Gjest Slettet+45613274 Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 Alle kan vel dimmes med ekstern dimmer. Hvorfor skal ikke det være mulig? Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 Nei, finnes mange LED pærer som ikke kan dimmes. Driverne i pærene støtter det ikke. Noen flimrer, noen slår seg ikke på i det hele tatt. Lenke til kommentar
alexander.pettersson Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Kan også legge til mitt tidligere innlegg, noe jeg glemte helt ut, og det er at det er stor forskjell på levetid for LED pærer! Noen pærer har en garantert levetid på 20 000 timer, imens andre har helt opp til 50 000 timer! Så en pære til 100,- med 20 000timer er i teorien mer kostbar enn en pære til 200,- med 50 000 timer Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Noen "dimbare" LED-pærer er kun kompatible med dimmere uten at du faktisk kan dimme de. Og noen kan kun dimmes et bittelittegranne. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 (endret) Heisann. Tenkte jeg skulle bytte ut samtlige lyspærer i kåken til LED lys. Har startet sånn smått med å kjøpe pærer fra vanlig matbutikker, men finner ikke pærer der som egner seg noe særlig til utelys. Noen som vet om en billig internett side som selger kraftigere pærer? Endret 1. august 2014 av KimWhinesAlot Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 (endret) Jeg har kjøpt noen av disse LED normalpærene (Anslut E27, 800 lumen "60W-erstatter", 9,5W, 2700K) og lurer på om det er mulig å få tak i noen ennå kraftigere uten at prisen mangedobles? Fargetemperatur, fysisk størrelse og levetid må være noe lignende. Oppdatert: Jeg fant en fin sammenligning. Endret 22. august 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Jeg har kjøpt noen av disse LED normalpærene (Anslut E27, 800 lumen "60W-erstatter", 9,5W, 2700K) og lurer på om det er mulig å få tak i noen ennå kraftigere uten at prisen mangedobles? Fargetemperatur, fysisk størrelse og levetid må være noe lignende. Oppdatert: Jeg fant en fin sammenligning. Kanskje litt sent, da jeg postet denne posten i feil tråd for noen dager siden: Er på ingen måte spesielt godt kjent i LED-pære miljøet. Men du har denne som har samme levetid, noe bedre effektivitet (96 lm/W VS 85 lm/W), lignende fargetemp (2800k VS 2700k), mer effekt/lysstyrke (11W / 1055lm VS 9,5W / 810lm). Prisen er dog en del høyere (149kr VS 79kr), men ikke mangedobbelt. Alternativt har du denne. Den har en del lengre levetid (25 000 timer), koster 129kr, mens lysstyrken og fargetemperaturen er lik. (810lm, 2700k) Lenke til kommentar
alexander.pettersson Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Jeg har kjøpt noen av disse LED normalpærene (Anslut E27, 800 lumen "60W-erstatter", 9,5W, 2700K) og lurer på om det er mulig å få tak i noen ennå kraftigere uten at prisen mangedobles? Fargetemperatur, fysisk størrelse og levetid må være noe lignende. Oppdatert: Jeg fant en fin sammenligning. Kanskje litt sent, da jeg postet denne posten i feil tråd for noen dager siden: Er på ingen måte spesielt godt kjent i LED-pære miljøet. Men du har denne som har samme levetid, noe bedre effektivitet (96 lm/W VS 85 lm/W), lignende fargetemp (2800k VS 2700k), mer effekt/lysstyrke (11W / 1055lm VS 9,5W / 810lm). Prisen er dog en del høyere (149kr VS 79kr), men ikke mangedobbelt. Alternativt har du denne. Den har en del lengre levetid (25 000 timer), koster 129kr, mens lysstyrken og fargetemperaturen er lik. (810lm, 2700k) Har ikke noen gode innspill på anbefaling av led pærer, men når det gjelder levetid på led pærer så er normen slik at levetiden beskriver ikke tiden det tar fra du begynner å bruke en pære, og til den slutter å virke. På led pærer beskriver levetiden hvor lang tid det "normalt" tar fra du starter å bruke en pære, til den ikke lenger klarer å produsere mer enn 75% av original effekt. Så en pære på 10w med 25000 timer levetid, kan altså virke i over 25000 timer, men kan da ikke forventes å gi mer enn 7,5w etter de 25000 timene. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Det er et punkt. Dog har jeg hørt om de som snakker om LEDs som brenner ut etter en gitt tid. (Ikke overbelastet) Uansett, det endrer vel ikke faktum at dette skjer ved 15k timer og andre 25k. Måtte det være for svake eller stopper helt? (Selvsagt ikke nøyaktig, men at dette er forventningen) Lenke til kommentar
daruu Skrevet 14. september 2014 Del Skrevet 14. september 2014 Har bytta ut nesten alle lyspærene i huset med LED pærer nå, de siste blir byttet ut når de ryker. Så langt så har jeg meget god erfaring med anslut pærene fra Jula, ingen av de jeg har byttet til har kvelda ennå. Fant ikke noen led pærer med lyssensor der, er det noen som har tips til slike? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Når det kommer til levetid på LED pærer så er oppgitt levetid ikke den forventede tiden til pæra slutter å virke men den forventede levetiden før pæra har tapt seg 20-30%. Prosenten er litt forskjellig fra leverandør til leverandør men er som sagt ikke forventet levetid på pæra. Alle LED brikker degraderes over tid og det er dette som gir reduksjon i lysutbytte. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Det vanligste prosenttallet er -30% lysutbytte. Jeg vil påstå at det er levetida fordi den etter det tidspunktet er for svak til det tiltenkte formålet. Dette tas høyde for når man skal beregne belysning for eksempel for et klasserom eller en vei. Kravet om lysutbytte skal være tilfredsstilt i hele levetida. Dvs. at det prosjekteres litt over 40% mer lys enn nødvendig helt i starten for at man skal møte lyskravet mot slutten av levetida. Lystapet beregnes for drift i en gitt omgivelsetemperatur, normalt worst case scenario. Skal man ha for eksempel gatelys på Svalbard så blir praktisk levetid lengre og lysutyttet noe høyere, men det er neppe dokumentert så det kan heller ikke love noe man ikke kan dokumentere. Skal man ha gatelys i Sahara så må man ta hensyn til at driftstemperaturen gir kortere levetid, selv om det ikke kan dokumenteres. Da tar man gjerne litt ekstra i for at man skal være rimelig sikker på å nå lyskravet mot slutten av levetida. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 (endret) Dette har du selvsagt helt rett i Simen1 og derfor denne "levetiden" på LED belysning men for hjemmebruk stiller saken seg litt annerledes. Der er det ingen lysberegning som legges til veie for taklampa i gangen eller lampetten på veggen og således for hjemmebruk er ikke denne "levetiden" fult så betydningsfull. I gamledager hadde vi lysrørarmaturer med blåhvite lysrør og disse kunne tape seg så mye som 60% før de sluttet å virke. Senere blei tapet sterkt redusert men alikavel blei mangt et lysrøranlegg kjørt til rørene sluttet å virke. Men samtidig kan du være bra sikker på at selv gatebelysningsanlegg og andre beregnede anlegg kommer til å stå lengere en denne levetiden for ved å la være å bytte lyskildene utsetter man investeringskostnadene ved å la de stå så lenge de virker selv om lysutbyttet er for lavt for det går av et annet budgett en driftsbudgettet. Endret 21. september 2014 av perpyro Lenke til kommentar
War Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Jeg har gitt bud på et hus, om jeg ikke får det så får jeg jo et annet. Vil ha led-spotter i tak i alle rom 150-170kvm. Finnes det noe man burde kjøpe, evt ikke kjøpe? Hvite spotter, led og dimbare. Må vel ha typsik 100 stk. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. september 2014 Del Skrevet 22. september 2014 Det er veldig mange LED takspotter på markedet. Jeg foretrekker fargetone 2500-3000 Kelvin, middels smaltstrålende, 2-300 lumen (3 Watt) per punkt, minimalistisk design. Hvis du liker det samme kan du begynne med å snevre ned utvalget dit. Her er en innfelt variant og her er en utenpåliggende variant. Vær obs på at det finnes to hovedtyper, en med LED designet inn og fastloddet i armaturet for best mulig kjøling og levetid. Disse er vanligvis vesentlig dyrere enn variantene med utskiftbare LED-pærer. Personlig har jeg valgt en miks mellom gamle armaturer utstyrt med rimelige ikke dimmbare LED-pærer og nye med dimmbare. Ikke undervurder lysbehov. Det er utrolig herlig å ha muligheten for godt lys. Det gir som regel forlenget levetid å ha kraftige LED med redusert lysstyrke i stedet for middels LED med full lysstyrke. Lenke til kommentar
War Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 (endret) Takk, trur jeg går for 3000 kelvin-ish. Liker hvitt og klart bedre en gult, men det kan selfølgelig bli for hvitt^^ Var å så på i butikken idag, lysbutikken hadde ikke down light , det hadde dem ikke hørt om og ba meg sjekke nett. Ba meg gå her http://www.nordesign.no/main.aspx?guest=yes http://www.nordesign.no/main.aspx?page=article&artno=397460896 8w, dimmet til 2-3 ? Umulig å si uten å se noen lys, må da være noen som har i butikk. Endret 23. september 2014 av War Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Bor du i Trondheim har Nordesign en fin utstilling i sine lokaler i Granåsveien men om du bor noe annet sted så vet jeg ikke hvordan du skal få sett belysningen før du kjøper. Men reflektor LED downlightene deres gir godt lys på 2700K som tilsvarer vanlig halogen. Har montert mye av div Nordesign LED downlighter. Lenke til kommentar
War Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Olala takk omw asap. Bor i Trondheim ja. Lenke til kommentar
War Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Finnes det noen norm for hvor og hvor mange lys? Blir jo håpløst å bare gjette? Tegning av stua. Kjøpte en lampe med 4x 250lumen K3000, 3,8w likte fargen, iallefall ikke noe gulere lys en dette. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Når det kommer til plassering av spotter så bør du tenke etter hva du vil ha opplyst. Det er ikke bestandig at symetrisk plasserte spotter vil gi det lyset du er ute etter. Har du bilder på veggene eller spesielle ting du vil ha lyst opp så sett en spott der. Om du bare er ute etter grunnbelysning så kand du tenke symetri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå