Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Signering via paint/photoshop - ulovlig?

Icetears

Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme at jeg har gjort det engang, lastet ned ett skjema som måtte skrives under, åpnet det i photoshop hvor jeg skrev navnet mitt pent og pyntelig med tegneblyanten, lagret som ett bilde og sendte, dette fordi jeg ikke hadde scanner, mottakeren godtok bildet og ikke noe mer har skjedd.

Men så har tankene mine begynt å gå.. Er dette egentlig dokumentmanipulasjon? Det er jo jeg som har skrevet under på ett dokument som jeg har lest igjennom og vært enig i retningslinjene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du forfalsket en annens signatur? Har du skrevet under og deretter fragått din egen signatur?

Det er ikke fastsatt noen krav til hvordan en signatur skal plasseres på dokumentet. Den tradisjonelle måten er riktignok å sette penn til papir og skrive navnetrekket sitt, men dette er ikke noe krav. En signatur har verdi som et viljesuttrykk - det er din måte å si "dette ønsker jeg å gjøre". Derfor er også hva som skal godkjennes som signatur en sak mellom deg og den andre parten.

Såvidt jeg kan se faller ikke det du har gjort innen kategorien dokumentfalsk - du har ikke forfalsket noe dokument.

Dersom du senere fragår deg underskriften din (altså nekter for at du skrev under) kan tilfellet falle inn under straffeloven § 187.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Har du forfalsket en annens signatur? Har du skrevet under og deretter fragått din egen signatur?

Det er ikke fastsatt noen krav til hvordan en signatur skal plasseres på dokumentet. Den tradisjonelle måten er riktignok å sette penn til papir og skrive navnetrekket sitt, men dette er ikke noe krav. En signatur har verdi som et viljesuttrykk - det er din måte å si "dette ønsker jeg å gjøre". Derfor er også hva som skal godkjennes som signatur en sak mellom deg og den andre parten.

Såvidt jeg kan se faller ikke det du har gjort innen kategorien dokumentfalsk - du har ikke forfalsket noe dokument.

Dersom du senere fragår deg underskriften din (altså nekter for at du skrev under) kan tilfellet falle inn under straffeloven § 187.

Nei, jeg har ikke forfalsket en annens signatur, jeg har skrevet min egen signatur på ett dokument, men via ett tegneprogram på datan istedenfor å skrive ut dokumentet, underskrive, scanne inn og sende.

Så det blir ikke sett på som ulovlig/dokumentforfalskning? :)

Lenke til kommentar

LES: http://no.wikipedia.org/wiki/Elektronisk_signatur

OG: http://itpro.no/art/8314_side2.html#HovedHvaErDigitalSignatur

Her er det derimot snakk om å signere med en "kode". Slik man kan gjøre i Adobe Reader (aller acrobat reader). Der legger man inn bilde av sin egen signatur, og knytter denne opp til et passord. Man kan så signere PDF-er med passordet. Signaturen er signert med et sertifikat, og er kryptert.

Anbefaler kanskje denne løsningen for digital signering. Har selv gjort det mange ganger. Mottaker av PDF-en kan verifisere at sertifikatet er utstedt av deg, altså at signeringen er gjort av deg, og ingen andre.

Signeringen frafaller hvis PDF-en blir endret, altså at f.eks kontraktsvilkårene endres etter at du har signert. Da vil altså ikke signaturen din være gyldig, og blir merket med ett rødt kryss så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar

Som mottaker ville jeg vært personlig vært skeptisk til en slik signatur, uavhengig av gyldigheten - men godtar den aktuelle mottakeren at det blir gjort slik så er jo det greit.

Det fins lover og systemer som gjør det mulig å signere elektronisk uten at det kan oppstå tvil om signaturens gyldighet i etterkant. LOV 2001-06-15 nr 81: Lov om elektronisk signatur (esignaturloven).

Emnet er forøvrig interessant; det fins jo plenty av digitale løsninger i dag som er sikrere enn en vanlig papirsignatur. F.eks bankid og buypass.

Lenke til kommentar

Som nemnt så er det ikkje noken spesifike formkrav for ein signatur. Frå gammalt av heitte det vel berre å 'sette sitt merke' sidan mange ikkje kunne skrive. I utganspunktet kan du fint signere ved å tegne ein X, skrive "jeg godtar avtalen" eller tegne ein hund i signaturfeltet.

Men å skrive navnet sitt er enklare og meir unikt for akkurat deg sidan det ikkje er nokon andre som har så mykje erfaring med å skrive ned ditt navn som akkurat deg.

Når det gjeld elektroniske signaturer så er dei sikkrare en vanlig signatur, men har den svakheita at også dei kan forfalskast.

Sikkerheita til signaturen vil i stor grad være avhengig av kva den skal brukast til. Det er stor forskjell på å signere for å ha mottatt ein pakke i posten i forhold til f.eks å signere eit testament. Signering av testamente skal vanligvis også bevitnast av to andre personar.

I praksis så koker det ned til kva den som tilbyr avtalen er villig til å akseptere som signatur. Du får nok ikkje signere på eit lån i banken ved å skrive "Donald Duck", men det er ingenting som tilseier at ein avtale med denne signaturen er ugyldig sidan det tross alt er du som har skrevet under og akseptert vilkåra uavhengig av kva du skriv. (Ditt ekte navn må sjølvsagt også framgå av avtalen).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...