kentroan Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Har olympus E-420 og i morra er det nyttårsaften og lurer på hvordan jeg får sotte på bulb. Med bulb mener jeg at jeg kan holde nede knappen for å få tatt bilde og lukkeren åpner seg da og når jeg slipper den så legger kukkeren seg ned og bildet er tatt. Tusen takk for alle tips. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 (endret) Nå ligger E-420-en hjemme, så jeg får ikke sjekket. Men er det ikke bare å velge M, og endre lukkertiden til B (valget etter den lengste lukkertiden) ? Endret 30. desember 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
kentroan Skrevet 30. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2010 No later vi som at jeg ikke vet hvor B er og dere forklarer det til meg. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 1. Du finner deg en stekepanne og slår deg gjentatte ganger i bakhodet ... Nei, det var feil prosedyre. Vi prøver igjen Still kamera i M modus (via rattet øverst på kamera). M = manuell, du er sjefen og kamera gjor det du forteller det å gjøre. Snurr på hjulet bak kamera - da endrer du lukkertid. Tall uten " er tid i 1/x sekunder. 125 er altså 1/125s. Tall med " er lukkertid i sekunder - 2" er to sekunder osv. Drei hjulet i den retningen som gir deg lengre og lengre lukkertider. Når den stopper, så har du bulb. Hold +/- knappen nede samtidig som du dreier på hjulet for å stille inn blender. Hvis ikke dette hjelper, les den litt rotete boken skrevet av den kjente spanske forfatteren Manuel Lenke til kommentar
kentroan Skrevet 30. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2010 Her he vi en med humoristisk sans. Bare så det er sagt går jeg 1. året media. Så jeg er ikke akkurat proff Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 1 år media? Bruk stekepanna på lærerne dine. Jeg synes faktisk at dette er noe som burde vært gått igjennom på første semester Men jeg tror at hvis du bruker oppskriften min og prøver litt frem og tilbake på kamera så finner du ut av det. Lenke til kommentar
kentroan Skrevet 30. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2010 Fant ut av det så fprt jeg hadde lest igjennom det. Ganske kult med den bulben. Læreran våre ha bare snakka om ISO, lokkeren og blenderen, KJEDELIG, KAN DET Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Du burde også vurdere og bruke C-Fn "long exposure noisereduction",det gjør at kameraet tar en nøyaktig like langt bilde sammenligner ditt og kameraets bilde,så tar kameraet og fjerner alle pixelfeil man normalt får ved bruk av lukkertider over 30 sec. Lenke til kommentar
kentroan Skrevet 31. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2010 Takk for hjelpa. Syntes long exposure noise reduction gjorde at dt fungerte bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå