå. Når jeg prøvde å overføre noe, eller spille av noe, så fikk jeg beskjeden om at det var en I/U feil. Standhaftig som jeg er, googlet jeg dette og fant ut at harddisken min har planlagt selvmord.

Jeg fant ut at om jeg slo harddisken av og på ett par ganger, så ble harddisken gjennopplivet for ett par minutter, uten å få I/U feil. Dette var jo fantastisk, om ikke det var for at harddisken var fylt opp med 700gb av ting jeg bestemt ville ta vare på. Så jeg bestemte meg for å kjøpe en ny og forsøke å kopiere over alt.

Dette gikk greit, helt til at pcen visste disken som en lokal disk. Den mente jeg måtte formatere. Dette ble ikke løst av å restarte disken. Til slutt vistes den ikke engang som det, den bare lot maskinen laste i en uendelighet. Når jeg dro ut harddisken, så spurte pcen om jeg ville formatere igjen. formatere etter at disken var ute, altså. Jeg åpnet opp enhetsbehandlig, og ja, den var der. Ikke som uknown device eller noe lignende, men som det faktiske navnet (seagate desktop etcetc) under diskstasjoner.

Jeg var stadig standhaftig, og bestemte meg for å ta ut harddisken av coveret, sette den inn i en stasjonær, boote i CD-live linux. (Jeg er vant med windows, så bare dette var ganske eventyrlig.) Grunnen til at jeg ikke brukte windows, var pga at jeg ikke hadde noen ekstra SATA kabler.

Først på menyen hvor man kan velge cmos innstillinger, og oppstartsinnstillinger og sånt, ante jeg problemmer. Det kom opp en beskjed som var nogenlunde som dette: Harddrive master 3 : S.M.A.R.T. Status Bad ,Backup and replace.

I linux, dukket ikke Disken opp i det hele tatt.

Så nå spør jeg etter en løsning, hvor jeg kan få Dataene fra den gamle eksterne min, til den nye.

Jeg vet ikke om jeg har glemt noen opplysninger, men jeg tror ikke specs er noe særdeles viktig i denne saken.

All hjelp, hjelp som viser seg å være ubrukelig og, er hjertelig velkommen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, det med fryseren vil jeg vente med til ingen andre mulighetter er åpne...

Hvor mye kan slike recoverytjenester koste? Og hvor i norge kan jeg få det?

EDIT: oh, jeg glemte, jeg lastet den inn i ett eller annet recoveryprogram. Det fikk ikke tilbake disken, men det viste selve harddisken. Så pcen kan forsatt se hvor mye plass som er på disken, hva den heter og slikt, men ikke partisjonen.

Endret av Emmen
Lenke til kommentar

www.ibas.no er en av disse firmaene, det er ett annet også som jeg ikke kommer på navnet i farten, men andre kjenner sikkert til det.

Disse gutta her dog vil nok ganske raskt ha 3000 kroner og enda mer avhengig av hvor mye det er og hvor mye jobb det er innvolvert.

Lenke til kommentar

hmm, det med fryseren vil jeg vente med til ingen andre mulighetter er åpne...

Hvor mye kan slike recoverytjenester koste? Og hvor i norge kan jeg få det?

EDIT: oh, jeg glemte, jeg lastet den inn i ett eller annet recoveryprogram. Det fikk ikke tilbake disken, men det viste selve harddisken. Så pcen kan forsatt se hvor mye plass som er på disken, hva den heter og slikt, men ikke partisjonen.

Ontrack lager et meget godt program og for døde disker med defekt partisjonstabell har jeg brukt detnmed stort hell for det leser disken "RAW". Jeg har på flere disker fått tilbake alle brukerfiler, men det har vært verre å redde OS (det er jo ikke aktuelt i dette tilfellet).

Programmet er ganske dyrt, men det blir nok billigere enn å åpne disken i et cleanroom.

Lenke til kommentar

Et alternativ til Ibas er Ahlberg data. Har benyttet meg av de en gang tidligere etter at jeg mistet masse bilder etter en harddisk krasj, og de fikset saken og jeg fikk tilbake mine bilder. :) Betalte noen kr. for det, men det var det definitivt verdt.

www.ahlbergdata.no

Jeg ville forresten vært litt forsiktig med å prøve alle mulige "triks" som ulike software programmer og fryseren osv. da du fort kan lage mere skader på harddisken og dermed ødelegge alle muligheter til rekonstruksjon av data...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...