Gå til innhold

Regler for privat fyrverkeri

Anbefalte innlegg

Reglene for privat fyrverkeri blir stadig strengere. Noen mener sågar at privat fyrvekeri bør forbys.

Dette er jeg totalt uenig i. Fyrverkeri er ikke farlig. Det er feil bruk som kan forårsake farer. Skal vi forby bilkjøring fordi enkelte kjører beruset og gjør bilen om til et drapsvåpen?

Straff de som bruker fyrverkeri på en ufarsvarlig måte. Men la oss andre ha denne gleden en gang i året. Hva mener du?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg mener fyrverkeri er kjempegøy men potensielt livsfarlig.

det kan ikke sammenlignes med bilkjøring mener jeg, rett og slett fordi jeg ikke ser på privat nyttårsfyrverkeri som en nogenlunde akseptabel transportmetode.

ja det var kjipt vi ikke lengre får lov til å kjøpe og skyte opp pinneraketter, me nsamtidig så ser man jo en voldsom nedgang i skader og jeg er enig i at man ikke kan krangle med et slikt resultat.

Lenke til kommentar

I byer ser jeg ikke noe problem med å forby alt privat fyrverkeri på grunnlag av at de fleste store byer har offentlige oppskytinger som overgår det meste annet.

MEN for oss som bor mer landlig til ville det jo isåfall sett veldig stusselig ut på himmelen ved årsskiftet. Og skal man isåfall forby det i byen og ikke på landet ville det jo i mine øyne vært helt tåpelig.

Jeg ser farene, og kjenner jo til folk som har blitt skadet av fyrverkeri - men er enig med deg trådstarter. Fyrverkeri bør ikke forbys, men heller selges i mer kontrollerte former - og med visshet om at kun det tryggeste selges. Det har alltid vært - og vil mest sannsynlig alltid være en viss risiko forbundet med krutt =D

Lenke til kommentar

Jeg synes all privat bruk av fyrverkeri bør forbys. Hvorfor i all verden skal privatpersoner ha tilgang til sprengstoff? Vi ser hvert år eksempler på svært uforsvarlig bruk — som i noen tilfeller fører til alvorlige øyeskader. Synes derfor vi kan overlate fyrverkeribruken til eksperter på området.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ikkje samanlikne fyrverkeri og bilkøyring. Bilkøyring har ein genuin nytteverdi som er vanskeleg å oppnå i same grad utan private køyretøy, dette veg opp for risikoen det er å tillate private køyretøy. Eg er heilt med på at fyrverkeri er gøy, men eg ser ikkje bilargumentet som gyldig.

I blogginnlegget du linkar til skriv du òg om ekstremsport, samt andre potensielt farlege aktivitetar. Ved uforsvarleg turgåing, båtkøyring, fjellklatring og basehopping er faren for skade i stor grad avgrensa til ein sjølv. Dette er ikkje tilfellet med fyrverkeri, der er sjansen for å skade andre personar og andres eigedom (utan at dei kan forebygge det) vesentleg større enn ved tidlegare nevnte aktivitetar. Dette er viktig å tenke på i denne diskusjonen.

Eg meiner ein burde hatt ei sertifikatordning, der ein må gå gjennom opplæring før ein har lov til å kjøpe og bruke fyrverkeri, akkurat som at ein har førarkort for køyretøy, som òg inneber ein viss risiko. Vil du skyte opp sjølv, skaff deg sertifikat og skyt i veg. Vil du ha flott fyrverkeri (der kommunen er gjerrig *host* Bergen *host*), organiser eit lokalt "oppskytingslag" med nokre sertifiserte, der alle bidreg med ein sum til å kjøpe fyrverkeri. 200 000 kr på eit oppskytingslag vil vere mykje meir spektakulært enn om 200 husstandar skal kjøpe for 1000 kr kvar.

Lenke til kommentar

Synes det er totalt latterlig at mindretallets idioti styrer majoriteten. At folk ikke har vett til å bruke fyrverkeriet fornuftig får være en annen debatt. Det får heller være forbud mot fyrverkeri i tettbygde strøk som f.eks byer å sende opp raketter men ikke forbud mot å selge dem.

Men slik er det jo blitt i Norge. Jeg venter bare på at de skal finne ut at det er farlig å stå opp om morningen, og dermed gjøre det forbudt å stå opp. Helt greit at man har enkelte forbud, da mennesker ikke kan leve uten regler, men enkelte forbud er bare tull. Dette er en av dem.

Det er og latterlig å se hvor mange funksjons problemer det er med disse "sikre" batteriene. Var nå et batteri som ble tilbakekalt fordi det var direkte farlig å bruke. Et annet batteri som vi sendte opp i dag flippet helt til tross for nær bunkring til bakken og sendte gnistrer helt opp til husveggen. Jammen sikre saker sier jeg. Høyden på batteriene er og totalt latterlig, noe som naturligvis øker potensialet for at gnistrer treffer og antenner noe, noe jeg fikk oppleve i dag.

Nei bring tilbake raketter med styrepinner og heller legge restriksjoner hvor de kan sendes opp.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er å brenne opp penger, men det er en helt annen diskusjon.

Det er sammenhengen som fyrverkeriet blir brukt som skaper problemer. Det blir brukt til å feire, og feiring går hånd i hånd med alkohol. Skal vi ikke ha lov til å håndtere en bil når vi har over 0.2 i promillegrense, så burde vi hvert fall ikke ha lov til å håndtere eksplosiver når promillen kan gå mye høyere.

Uansett hvor mye man fester med måte så vil man i mange tilfeller være påvirket. Personlig husker jeg min far etter et par vinglass under familiefeiringen som greide å sende en rakett mot min mor for en del år tilbake. Og hvor mange historier hørte vi ikke om nestenulykkene og for å ikke nevne de vi leste om i avisen dagen derpå.

Vil vi da at en gjeng på 20-30 sterkt påvirket attenåringer skal kunne fyre opp som de vil? Det endte opp i episoder med knuste bilruter, nestenulykker og raketter fyrt inn i huset da jeg festet på tiden pinnerakettene var lovlig.

Greit nok at det er gøy der og da, men er det verdt risken?

Lenke til kommentar

Jeg syntes at alt fyrverkeri burde være lovlig for den voksne befolkning; det kan sees på som stearinlys, da de er potensielt farlige, og brenner ned flere hus årlig; er det ingen grunn til å forby dem.

Vi kan aldri uskadeliggjøre verden, la oss heller la folk gjøre deres egne valg! Jeg fyrte opp pinneraketter mot loven i år, og jeg kommer til å gjøre det til neste år.

Det om å ulovliggjøre fyrverkeri i byen fordi det allerede er mye fyrverkeri der er som å si at man ikke kan tenne stearinlys inne fordi det allerede er nok lys i taket.

Jeg kan gå med på et forbud mot pinne-raketter i byen, ettersom at få ønsker å ha pinner regne ned på dem på nyttårsaften; men utenfor byen burde det være totalt lovlig.

Videre vil jeg si at maskingevær burde være lovlig. Og dem som sier at fyrverkeri burde forbys, fordi det er et sprengstoff; sjekk opp "anarchist cookbook", og du vil se at med din tankegang må vi stenge ned rema1000, og andre daglivarer på flekken for salg av ingredienser for eksplosiver!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg syntes at alt fyrverkeri burde være lovlig for den voksne befolkning; det kan sees på som stearinlys, da de er potensielt farlige, og brenner ned flere hus årlig; er det ingen grunn til å forby dem.

Vi kan aldri uskadeliggjøre verden, la oss heller la folk gjøre deres egne valg! Jeg fyrte opp pinneraketter mot loven i år, og jeg kommer til å gjøre det til neste år.

Det om å ulovliggjøre fyrverkeri i byen fordi det allerede er mye fyrverkeri der er som å si at man ikke kan tenne stearinlys inne fordi det allerede er nok lys i taket.

Jeg kan gå med på et forbud mot pinne-raketter i byen, ettersom at få ønsker å ha pinner regne ned på dem på nyttårsaften; men utenfor byen burde det være totalt lovlig.

Videre vil jeg si at maskingevær burde være lovlig. Og dem som sier at fyrverkeri burde forbys, fordi det er et sprengstoff; sjekk opp "anarchist cookbook", og du vil se at med din tankegang må vi stenge ned rema1000, og andre daglivarer på flekken for salg av ingredienser for eksplosiver!

En sammenligning av stearinlys og eksplosiver blir for drøyt. Eksplosiver bør håndteres av profesjonelle, og vi ser hvert eneste år konsekvensene uvettig bruk medfører. Personlig er jeg helt enig i at hver enkelt selv må kunne fatte egne avgjørelser og takle medfølgende konsekvenser, men når det gjelder uvettig bruk av fyrverkeri, er dette noe som ofte ikke bare rammer en selv, men også passive tilskuere eller forbipasserende.

De fleste klarer å håndtere stearinlys uten nevneverdige problemer. Går det imidlertid galt, er det ikke nødvendigvis alltid med personskader, men materielle skader. Å miste et øye vil jeg hevde er betraktelig verre enn å miste huset, selv om sikkert ikke alle er enige med meg i akkurat det utsagnet. Poenget er uansett at feilbruk av fyrverkeri vanligvis ender i personskader, ikke materielle skader. Når det attpåtil er tilskuere og forbipasserende som eventuelt må leve med synsreduksjoner resten av livet, mener jeg at vi heller bør overlate håndtering av fyrverkeri til det offentlige, slik at det går skikkelig for seg. Da slipper ihvertfall et av noens forbipasserende familiemedlemmer å leve med redusert syn resten av livet på grunn av noen med uansvarlig høy promilles dumskaper.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En sammenligning av stearinlys og eksplosiver blir for drøyt.

Overhodet ikke, begge kan potensielt skade; og stearinlys påfører alvorlige skader, og kan ende med at du brenner inne i ditt eget hjem. Jeg kan også gå inn på uforsvarlig bruk av sigaretter, f.eks. sovne med en i hånden og miste den på sofaen; noe som kan forårsake en brann.

Eksplosiver bør håndteres av profesjonelle, og vi ser hvert eneste år konsekvensene uvettig bruk medfører.

konsekvensene av uvettig bruk? I år var det 17 alvorlige skader. Jeg regner med at dette er mindre enn 0.1% av dem som fyrte opp fyrverkeri. Fler mennesker dør av drukning enn fyrverkeri, burde vi kanskje forby bading? Eller kanskje vi burde forby kjøretøy som beveger seg fortere enn 50 kilometer i timen, da dette kan forårsake alvorlige skader?

Personlig er jeg helt enig i at hver enkelt selv må kunne fatte egne avgjørelser og takle medfølgende konsekvenser, men når det gjelder uvettig bruk av fyrverkeri, er dette noe som ofte ikke bare rammer en selv, men også passive tilskuere eller forbipasserende.

Dette gjør også bilkjøring, steinkasting, snøballkasting, og ikke minst kniver. Uvettig bruk av noen som helst av disse kan føre til alvorlig skade; og disse kan ramme passive tilskuere eller forbipasserende. faktisk er flere av disse langt mer farlig enn fyrverkeri.

De fleste klarer å håndtere stearinlys uten nevneverdige problemer.

Og dette gjelder også de 99% av fyrverkeribrukere som IKKE skadet noen i år.

Går det imidlertid galt, er det ikke nødvendigvis alltid med personskader, men materielle skader.

Husbrann kan forårsake død, både igjennom karbonmonoksid forgiftning, OG at mennesker brenner ihjel, med dette konkluderer jeg at stearinlys er LANGT mer farlig enn fyrverkeri.

Å miste et øye vil jeg hevde er betraktelig verre enn å miste huset, selv om sikkert ikke alle er enige med meg i akkurat det utsagnet.

Å miste et øye er langt bedre enn å miste livet.

Poenget er uansett at feilbruk av fyrverkeri vanligvis ender i personskader, ikke materielle skader.

Direkte feil påstand, materielle skader er langt høyere enn personskader.

Når det attpåtil er tilskuere og forbipasserende som eventuelt må leve med synsreduksjoner resten av livet, mener jeg at vi heller bør overlate håndtering av fyrverkeri til det offentlige, slik at det går skikkelig for seg.

Nei! Først og fremst, bare fordi jeg skulle drepe en mann med et askebeger, betyr det at kun staten skal få håndtere askebeger? -Nei! Faktum er at kun et fåtall blir syns-skadet grunnet fyrverkeri. La oss heller straffe den som avfyrte dette fyrverkeriet på en uansvarlig måte, istedenfor å straffe alle andre. Staten burde ikke fyre opp noe som helst, da dette er uvettig bruk av mine og dine skattepenger.

Da slipper ihvertfall et av noens forbipasserende familiemedlemmer å leve med redusert syn resten av livet på grunn av noen med uansvarlig høy promilles dumskaper.

Fordi når staten fyrer det opp er det garantert trygt :)

Mange mennesker skades av offentlig fyrverkeri også!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Overhodet ikke, begge kan potensielt skade; og stearinlys påfører alvorlige skader, og kan ende med at du brenner inne i ditt eget hjem. Jeg kan også gå inn på uforsvarlig bruk av sigaretter, f.eks. sovne med en i hånden og miste den på sofaen; noe som kan forårsake en brann.

Alt kan potensielt skade. Imidlertid er det klare forskjeller mellom stearinlys og eksplosiver. Hvis fyrverkeri var årsaken til 17 alvorlige skader på én dag, mens levende lys var årsaken til 93 husbranner på ett år (statistikk fra 1999), vil det si at levende lys forårsaker 0.25 skader hver dag, mens fyrverkeri forårsaker 17 skader hver dag. En betraktelig forskjell.

konsekvensene av uvettig bruk? I år var det 17 alvorlige skader. Jeg regner med at dette er mindre enn 0.1% av dem som fyrte opp fyrverkeri. Fler mennesker dør av drukning enn fyrverkeri, burde vi kanskje forby bading? Eller kanskje vi burde forby kjøretøy som beveger seg fortere enn 50 kilometer i timen, da dette kan forårsake alvorlige skader?

17 alvorlige skader på ett døgn. Fyrvekeri er nemlig ikke lov i alle av årets 365 dager, i motsetning til det du sammenligner fyrverkeri med. Å sammenligne dødstall mellom fyrverkeri og drukning holder ikke. Vanligvis forårsaker ikke fyrverkeri dødsfall, men alvorlige øyeskader. Hvis du bader, skader du ingen andre enn deg selv hvis du eventuelt skulle drukne. Ved opptenning av fyrverkeri skades imidlertid andre mennesker. Bilkjøring har en nytteverdi, og er en vesentlig del av de flestes liv. Fyrverkeri benyttes så vidt meg bekjent ikke til transport av mennesker.

Dette gjør også bilkjøring, steinkasting, snøballkasting, og ikke minst kniver. Uvettig bruk av noen som helst av disse kan føre til alvorlig skade; og disse kan ramme passive tilskuere eller forbipasserende. faktisk er flere av disse langt mer farlig enn fyrverkeri.

Eksplosiver kan ikke sammenlignes med steiner og snø. Kniver og biljøring har en nytteverdi for samfunnet.

Husbrann kan forårsake død, både igjennom karbonmonoksid forgiftning, OG at mennesker brenner ihjel, med dette konkluderer jeg at stearinlys er LANGT mer farlig enn fyrverkeri.

Man kan dø av alt. Jeg viser imidlertid til statistikken jeg fremla ovenfor, som viser at åpen ild forårsaker 0.25 husbranner på samme dag fyrverkeri forårsaker 17 alvorlige personskader.

Jeg vil tippe de aller fleste verdsetter livet mer enn huset. Ens eget liv, kropp og helse er viktigere enn materielle ting en er i besittelse av. De fleste har også forsikringer, som vil føre til at de materielle tapene vil bli økonomisk erstattet.

Nei! Først og fremst, bare fordi jeg skulle drepe en mann med et askebeger, betyr det at kun staten skal få håndtere askebeger? -Nei! Faktum er at kun et fåtall blir syns-skadet grunnet fyrverkeri. La oss heller straffe den som avfyrte dette fyrverkeriet på en uansvarlig måte, istedenfor å straffe alle andre. Staten burde ikke fyre opp noe som helst, da dette er uvettig bruk av mine og dine skattepenger.

Uvettig bruk av mine og dine skattepenger er at vi må betale for 17 personers alvorlige øyeskader fordi vi ikke kan overlate eksplosiver til profesjonelle.

I følge VG Nett: Det har ikke blitt rapportert om skader i forbindelse med offentlige oppskytninger av raketter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Alt kan potensielt skade. Imidlertid er det klare forskjeller mellom stearinlys og eksplosiver. Hvis fyrverkeri var årsaken til 17 alvorlige skader på én dag, mens levende lys var årsaken til 93 husbranner på ett år (statistikk fra 1999), vil det si at levende lys forårsaker 0.25 skader hver dag, mens fyrverkeri forårsaker 17 skader hver dag. En betraktelig forskjell.

Det er overhodet ikke noen betraktelig forskjell. Vi benytter fyrverkeri én gang i året, mens vi bruker vann og stearinlys året rundt. Faktum er at på en årlig basis er vann og stearinlys langt mer farlige enn fyrverkeri.

17 alvorlige skader på ett døgn. Fyrvekeri er nemlig ikke lov i alle av årets 365 dager, i motsetning til det du sammenligner fyrverkeri med. Å sammenligne dødstall mellom fyrverkeri og drukning holder ikke.

Så absolutt gjør det det. La meg spørre deg, er det mer sannsynlig at du dør av drukning/brann enn av fyrverkeri? Om du hadde noe validitet i hva du sa ville svaret vært nei, men det har seg slik at det ER mer sannsynlig at du vil omkomme i en vann/brann-relatert ulykke enn fyrverkeri.

Vanligvis forårsaker ikke fyrverkeri dødsfall, men alvorlige øyeskader. Hvis du bader, skader du ingen andre enn deg selv hvis du eventuelt skulle drukne.

Vell, jeg ser på dødsfall som langt mer seriøse enn øyeskader, og derfor per din logikk, burde vi ulovlig-gjøre svømming og stearinlys.

Hvis du bader, utsetter du andre du bader med (dersom du kommer i kontakt med dem) for en potensiell risiko, det er utrolig mange historier der ute om søskenbarn som leker i vannet og ender opp med å drukne hverandre; det hender også med voksne.

Ved opptenning av fyrverkeri skades imidlertid andre mennesker. Bilkjøring har en nytteverdi, og er en vesentlig del av de flestes liv. Fyrverkeri benyttes så vidt meg bekjent ikke til transport av mennesker.

Nei, jeg har ikke blitt skadet av fyrverkeri, ikke har noen jeg kjenner heller, vi var omlag 10 personer på nyttårsaften; utrolig nok, er din påstand feil, da ingen ble skadde.

Fyrverkeri brukes ikke til transport av mennesker, men eksplosiver brukes blant annet innen konstruksjoner, og annet, og er derfor en meget viktig resurs for vårt samfunn!

Eksplosiver kan ikke sammenlignes med steiner og snø. Kniver og biljøring har en nytteverdi for samfunnet.

Dynamitt?

Man kan dø av alt. Jeg viser imidlertid til statistikken jeg fremla ovenfor, som viser at åpen ild forårsaker 0.25 husbranner på samme dag fyrverkeri forårsaker 17 alvorlige personskader.

Hva er oddsen for at du vil skades av ild eller vann, og hva er oddsen for at du vil skades av fyrverkeri? Hvor er du tryggest?

Jeg vil tippe de aller fleste verdsetter livet mer enn huset. Ens eget liv, kropp og helse er viktigere enn materielle ting en er i besittelse av. De fleste har også forsikringer, som vil føre til at de materielle tapene vil bli økonomisk erstattet.

Du missforstod meg, det jeg ønsket å si var at materielle skader er det mest vanlige utfallet av fyrverkeri.

Uvettig bruk av mine og dine skattepenger er at vi må betale for 17 personers alvorlige øyeskader fordi vi ikke kan overlate eksplosiver til profesjonelle.

Både enig og uenig.

Ja, de burde ha helseforsikring, og vi burde ikke betale for et sosialistisk helsesystem, men dette er jo totalt irrelevant. Og videre skal det sies at staten aldri vil få min godkjennelse til å fyre opp fyrverkeri på min regning, og jeg håper det norske folk også sier seg enige i dette.

Dersom jeg ønsker å bruke MINE penger på det er det MITT valg. Om staten bruker MINE penger er det IKKE mitt valg.

I følge VG Nett: Det har ikke blitt rapportert om skader i forbindelse med offentlige oppskytninger av raketter.

Kan du gi meg en lenke? Da jeg i forfjor oppholdt meg på Gran Canaria på nyttårsaften, og en mann fikk alvorlige skader da vinden blåste en av rakettene rett i ansiktet hans. Dette var offentlig arrangert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

jeg mener fyrverkeri er kjempegøy men potensielt livsfarlig.

det kan ikke sammenlignes med bilkjøring mener jeg, rett og slett fordi jeg ikke ser på privat nyttårsfyrverkeri som en nogenlunde akseptabel transportmetode.

ja det var kjipt vi ikke lengre får lov til å kjøpe og skyte opp pinneraketter, me nsamtidig så ser man jo en voldsom nedgang i skader og jeg er enig i at man ikke kan krangle med et slikt resultat.

I følge VG var det en dobling av alvorlige skader. Krangle i vei du!

EDIT:

kilde

17 personer pådro seg alvorlige øyeskader under gårsdagens nyttårsfeiring. Det er flere enn året før.

Antallet alvorlig øyeskader har ikke gått dramatisk ned etter at man førbød fyrverkeri med styrepinner. Med 17 alvorlige skader har tallet gått opp fra 2009/2010, og ligger på nivå med antallet skader før forbudet ble iverksatt.

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

Hva med røyk? Det er skadelig og tar faktisk menneskeliv, som det pent står på pakken "røyking dreper" Det kan skade andre mennesker rundt deg, passiv røyking. Det er ikke noe man trenger, så hvorfor er det lovlig? Når tok fyrverkeri livet av noen her i norge.

Til stich_it:

2010/2011: 17 skader - 6 alvorlige og 11 moderat alvorlige

2009/2010: 10 skader - 3 alvorlige og 7 moderat alvorlige

2008/2009: 10 skader - 5 alvorlige og 5 moderat alvorlige

2007/2008: 21 skader - 6 alvorlige og 15 moderat alvorlige

2006/2007: 20 skader - 3 alvorlige og 17 moderat alvorlige

Endret av Catoa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Det er overhodet ikke noen betraktelig forskjell. Vi benytter fyrverkeri én gang i året, mens vi bruker vann og stearinlys året rundt. Faktum er at på en årlig basis er vann og stearinlys langt mer farlige enn fyrverkeri.

For å sammenligne ulykkesraten mellom disse, må vi først og fremst sammenligne dem i samme tidsrom. Statistikken viser dermed at på én dag, så forekommer det 0.25 ulykker forårsaket av levende lys og 17 ulykker forårsaket av fyrverkeri. Dermed er det 68 ganger større sannsynlighet for at du blir skadet av fyrverkeri enn av en ulykke forårsaket av levende lys på nyttårsaften, som er dagen vi må ta forbehold i, siden fyrverkeri ikke er tillatt resten av året.

Så absolutt gjør det det. La meg spørre deg, er det mer sannsynlig at du dør av drukning/brann enn av fyrverkeri? Om du hadde noe validitet i hva du sa ville svaret vært nei, men det har seg slik at det ER mer sannsynlig at du vil omkomme i en vann/brann-relatert ulykke enn fyrverkeri.

Hvorfor? Fordi uvettig bruk av fyrverkeri vanligvis ender med øyeskader, ikke med død. Fyrverkeri er dessuten tillatt på én av årets 365 dager, i motsetning til svømming og bruk av levende lys. Derfor er sammenligningen uholdbar.

Hvis du bader, utsetter du andre du bader med (dersom du kommer i kontakt med dem) for en potensiell risiko, det er utrolig mange historier der ute om søskenbarn som leker i vannet og ender opp med å drukne hverandre; det hender også med voksne.

Bading innebærer ikke eksplosiver, og er en helt naturlig del av livet. At noen drukner er svært uheldig, men vann i seg selv er ikke farlig og er ikke noe som man ufrivillig kommer i kontakt med. Fyrverkeri er imidlertid noe forbipasserende som ikke ønsker noe med denslags å gjøre kan bli utsatt for og således bli skadet av.

Nei, jeg har ikke blitt skadet av fyrverkeri, ikke har noen jeg kjenner heller, vi var omlag 10 personer på nyttårsaften; utrolig nok, er din påstand feil, da ingen ble skadde.

Fyrverkeri brukes ikke til transport av mennesker, men eksplosiver brukes blant annet innen konstruksjoner, og annet, og er derfor en meget viktig resurs for vårt samfunn!

Feilformulering av meg. Ved opptenning av fyrverkeri kan imidlertid tilskuere bli skadet. I år må 17 personer leve med øyesskader grunnet uvettig fyrverkeri som de ikke nødvendigvis ønsket å ha noe med å gjøre. Eksplosiver er en meget nyttig ressurs for vårt samfunn, og det er derfor svært viktig at den ikke misbrukes. Vanlige eksplosiver blir behandlet av profesjonelle som har fått opplæring, noe fyrverkeri ikke blir. Derfor er ulykkesratene forbundet med vanlige eksplosiver til bruk i konstruksjon av bygninger lavere enn med eksplosiver brukt til å farge himmelen i alle slags farger. Eksplosiver bør håndteres av profesjonelle, ikke potensielt alkoholpåvirkede amatører. Ulykkesratene bekrefter dette utsagnet.

Dynamitt?

Dynamitt har en nytteverdi for samfunnet. Imidlertid kan ikke du som privatperson kjøpe og sprenge dynamitt. Dynamitt og andre eksplosiver håndteres av profesjonelle på grunn av sikkerhet, noe også eksplosiver som fyrverkeri bør.

Hva er oddsen for at du vil skades av ild eller vann, og hva er oddsen for at du vil skades av fyrverkeri? Hvor er du tryggest?

Det er 68 ganger større sannsynlighet for at du blir skadet av fyrverkeri enn av levende lys. Det er 50 ganger større sannsynlighet for at du blir skadet av fyrverkeri enn at du blir utsatt for en drukningsulykke. (Forbeholdt 125 drukningsulykker i året og 17 skader grunnet fyrverkeri.)

Både enig og uenig.

Ja, de burde ha helseforsikring, og vi burde ikke betale for et sosialistisk helsesystem, men dette er jo totalt irrelevant. Og videre skal det sies at staten aldri vil få min godkjennelse til å fyre opp fyrverkeri på min regning, og jeg håper det norske folk også sier seg enige i dette.

Dersom jeg ønsker å bruke MINE penger på det er det MITT valg. Om staten bruker MINE penger er det IKKE mitt valg.

Hvis privat fyrverkeri ble forbudt, ville de fleste ønsket offentlig fyrverkeri. Imidlertid vil ikke staten bruke noe mer penger siden kostnadene forårsaket av øyeskadene (som ved offentlig fyrverkeri vil forsvinne) vil være større enn kostandene ved å ha et offentlig fyrverkeri. Ergo vil staten bruke like mye penger før og etter forbudet, bare at vi slipper øyeskader og får et skikkelig godt gjennomført fyrverkeri i stedet.

Kan du gi meg en lenke? Da jeg i forfjor oppholdt meg på Gran Canaria på nyttårsaften, og en mann fikk alvorlige skader da vinden blåste en av rakettene rett i ansiktet hans. Dette var offentlig arrangert.

Jeg forbeholder meg til norsk statistikk, siden det er et norsk forbud vi diskuterer. Her har du en lenke: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10028527

Jeg siterer (tredje siste avsnitt): Det har ikke blitt rapportert om skader i forbindelse med offentlige oppskytninger av raketter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som gjør at folk får øyeskader er at de er beruset når de driver med det. Hadde alle vært helt edru så hadde tallet vært mindre. Hadde alle også brukt vernebriller så er jeg overbevist om at tallet hadde vært mye mindre. I edru tilstand klarer alle å tenne på ei lunte og løpe 10 meter unna i god tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...