Gå til innhold

Hest - Råd og Tips


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1432

Hver gang etter du har brukt det. :ohmy: Jeg har ikke pusset siden i høst. Tror nesten jeg må gjørde det i morgen. Har også en haug med schabrakker som skulle vært vasket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hihi. Så lenge man har alt tilrettelagt, med et sted man enkelt kan henge salen og hodelaget (evt. kan man jo bare la salen ligge på hesten, og pusse før man tar den av), pusseutstyr og svamp + vann klart (haha, høres jo mye mer tungvint ut enn det er), så er det bare å smøre fort over hver gang. Tar null komma niks av tid, og du får MYE finere utstyr av det, som holder lenger :) Anbefaler Stübben Salsåpe :)

 

Jeg synes skittent, svettete og muggent utstyr ser helt grusomt ut... Spesielt skittene bitt :p Det SKAL skylles hver gang, om ikke bare dyppes ned i vannkaret (som jeg da gjør, siden det andre vannet er så "langt" unna :p)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Hehe. Jeg har lenge vurdert og kjøpe en salhenger og henge ved boksen (en slik som er samenleggbar) men finner det ingen plass på butikkene her. Vann har jeg forsåvidt noen meter unna boksen. Spylespilt rett ved siden av. Og også jeg bruker bare vannkaret for å skylle av bittet.:p

Men etter at jeg har ridd og stelt, så er jeg liksom så sliten og har lite energi til og begynne med slikt, er vel derfor det blir så skjelden gjort.

Lenke til kommentar

Hehe :)

 

Vel, det er ikke akkurat vanlig å pusse utstyr ofte merker jeg. Folk på stallen blir jo helt imponert om de ser meg pusse utstyret én gang: "Oi, så flink du er!" Må flire litt inni meg da! Hihi. På den forrige stallen, hvor jeg har ridd mest, jobbet osv, fikk man dårlig samvittighet dersom man skippa å pusse hodelaget én dag.

 

Hvordan er dere med møkking og sånn da? Hvor nøye er dere, hvor lang tid bruker dere, osv?

 

Her skal boksen være HELT fri for bæsjer, selv de minste, underlaget skal være så jevnt som det bare kan gå an, og oppskrapet i kantene. Har man bare kommet inn i en rutine hvor man fjerner alt hver gang, så blir det også lettere å møkke. Jeg bruker nok ikke mer enn 5-10 minutter.

 

Har sett flere folk som faktisk lar det ligge igjen bæsjehauger når de har møkka... jeg skjønner ikke hvordan de klarer det :( Jeg får tvangstanker hvis hesten bæsjer i boksen etter at jeg har møkka liksom :p

Lenke til kommentar

Jeg pleide å være ganske ubrukelig til å pusse utstyr, men synes ok mengde er hver 4-6 uke eller noe. Det viktigste er jo at hodelaget er mykt, beleggene børstes etter hver gang, bandasjer vaskes etter 4-5 ganger bruk, og samme med shabraker.

 

Er det en sånn en du er ute etter Gypsy? De er jo et must, hva ellers skal man gjøre med salen mens man strigler. Kan jo ikke gå to ganger til salrommet :ohmy:

 

Møkking er ikke så nøye så lenge det er mye og ren spon. Den ene gangen jeg laget rullekanter i boksen til siste hesten min, så rullet hun seg faktisk fast.

Og det å ha en haug med møkk i et hjørne kan faktisk hjelpe å få hesten til å bli mer renslig. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Ja det er akkurat en sånn en. Burde kansje bestille en, for det må være veldig praktisk. Her er man så heldig at vi har salrom på loftet - opp en meget bratt og ekkel trapp.

 

Angående møkking så møkker jeg ut møkka og det våte strøet. Kunne ikke ha falt meg inn og la noe være igjen. Jeg bruker kansje 10 min eller noe slikt, jeg har heldigvis en ganske renslig hest. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...