mongojarle Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 (endret) Heisann, jeg har i det siste sett på ulike NAS løsninger, og sitter igjen med flere løsninger. Og jeg trenger litt input på de forskjellige. Den safe løsningen er å kjøpe Synology DS1511+, og etterhvert spe på med et par DX510. Dette kan da komme opp i 45TB med meget akseptabel hastighet (spesielt med Link aggregation). I tillegg får man et godt grensesnitt og lavt strømforbruk, oppdateringer og mulighet til å putte disker med ulike størrelser inn i et slags RAID. Fordeler: Ferdig løsning, lett å øke størrelse. Ulemper: Forholdsvis dyrt, ikke veldig fleksibelt. Så har vi en annen løsning, som støtter opp til 8 disker, med gode hastigheter, og siden det er en ordinær PC, så kan den også gjøre endel annet enn å være bare NAS. http://www.mpx.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=875865&su=106F3402-4859-45F3-96FC-3C5C3AB70E7E Man kan jo bytte ut kontrolleren med en 16P kontroller. Diskene vil jeg lage en "ramme" til selv, og ha en egen PSU. Litt jalla, men vil nok bli bra. Kabinett til PC-delene har jeg. Fordeler: Billig (pris i handlevogn er inkl. disker, har 2x1.5tb disker fra før), fleksibelt. Ulemper: Ingen spesielle, antall disker kanskje? Tredje løsning er å kjøpe noe ala det samme som over, altså deler til en PC, med et billig HK, billig CPU også videre, men i stedenfor å lage en egen hdd-ramme, og ikke ha med raid-kontrolleren, så kjøper man en slik: http://www.addonics.com/products/raid_tower/raid_tower_rtix.asp Tenker da på den billigste, som gir meg 3 eSATA som jeg kan ta inn på hovedkortet i PC'en. Her kan man jo da kjøre et utall forskjellige RAID-løsninger, f.eks 3xRAID5 med 5 disker hver. PC'en vil da se 3 disker, disse kan da settes i RAID0, eller bare la det være tre disker på 8TB hver (med 2TB disker). Se test av SATA-splitteren her: http://www.ozhardware.com.au/Storage-Hardware-Reviews/Addonics-5-Port-HPM-XA-RAID-Controller.html Hardware til PC'en har jeg faktisk, da denne løsningen ikke trenger PCI-E slotter! Gammal P4 2.8Ghz. Fordeler: Ferdig HDD løsning, fleksibel, skrytefaktor? Ulemper: Ingen spesielle. Heller faktisk litt mot siste løsning, da det virker litt morsomt, og vil gi meg plass til mange disker. Selvfølgelig kan jeg jo bare kjøpe de addonics kontrollerene i stedenfor highpoint-kontrolleren i forslag 2, og lage eget disk-kabinett. OS som eventuelt skal brukes på PC'ene er Windows Server 2008 R2 Standard eller Enterprise eller FreeNAS. Vet ikke helt hva jeg lurer på, men er det noen som har noe innspill på noen av løsningene? Hva ville DU gjort hvis du ville laget en NAS med mulighet for 30+TB med akseptabel ytelse (streame HD til minst 2 PC'er). Endret 31. desember 2010 av jale Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Pass på med løsning 3: Det er ikke alle SATA kontrollere som støtter Port Multipliers. Med mange av Intel's nyere kontrollere går det bra, NVidia støtter etter det jeg har lest det ikke. Fikk et nytt Port Multiplier fra DX i posten i dag (ca USD 40) og skal teste det med div. kontrollere til uken. Det eneste problemet jeg har sett med det foreløpig er at med 4-5 diker på er du begrenset til RAID5, en er mye mer fleksibel med Intel's eller AMD's nyerer chipset hvor en kan definere deler av diskene som RAID0 (til OS) og resten som RAID5 (til data). Fordelen er at det er helt transparent for OS som ser alle diskene som en stor diak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå