nordin Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Hei Jeg har to Acer-laptoper (Aspire 5315 og Aspire 5720z) som jeg ønsker å formatere. Jeg har en original Windows Vista-cd som er bootable (virker på min PC). På 5720z er BIOS passordbeskyttet, og jeg aner ikke hva passordet er. Det gjør heller ikke fyren jeg kjøpte den fra. Derfor skjer det ingenting når jeg restarter maskinen med Windows-cden i. Noen vei å komme rundt dette? På 5315-maskinen klarer jeg å komme inn i BIOS fint. Jeg får opp en boot menu der jeg kan velge hvor jeg vil boote fra. HDD står som nr 1, mens DVD-rom er nr 2. Det står at jeg må klikke enter og deretter piltaster for å skifte boot order, men når jeg klikker på enter på DVD-rom så går den ut av BIOS og starter opp Windows! Hva i alle dager? Jeg har tenkt på å dele opp harddisken i to og installere Windows på den andre partisjonen, mens jeg har Windows oppe. Problemet her er at det ikke funker å resize en partisjon som allerede er i bruk med Partition Magic. På 5720z er Windows 7 installert, og da funker det ikke å installere en tidligere utgave av Windows (Vista). Begynner å bli lettere oppgitt siden jeg ikke får til noe som jeg alltid har greit uten problemer før, og atpåtil skjer det med TO maskiner. Derfor setter jeg stor pris på om noen kan hjelpe meg ut av denne "krisen" Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Partition Magic må du bare ikke bruke. Kast det, er fullstendig utdatert og ubrukelig i dag. GParted er et greitt alternativ. Det kjøres fra en Linux CD, dvs du må ordne boot problemet først. Lenke til kommentar
nordin Skrevet 31. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2010 Takker for tips, men om jeg ikke vet hvordan jeg fikser boot-problemet er jeg vel like langt? Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Er noe i acer-biosene som heter "f12 boot menu" som må settes til "enable", er jo mulig den står på enable, så prøv f12 i oppstart. Eller så kan du prøve alt+f10 i oppstart om recoverypartisjonen fortsatt er der, så får du reinstallert uten cder Lenke til kommentar
nordin Skrevet 31. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2010 Klikker jeg F12 på 5315 så får jeg opp denne boot-menyen hvor PCen går inn i Windows når jeg trykker på enter. På 5720z så kommer jeg som sagt ikke inn i BIOS pga passordbeskyttelse. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Resett BIOS; http://articles.techrepublic.com.com/5100-10878_11-1032878.html?tag=content%253bleftCol Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Har ikke Acer egne recoverypartisjoner, da? Sakset fra denne tråden: Here is the standard Acer Recovery Instructions 1. Power on the machine 2. At the white ACER BIOS screen, hold the “Alt” key and press the “F10” key simultaneously to start Acer eRecovery 3. Once eRecovery has loaded, click “Restore to Factory Default Settings” 4. Click “OK” to continue 5. From here, the eRecovery process will update all the data on the C: drive and restore a fully functional factory image (approximately 10 minutes). 6. Once eRecovery has run, press “OK” to reboot unit Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Viss du skal fjerne bios passordet, kan du prøve å ta ut batteri og lader, og så holde nede power knapp i 45 sec. Sett så inn igjen batteri, og bios skal være resatt, og passord borte.. Har selv gjort dette på min acer aspire 5920G og på min acer aspire one. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå