AnjoEntertainment Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Her kan du skrive dine positive historier om personer du kjenner/vet om som har blitt frisk for kreft/vil bli det. Derfor jeg vil ha en slik tråd er fordi det er så alt for mange som tenker på kreft som en sykdom som gir de rammede en skrift over hue hvor det står: "This person is fucked!" Dette er helt feil! Litt fakta om kreft: FAKTA: - 2/3 overlever kreft, svulst(er) er som regel den farligste formen. - Det finnes mange flere sykdommer som er verre enn kreft, enkelte til og med uhelbredelige. - Kreft er den sykdommen som har blitt forsket mest på bortsett fra Influensa/forkjølelse, dette har med at forkjølelse og influensa har vært en mer kjent sykdom lenge før kreft i det hele tatt ble allmenn kjent. - Leukemi (blodkreft) er den kreftformen som det har blitt forsket mest i, og som har best prognose. (Grunnen til at den har blitt forsket mest på er fordi det er den mest dødelige formen for kreft. Ifra det bryter løs til kroppen ikke takler mer er en periode på to-tre måneder). Svulster Svulster er ekstremt farlige fordi det alltid er en risk for at det kan komme tilbake eller spre seg. Brystkreft er vel den eneste formen i kategorien svulst-kreft som har best prognose, rett og slett fordi brystet ofte kan fjernest og dermed hindre spredning (dette er IKKE fakta, men informasjon jeg har fått med meg under mitt sykehusopphold). Leukemi Leukemi (Latin for: Blodkreft) er når celler i blodet, som oftest immunforsvaret (under navnet: nøytrofile) begynner å formere seg unormalt raskt og dermed tar opp plassen til alle de friske cellene i kroppen. Når det til slutt bare er kreftceller i beinmargen (som er hvor blodet produseres), vil den kreftrammede ha liten levetid igjen og slite med mange bivirkninger slik som uforklarlige blåmerker, neseblod, en utholdelig slapphet og nedsatt matlyst til de grader - derfor er det viktig at den kreftrammede/leukemirammede får behandling så fort som overhodet mulig. Derfor jeg valgte å starte denne tråden er blant annet for å få folk til å forstå at kreft er som oftest helbredelig, selvom behandlingen(e) kan være vond og lang, og fordi jeg selv har diagnosen ALL - Akutt lymfatisk leukemi. Jeg vet det meste om blodkreft/leukemi, men vet en hel god del om alt innenfor kreft generellt etter alle mine sykehusopphold og konstante googling, så jeg kan godt besvare spørsmål eller fortelle dere mer om kreft om så ønsket. Ihvertfall, fortell de historiene dere har her om personer som har blitt frisk av kreften og eventuellt hvordan de har det nå. Det er viktig å få fram alle de gode historiene det er der ute, framfor alle de negative - som dessverre blir satt mer lys på enn de positive. Skriv løs! Lenke til kommentar
Andy Dufresne Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Det er fint og kunne dele positive historier om kreft, men det er svært mange feil i det du kaller for "fakta om kreft". Mulig du burde kvalitetsjekke det litt mer. Men som sagt bra tiltak. Lenke til kommentar
abrj Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Jeg har selv overlevd testikkelkreft med spredning til bukhulen og lungene. Var noen tøffe måneder på sykehus, men jeg er kvitt kreften. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå