Gå til innhold

Fra snowboard til ski - hva går jeg for?

Dr. Brodsky

Anbefalte innlegg

Jeg har nå bestemt meg for å konvertere til ski, men er usikker på hva jeg burde kjøpe. Jeg har stått på snowboard i 13 år og har blitt litt lei, var ganske god en periode, men så begynte det å gå nedover. Da jeg skulle ta min første tur i bakken i år, bestemte jeg meg for å låne meg noen ski og prøve dette; og vi kan vel si at det falt i smak.

Jeg skal nå gå til innkjøp av mine egne ski, og er veldig usikker på hva jeg skal gå for. Saken er jo at jeg kun har stått på ski 2 ganger, og må vel ut i fra det kalles nybegynner, men samtidig hadde jeg jo ikke problemer med å begynne i de samme bakkene som jeg ville stått ned på snowboard, holdt også fint følge med de andre jeg sto med. Hopper man da over nybegynnerskiene?

Skiene jeg lånte var av det billige slaget, absolutt billigste en kan få tak i vil jeg tro (under 2 000 kr for hele pakken), men jeg har jo ingen referanser og syns de funket fint. De var ikke veldig rask og var litt ustabil i store hastigheter ("flapset" opp og ned), men ellers virket de nå helt grei. Jeg liker også å stå utenfor løypen, og i år var det mye løssnø der, hadde litt problemer med å holde tuppene over snøen, tenker at jeg kanskje skal gå for noen litt breiere ski?

Så ja; hva skal jeg kjøpe? Jeg liker å cruise i løssnø utenfor løypen i tillegg til å kjøre innom de hopp jeg måtte finne på veien. Er ikke så interessert i big jumps ol, men heller ta en 360 her og der på småhopp.

Twintip? Jeg har ingen problemer med å ta en 180, og landingen gikk fint, men å kjøre videre baklengs eller vri meg rundt fikk jeg absolutt ikke til (men så var det jo 2. gangen jeg sto på ski, da). Syns generelt sett at twintip ser dumt ut om en ikke trenger det. Føler alle kjøper twintip, uten å ha det minste behov for det. Så, satser jeg på twintip eller må jeg bare lære meg 360 med en gang?

Takker for svar...

Edit:

Kan gjerne komme med konkrete tips til kjøp. I så fall ser jeg helst at det er ski som selger i en av de store sportskjedene, vil helst ikke kjøpe over nettet. Pris har jeg ikke tenkt så mye på, vet egentlig ikke hva en må ut med. Jeg står ikke mer enn en helg nå og da pga jobben, men så kommer det plutselig år innimellom hvor jeg tar meg en uke både i juleferien, vinterferie og påskeferien, så jeg er jo litt i bakken.

Endret av SKT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, er jo carvingski jeg har stått på, men er usikker på om det er så viktig for meg. Jeg står for det aller meste utenfor preparert løype, gjerne hvor det har dannet seg spor og stier av andre som har kjørt der. Er på en måte ikke så viktig med fine skjær i svingene da. Ellers er jeg mest opptatt av ny og fin løssnø, men den er ikke alltid til å oppdrive.

Fordelingen er nok noe sånt som:

Preparert løype: 10%

Løssnø: 30%

Oppkjørte bakker (men uten for løype): 50%

Park: 10%

Er hvertfall sånn om jeg har et snowboard under føttene, og i og med at de fleste jeg står sammen med står på snowboard blir det jo til at jeg bare må lære meg å følge de.

Samtidig er jeg litt redd for å kjøpe ski som blir for vanskelig å håndtere i løypene. Ser for meg at ikke alle ski er like gode når det begynner å bli veldig hardt og isete, og jeg er jo avhengig av å kunne kjøre i løypene for å komme meg til de rette trekkene osv.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...