Gå til innhold

Hest - Råd og Tips


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...

Ser at det ikke er noe liv her. Jeg har også drevet med hest store deler av livet, og kunne tenke meg å preike om dette :w00t:

 

Hva med å rett og slett snakke om det, ikke vente på noen som trenger hjelp? Vi kunne diskutert tidenes mest omdiskuterte tema innen hesteverden: rollkür, men det er vel bred enighet om at dette er BS?

 

Hvordan hester har dere hatt? Min siste var en DV hoppe, lang rygg som et vondt år, og med tidenes sterkeste psyke. Hun var søøt :innocent:

 

Noen som har noen morsome historier? Eller stygge/morsome ulykker?

post-223120-0-99399100-1296483431_thumb.jpg

Endret av Aliaz
Lenke til kommentar

Jeg er for bitt, men man må jo såklart ha en myk hånd. Har man ikke en myk hånd vil jeg si at sjangsen for at man ikke er en så veldig god rytter er tilstede. Men da vil jeg heller ikke å anbefale å ri uten siden jeg ser for meg at det lett går over stokk og stein... Hack vil jeg aldri anbefale noen som ikke virkelig vet hva de gjør på å bruke, da det er lett å gjøre mye skade.

 

Hva mener du da?

Lenke til kommentar

Den vil jeg se! Er det noen som har flere hestefilmer å anbefale?

Det er faktisk Secretariat jeg har avatar av! Den hesten var mer et lokomotiv enn et dyr. :D Den er jo en film som er verdt og se, men som hardcore Secretariat fan liker jeg ikke at Disney kludra så mye med historien. Det meste stemmer jo, men så innmari mye ble forandret for å passe Disney's rammer. Synes for eksempel at måten Sham's eier ble portrettert på var regelrett ond, (Disney må jo ha en skikkelig skurk) og at Secretariats stallkompis - Championen Riva Ridge ikke en gang ble NEVNT var skammelig... (De som kjenner Penny Chenery og Secretariats historie vet alle hvor viktig Riva Ridge var for gården)

 

"Seabiscuit" er en annen meget god film. Den skildrer den virkelige historien på en mye bedre måte. Selvfølgelig ble det gjort endringer også her (feks antallet på Charles Howards unger, og War Admiral's høyde) men filmen er så rørende at jeg ikke kan annet enn å elske den. Det er også en film man kan se sammen med andre som ikke har heste/veddeløpsinteressen, da den handler mer om menneskene rundt hesten enn hesten selv. Feks kjæresten min som har null til overs for hester syntes den var bra. Det er en film som etter mitt syn er så nærme feilfri som man kan komme.

 

"Ruffian" er en annen film om en fantastisk hoppe. Veddeløpshest det også. Filmen er laget for en sportskanal i USA og er vanskelig å finne på DVD i Norge, men den ligger ute på youtube. Men det kan kanskje lønne seg å se Secretariat først, da han blir nevnt innimellom i filmen. (Ruffian herjet veddeløpsbanene året etter Sec.)

 

Bortsett fra disse synes jeg mange hestefilmer blir litt tamme. De er helt klart myntet på et yngre publikum enn meg. Likevel har jeg alltid likt tegnefilmen Spirit - Stallion of Cimarron.

 

Traileren for Seabiscuit -

 

Traileren for Secretariat - http://www.youtube.com/watch?v=B4wvRAjTbm0&feature=fvw

 

Traileren for Ruffian filmen legger jeg ikke ut fordi den spoiler hele filmen. I stedet linker jeg til "part 1 av 9" og håper dere ser den. Fordi den viser flere sider av "The Sport of Kings". -

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=t_LJ8WMD6mw

Lenke til kommentar

Seabiscuit, helt nydelig film!! Sett Ruffian og, veldig sterk... Men Secretariat har jeg aldri sett, faktisk aldri hørt om engang... Så den må jeg absolutt prøve å få tak i!

 

Gøy med en hestetråd forresten :) Jeg har selv ridd siden åtteårsalderen, og hest er min store lideskap. Red på rideskole i fire år, før jeg fikk "Absira" på halvfor da jeg var 12. Hadde henne på for i fire år, til jeg vokste fra henne, og har senere hatt flere andre hester på for - hovedsakelig dressurhester. I dag steller jeg Absira 3 dager i uken, veslegamla nærmer seg 30 år :) Rir i tillegg en PRE-hingst på fredager, og av og til passer jeg hester for andre når de skal på ferie o.l. Har dessverre ikke egen, aldri hatt, og det blir vel en stund til det skjer dessverre. Passer jo aldri :( Men koser meg med andres hester i mellomtiden ;)

 

Når det gjelder bitt, så er jeg for fornuftig bittbruk. Jeg er ikke noe fan av f.eks. pessoa, og andre bitt som brukes som "snarveier". Hvis man MÅ ha et sterkt bitt på hesten sin for å kunne ri den, er det noe som er alvorlig galt... Riktig bittvalg er superviktig for hestens trivsel og prestasjon!

 

Jeg synes bittløse løsninger er veldig postivt, og har opplevd mye positivt ved ridning på dette. Hester som jobber bedre, blir lettere i tøylen, og generelt trives bedre. Utrolig god avveksling, og ikke minst deilig for dem nå på kalde vinterstider!! :) Veldig synd at det ikke er lov å konkurrere med. Snakker nå ikke om hack, men først og fremst sidepull.

 

IMG_2094.jpg

Ridning på bittløst.

 

IMG_2168.jpg

Hihi

 

 

 

Følte for å spamme masse bilder, om det er lov? :)

 

Dette er Calle, en lipizzanervallak jeg trente mens jeg jobbet på dressurstall. Han var noe skikkelig hodebry til tider, men veldig lekker...

 

IMG_7803.jpg

 

IMG_7461.jpg

 

IMG_1582.jpg

 

IMG_1460.jpg

 

Nobello, en god og gammel lipizzanervallak jeg red masse før, men han døde dessverre i fjor av tarmslyng..

 

25-1.jpg

 

a4-1.jpg

 

IMG_2387.jpg

 

Og selvfølgelig Absira!

 

abbul.jpg

 

 

 

Slenger like greit inn noen videoer mens jeg er i gang :D Lite å gjøre i kveld ;)

 

http://www.youtube.com/watch?v=htMAT-614y0

 

http://www.youtube.com/watch?v=_LrV9gy0GI4&feature=related

 

http://www.youtube.com/watch?v=HbsHSKCDVu4

 

 

Ble et veeeldig langt innlegg det, beklager :p Sånn går det når man kjeder seg og ikke har noe bedre å gjøre :D

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Den vil jeg se! Er det noen som har flere hestefilmer å anbefale?

 

Black Beauty er jo en god gammel klassiker. Også er det jo silkesvarten. Men nå tror jeg jeg blander titler her..

Lenke til kommentar

Black Beauty og Silkesvarten er den samme filmen. :)

Husker jeg pleide å se en tegneserie om morgenen på TV3 på 90 tallet. Serien var svensk (var vel før ting ble dubba til norsk I guess) og det eneste jeg husket fra serien var at det var en gul hest med hvit man.

Hørte meg litt rundt på nettet og etter håpløse forslag som "Spirit: Stallion of Cimmaron?" kom vi fram til at serien het "The Silver Brumby".

Det var en tegneserien om Brumbyen Thowra. (Basert på boka) Viser seg at det er laget en spillefilm om Thowra også. Men denne er nok basert på boka heller enn tegneserien.

Fant igjen noen episoder på youtube også.

Introen:

 

http://www.youtube.com/watch?v=qf1B6omMZRI

 

 

 

 

En veldig søt Tegneserie som jeg skulle ønske TV3 kunne sendt i reprise.

 

 

Må også legge til at jeg fant igjen en annen svenskdubbet serie som TV3 sendte. Jeg husket at det var noe Løvenes Konge greier som ikke var Disney. (og ikke Kimba the white lion) og jeg husket at det var en sebrastripet hyene med.

Sendte mail inn til TV3 om begge seriene men de ante ikke hva jeg snakket om... Viste seg til slutt at serien jeg snakket om var "Simba - King Lion". En slags mix av Løvenes Konge, Jungelboken, Bambi og merer til.

 

Endret av medlem-124997
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Er det en som heter the black stallion da? Den ene jeg snakker om handler om alec(?) som strander på en øde øy, og blir kjent med denne svarte hingsten, og tar han med seg hjem når de blir reddet. Så blir hesten stjålet, de havner i et ørkenland og blir med i et prestigefult ritt. Muligens det er 2 filmer, altså nr 1 og 2. Ja, det tror jeg det var. Er ganske gamle filmer mener jeg, i fra 8o tallet? kansje 90?

 

Og den andre, silkesvarten, er når vi følger livet til denne svarte hingsten, i fra eier til eier.

Det er en veldig fin film hvertfall. Men kunne godt ha tenkt meg og sett de første jeg snakket om igjen, for dem er det mange år siden jeg har sett.

Lenke til kommentar

The Black Stallion er noe annet ja! En film fra 70-80 tallet. Mener det er laget oppfølgere også. Aldri sett hele.

 

Kom just på en annen TVserie jeg vet sendes/har blitt sendt på TVNorge. "Wildfire".

Prøver å finne et sted jeg kan streame serien online da jeg ikke er noe fan av å laste ned. Kun enkelte og individuelle episoder ligger oppe på Youtube.

Wildfire er vel kanskje også myntet på jenter i tenårene, men siden det handler om Veddeløp så holder jeg øynene på skjermen likevel! :!:

 

Trailer for sesong 2:

 

 

Det er laget 4 sesonger med Wilfire. Og det har ikke blitt laget noe nytt siden 2008 desverre. :(

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Da var det oppklartt! Har så vidt vært bort den serien på tvnorge, men ikke noe som har fenget min interesse.

 

Åhh og, jeg husker det var en serie for mange år siden, het vel noe med black beauty? Om ei jente og en svart hest, i et veldig perfekt landskap (bare grønne enger og åser).

Det er også en annen film jeg ikke husker navnet på, om en gutt og en hest, som rir tvers over landet eller noe, for å møte faren til gutten.. Den var også koselig. Synd jeg er så dårlig på titler.:p

Lenke til kommentar

Aller helst vil jeg pusse det etter hver gang jeg har brukt det, det er det jeg alltid har gjort opp gjennom åra, men det ligger ikke til rette for det med hesten jeg rir atm, så da blir jeg lat gitt... :p Orker ikke gå gjennom hele stallen for å hente vann til svampen når jeg uansett er den eneste som gidder :)

 

Men jeg gjør det vel en gang iblant likevel, er enkelte ganger jeg får en skikkelig trang til det :)

Endret av christinahk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...