Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Anti deppresiva (Sertralin) - blå resept eller ikke?

Gjest Harley Quinn

Anbefalte innlegg

Gjest Harley Quinn

Jeg poster denne her for jeg regnet meg at folk flest har peiling her inne.

Jeg går på anti deppressiva, eller startet igjen i dag etter et opphold siden mars. Tidligere har jeg hovedsakelig hentet pillene mine på boots apotekene, eller alliance apotekene. Men i dag måtte jeg hente de på et apotek 1 apotek.

I tidligere tilfeller har ting enten blitt ført opp i egenandelskortet mitt, eller jeg har fått de gratis pga frikortet mitt. Mens hos apotek 1 nå måtte jeg plutselig betale en egenandel. Jeg har hentet piller der en gang før, og måtte da også betale.

Så hvem av de er det som gjør rett, og hvem gjør feil? Evt kan det være forskjellige prakis på apotekene? Har prøvd og lest litt rundt om dette, men skjønner ingen ting om det!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du får en resept på Sertralin, uten at legen skriver at medisinen kan byttes til en annen produsent, f.eks. Zoloft, som er helt likens som Sertralin, så må du betale mellomlegget, fordi de som lager Sertralin, tar mere betalt, fordi de hadde patent på virkestoffet.

for å forklare det litt lettere for deg. Jeg bruker Seroquel, men esken med pillene jeg får, heter Quetiapin. Jeg måtte ta sistnevnte fordi den koster mindre enn hva Seroquel gjør, fordi Seroquel hadde patent på virkestoffet. Quetiapin er helt likens som Seroquel, nøyaktig helt likens, men er billigere fordi produsenten har fått tillatelse til å produsere medisinen, fordi patenten har gått ut.

Legen som har skrevet resepten til deg, har sikkert spesifisert at du MÅ ha Sertralin, og at den ikke kan byttes til Zoloft. Hvorfor dette har skjedd, må du forhøre deg med legen som har skrevet ut resepten.

*her* kan du lese om Zoloft, og se at den har samme virkestoffet som Sertralin. Virkestoffet heter Sertralin, forresten.

*her*kan du lese om Sertralin. Det står ikke så mye, fordi den brukes ikke i så stor grad som Zoloft.

Beklager at det ble rotete, men prøver så godt jeg kan å forklare deg hvorfor du måtte betale ekstra.

Lurer du på noe mer, fyr løs, så skal jeg prøve så godt jeg kan å svare deg.

Endret av Blowbob
Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Jeg går nemlig på zoloft! Jeg fikk resept på zoloft og det er det jeg har gått på før.

Men damen på apoteket sa at jeg måtte da betale 160 eller noe rundt der for å få zoloft. Men hun sa at jeg kunne da få sertralin uten å måtte betale noe for de. Jeg trodde nemlig det var gratis pga frikortet og hadde ikke penger med meg, men apoteket stengte snart og jeg hadde ikke tid til å dra dit dagen etterpå, og vil ikke vente så lenge med å starte på de.

Lenke til kommentar

Du får billigste alternativ med samme virkestoff som legen har skrevet ut gratis på resept. Vil du ha et annet merke, med samme virkestoff må du betale mellomlegget.

Jeg har fått utskrevet Cipralex (Escitalopram), men jeg får da Escitalopram Ratiopharm gratis på frikort, men om jeg vil ha merket Cipralex må jeg betale mellomlegget. Dette er medisiner med samme virkestoff.

Lenke til kommentar

Jeg betalte ingenting for Cipralex i fjor etter jeg nådde egenandelen på 1800 og et eller annet. Før jeg fikk frikort i posten måtte jeg betale, men fikk penger tilbake på konto kort tid etter.

Hvis apoteket ikke fører noe billigere får du det...

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Jeg betalte ingenting for Cipralex i fjor etter jeg nådde egenandelen på 1800 og et eller annet. Før jeg fikk frikort i posten måtte jeg betale, men fikk penger tilbake på konto kort tid etter.

Hvis apoteket ikke fører noe billigere får du det...

Aha, da virker det som om apotek 1 er det eneste apoteket som føre sertralin da. For alliance og boots gir meg jo zoloft uten mellomlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...