dman Skrevet 1. februar 2002 Del Skrevet 1. februar 2002 Skal bygge ny boks som skal stå i stua, (bl.a. for å vise divx/DVD på tv) så den må være helt stille. Er det i det hele tatt mulig å bygge en boks som er stille nok til dette formålet? Har diverse støyreduseringstiltak i pc'en jeg bruker nå, men de er dessverre ikke effektive nok. Har en SilentDrive til harddisken, Noisekiller i psuen, støysvak cpu-vifte fra Microplex og støydempningsmatter i kabinettet, men boksen høres ganske bra for det..... Her er de komponentene jeg har funnet hittil som jeg tror kommer nærmest, noen som har andre tips? Strømforsyning: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...NR=EG365AXVEFMA Noen som har denne? Hvor stille er den? Den har en knott bak hvor man manuelt kan sette hastigheten, regner med det vil funke bedre en Noisekilleren jeg har nå? CPU vifte: Zalman 6000, silent mode. Duger dette til en XP 1800+? Og er den virkelig silent? Har en NC1951 som skal støye "bare" 12-14dB, men det er b Harddisk: Seagate Barracuda 4 - eller er WD diskene stille nok? CD-rom: Forslag? Den jeg har nå støyer grusomt.... Skjermkort: Radeon 7500. Dette kortet har jeg fra før og har tenkt å flytte det over i den nye boksen. Men - vifta er ikke akkurat stille, kan denne reguleres ned, evt byttes ut på en enkel måte? Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 1. februar 2002 Del Skrevet 1. februar 2002 Du er jaggu kresen.. Jeg har en fop38 stående i stua.. uff og uff.. men det er noe man blir vandt til. det virker som du har en ganske stille pc fra før.. jeg hadde kjøpt ett kabinett med støymatter.. eller bygge ett selv. men, hvis du skal se dvd og slik på PC-en, så gjør det vel ikke noe om den bråker litt? du har da lyd på =) men lykke til.. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 1. februar 2002 Del Skrevet 1. februar 2002 Er dette en REN movieboks? Hvis ja så kan du jo vurdere å velge en av Via's CPUer som kun trenger passiv kjøling. Mitt forslag: Microplex får snart inn en Topower PSU med overdimensjonerte kjøleribber. Så fjerner du enkelt og greit viftene i den. Tvilsomt du skal belaste ned nok til at den tar kvelden uansett. CPU: Kjøp en Alpha PAL8045 og sett på en Papst 8412NGL (12dB). Bra nok kjøling til en 1800+ (garantert). Ikke går for WD. Er Seagate som gjelder :smile: Dersom ytelse ikke er veldig viktig så bør du vurdere å velge en 5400rpm disk. Pass også på at du ikke får vibrasjonsstøy fra disken. Skjermkort: Ta ei stor ribbe (har du ikke noe bra så stikk til Biltema og kjøp en) og sett på. Holder med passiv kjøling når du har ei CPU ribbe på :smile: CD-ROM: hmm, kanskje du kan bruke et program som nedjusterer hastigheten? Eventuelt ville jeg vurdert en gammel 16-24x dem bråker vesentlig mindre enn dagens 40x spillere. Lenke til kommentar
dman Skrevet 1. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2002 er vel ikke så kresen vel? Vil bare ha en stille boks.... :smile: Tenkte bare jeg kunne passe på å kjøpe støysvake komponenter når jeg allikevel skal kjøpe nytt. Har forøvrig matter i boksen min nå, men det hjelper rett og slett ikke nok dessverre.... Det er ikke en ren movieboks, den skal brukes som hovedpc, til spill og alt mulig. Men den jeg har nå (selv om den er dempet så mye det lar seg gjøre) bråker såpass at du tydelig hører at den står på. Så den må slåes av når man for eksempel skal se en film, eller hvis man har besøk eller spiser middag eller hva det nå måtte være. Det blir omtrent som å spille av DVD på PS2, du må ha ganske høyt volum for å overdøve susinga fra PS-vifta..... Men takk for tipsene, skal sjekke de ut og se om jeg klarer å bli kvitt alle de overføldige dB'ene... :smile: Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 1. februar 2002 Del Skrevet 1. februar 2002 Drit i AMD.. bråke som ****.. vess du ikkje har handla allerede.. kjøp Intel.. krever mindre kjøling. som vil si mindre støy... Segate Baracuda.. e en fin stillegåens hd. osv... Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 1. februar 2002 Del Skrevet 1. februar 2002 Quote: On 2002-02-01 19:26, Morpheus^ skrev:Drit i AMD.. bråke som ****.. vess du ikkje har handla allerede.. kjøp Intel.. krever mindre kjøling. som vil si mindre støy... Når ble 12dB mye? Lenke til kommentar
Sufrati Skrevet 1. februar 2002 Del Skrevet 1. februar 2002 For en lydløs data bør du bruke Noise Protecion (NP). Dette kan du skaffe til: (NP)Power Supply (NP)HDD (NP)CD-ROM (NP)VGA CARD (burde være med kjøleribbe) (NP)CPU FAN (med regulator) Husker ikke i farta hvem som fører de produketene, menneh, jeg tror Zalman kan ha noe av dette! Se etter Computer Noise Prevention System (CNPS) for det er merket for (NP). Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 1. februar 2002 Del Skrevet 1. februar 2002 Det kommer snart en anbefaling fra hw.no..den er skrevet ferdig.. lanseres asap følg med .. lykke til.. =) [ Denne Melding var redigert av: SirHartge på 2002-02-01 21:09 ] [ Denne Melding var redigert av: SirHartge på 2002-02-01 21:10 ] Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 1. februar 2002 Del Skrevet 1. februar 2002 Hva med å eksponere ribba for _ren_ stueluft? med andre ord ha et liggende, åpent kabinett, men stiv plastikk eller noe til å støvbeskytte hk o.l.? store ribber, og noen king size vifter (på _lav_ spenning)?! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. februar 2002 Del Skrevet 2. februar 2002 100% lydløst blir det aldri, men så nært tror jeg det er mulig å komme med litt fingernemhet: * Kjøp et HK uten chipsettvifte eller bare erstatt den med en større kjøleribbe. HK bør støtte veldig lave CPU-spenninger. * Kjøp set kjermkort uten vifte, eller gjør samme trikset der. * Underklokk prosessoren og fjern kjølevifta. (Jeg kjører min Athlon 1000 AXIA på 800MHz og 1,22v uten vifte) Du må sikkert underklokke litt til hvis du skal fjerne vifta i strømforsyninga også. * Fjern vifta i strømforsyninga, og sørg for at den står åpen eller på annen måte får godt med luft. * La kabinettet stå åpent og godt luftet for å kjøle komponentene. * Harddisken vil ALLTID lage lyd, men du kan dempe og kjøle den slik: Lag en lukket godt lydisolert boks, og heng disken opp i strikk inne i boksen. Kjølinga ordner du slik: Vannkjøl disken med kobberblokk, og pumpe inne i den lydisolerte boksen, og ha radiatoren på yttersiden av boksen. (uten vifte seff.) Gjør du dette riktig skal du høre VELDIG godt etter før du hører den minste lyd fra PC'n. Lykke til! Lenke til kommentar
intel_guru Skrevet 2. februar 2002 Del Skrevet 2. februar 2002 Quote: On 2002-02-02 15:04, Simen1 skrev:100% lydløst blir det aldri, men så nært tror jeg det er mulig å komme med litt fingernemhet:* Kjøp et HK uten chipsettvifte eller bare erstatt den med en større kjøleribbe. HK bør støtte veldig lave CPU-spenninger.* Kjøp set kjermkort uten vifte, eller gjør samme trikset der.* Underklokk prosessoren og fjern kjølevifta. (Jeg kjører min Athlon 1000 AXIA på 800MHz og 1,22v uten vifte) Du må sikkert underklokke litt til hvis du skal fjerne vifta i strømforsyninga også.* Fjern vifta i strømforsyninga, og sørg for at den står åpen eller på annen måte får godt med luft.* La kabinettet stå åpent og godt luftet for å kjøle komponentene.* Harddisken vil ALLTID lage lyd, men du kan dempe og kjøle den slik: Lag en lukket godt lydisolert boks, og heng disken opp i strikk inne i boksen. Kjølinga ordner du slik: Vannkjøl disken med kobberblokk, og pumpe inne i den lydisolerte boksen, og ha radiatoren på yttersiden av boksen. (uten vifte seff.)Gjør du dette riktig skal du høre VELDIG godt etter før du hører den minste lyd fra PC'n. Lykke til! Om du ber han vankjøle HDD'n, kan du vel like god anbefale at han skal vannkjøle CPU, chipsett og grafikk kort :smile: Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 2. februar 2002 Del Skrevet 2. februar 2002 Har du en kommode ellernoe så kan du evt. dra ut skuffene, sette en glassdør foran som er tettet med gummilister på sidene. Inni kommoden så kan du bruke noe lydisolerende materiale.. Luft ut/inn går via noen enkle støyfeller. 2 rør med 90 graders vinkler inni. Så setter du maskinen inni "hulen sin" og det blir dønn stille.. enklet, billig og greit :razz: Lenke til kommentar
faidroz Skrevet 2. februar 2002 Del Skrevet 2. februar 2002 Hvis du virkelig vil ha en stille PC kan det jo være en idè å sjekke denne linken: http://www.gerla.com/calm/index.htm Ellers så er det jo HDen som det er vanskeligst å gjøre noe med. Bruk drevrammer med gummibånd. Det eleminerer så godt som all HD-støy (så lenge du har en HD som ikke bråker for mye i idle). Selv vurderer jeg en 10m lang skjermkabel og trådløst tastatur/ mus, og så hive selve maskinen inn i et skap eller noe. Lenke til kommentar
mojne_tisra Skrevet 2. februar 2002 Del Skrevet 2. februar 2002 Det finnes også PC-er ment for industri uten vifter, men det er vel ikke den prisklassen du mente vel? Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 3. februar 2002 Del Skrevet 3. februar 2002 Skal du ha en "100%" stille pc tror jeg du må velge bort "hoved pc" delen og kun fokusere på "Movie box" for å få den så stille som mulig. Skal du ha et AMD TB/XP system holder det ikke å kjøpe en stor kjøleribbe og en dårlig vifte hvis denne også skal brukes til f.eks. Q3 i timesvis. Jeg anbefaler streit movie box med Via sin prosessor. På denne trenger du kun kjøleribbe. Så kjøper du et litt eldre ATI kort uten vifte, men med mpeg aksellerator for god bildekvalitet. Du kan enten koble inn et pot.meter på en standard PSU og regulere hastigheten på vifta. Eller bruke litt mere penger på denne for å få en stillegående type når resten av maskinen blir så billig likevel. Åpen kasse anbefaler jeg ikke med tanke på støv, husdyr o.l. _________________ Addtronics ET6896A 340w psu 1x120,1x92,4x80mm vifter Asus A7V Kt133A Raid T-bird 1400@1533Mhz(max1620) WD 100Gb 7200rpm ATA100 8mb cache 768Mb PC133 ram Asus GF3 Ti200 Deluxe 244/550Mhz 7450p 3dmark2001 (max) [ Denne Melding var redigert av: Hans Erling på 2002-02-03 05:28 ] Lenke til kommentar
mcper Skrevet 3. februar 2002 Del Skrevet 3. februar 2002 Quote: On 2002-02-03 05:26, Hans Erling skrev:Åpen kasse anbefaler jeg ikke med tanke på støv, husdyr o.l. Søren, no drive den sabla katta og rota inn i maskina igjen! hehe lol per Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 25. mars 2002 Del Skrevet 25. mars 2002 SE på anbefalingen på hardware.no på fiolinisten. Den maskinen burde fungere greit som en movie maskin. Lenke til kommentar
Dimm Skrevet 25. mars 2002 Del Skrevet 25. mars 2002 hva med å bare skaffe extra lange kabler å sette selve boxen i rommet ved siden av, da blir det 100% stille, i alle fall i det akutelle rommet :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå