Gå til innhold

RAID volum vises feil i WIN7


Knopfix

Anbefalte innlegg

Hei

 

Etter å ha konfigurert 2 stk. RAID 0 volum med Intel Matrix storage manager så ville jeg formatere restende diskplass med disk managment i Win 7.

Problemet er at resterende diskplass vises som dobbelt så stor som den skulle ha vært.

Da jeg forventet 40 GB som ledig i RAID 0 vises den heller som 80 GB.

Bruker Intel RAID driver med 2 stk. identiske SSD disker.

Hvordan får jeg volumet til å vises i riktig størrelse ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raid 0 er = 2 x64GB. Så det burde være riktig slik det er.

Men hva er det disk 0 på 8GB for noe?

 

Om alt er slik det burde, så må du extend din C: volume litt til. 31GB er alt for lite.

 

Fra diskbehandling ser man at du har 3 disker men det er vel 4 totalt, Er det riktig? (bare for å sikre at det er ikke noe UFO inni der :))

Lenke til kommentar

1. Jeg har 3 disker. Som vist i Disk managment 0, 1 og 2.

 

2. Disk 2 er en 128 GB SSD disk som ikke er med i RAID oppsettet.

 

3. Disk 0 og 1 er to stk. 64 GB SSD disker i RAID 0. Siden de står i RAID 0 oppsett skal det kun væretilgjengelig 64 GB totalt på disk 0 og 1.

 

Partisjonen på 8GB er XP(partisjon D)

Som det vises i disk managment er det nesten ledig 80 GB som unallocated space på RAID 0 oppsettet som kun gir 64GB tilgjengelig.

Da Win7 er tildelt 32GB og XP 8GB skal jeg egentlig ha tilgjengelig rundt 20GB på RAID 0 oppsettet. Men som det synes i Disk managment har jeg nesten 80.

Formaterer jeg den partisjonen så synes den også som nesten 80 i min datamskin. Derfor må noe være veldig galt :)

Har også lastet ned noen partisjonsverktøy som gir samme resultat som Disk managment i Windows.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Neida ....Raid 0 = 2 x 64 GB (begge disker summeres til et )

Raid 1 = 1 x64GB (kun en av de to diskene)

 

Men det som vises her er litt ... bananas... men det er på grunn at du har installert XP først.

 

Jeg lurer på det also, om du tar jobben å installere på nytt, men Installere Windows 7 først og ikke XP.

Om du booter eller bruker xp mest, og dermed ønsker å plassere på det første volume på array, går det også fint å gjøre.

 

Det er mange muligheter her, så tenk på det litt. Ikke annet at de 2 diskene på 64GB skulle vises ikke som 2 disker men kun som en i diskbehandling.

 

SÅ:

Raid 0 = 128GB

windows 7 burde ha mer en 30 gb.

Lenke til kommentar

Hadde håpet på å slippe jobben å legge inn på nytt :)

Win 7 er tildelt 32 GB så det burde holde.

Skal man installere dualboot skal det eldste OS installeres først for at det skal fungere. Finnes sikkert muligheter for å unngå det men jeg har ikke så lyst til å knote med MBR da jeg ikke har mye erfaring med det.

Lenke til kommentar

det er bootsect /nt60 X:(den active partition) /mbr. Det er alt man trenger for å forandre den bootsector og mbr code.

Det som er litt OK, er at med Win 7, du får 2048 sectors som relative, og ikke 63.

 

opps.... eller kan du restarte med å boote i win7 plata og velg Repair. Den vil fikse det for deg.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Hei, godt nyttår forresten :)

Da har jeg prøvd litt frem og tilbake og kommet frem til at jeg installerer alt på nytt. Har Acronis backup som jeg tenker å overskrive Win7 med og legge XP inn med da jeg har gjort en del.

Prøver med å legge inn Win7 først som anbefalt.

Håper du kan hjelpe meg step by step med MBR etterhvert når XP blir installert sist.

Lenke til kommentar

Er litt forvirret her nå.

Har satt opp 2 stk. like SSD disker på 64 GB i RAID 0 nå.

Har kun installert WIN7 men når jeg ser i disk managment har jeg totalt 128GB ?

Skulle jeg ikke ha kun 64 GB tilgjengelig når de kjører "striped" selv om den totale plassen utgjør 128 GB ?

 

Edit: Kan nevnes at volumet er laget med Intel Matrix storage manger med RAID0 oppsett før oppstart.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Godt nytt år til deg og....

 

Nei, du blander litt her...

Raid 0 er ikke mirrored, ergo total volume er = 2 x64GB => 128 GB.

 

Men hvis du velger Raid 1 , så vil du få totalt 1 av 2 , dvs 1 X64 GB, siden den andre er en clone fra den første i array.

 

Slik du har valgt, dvs Raid 0, får du mer performance, men du mister redundancy. Allikevel det er viktig å poentere, at i tilfelle write erros i Raid 1, vil redundancy blir borte, siden feil kopieres på begge.

 

For deg er Raid 0 ok, så lenge du har image fra installasjoner, slik at du kan legge inn kanskje fort.

 

Det viktiste nå, contra partitionering under XP, er at du får bedre offset, som er veldig viktig for alignment.

 

Hva ønsker du egentlig

Raid 0

eller

Raid 1 ?

 

Når det gjelder strip size, så blir det vel å gå etter anbefalinger fra andre. Dog 64k burde holde, men du kan prøve deg litt fram.

 

Og så jeg lurer på at du skal lage volume for XP i fra Windows 7. Deretter kan du restarte for å installere XP, uten å forandre på noe som helst, enn å formatere partitionen.

Kommer det noe problemer under installasjonen, så tar vi det fra det.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

OK, da har jeg misforstått hvordan RAID 0 synes som tildelt plass.

Det stemmer at det er RAID 0 jeg skal sette opp. Bruker RAID 1 på serveren med saker jeg ikke vil miste.

På stripe size har jeg brukt 128K som er default på Intel Matrix storage manager. Kan jeg oppnå bedre ytelse med mindre størrelse ?

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Ut fra den feilmeldning, og uten å vite om hvordan du har utført det med acronis, du burde starte med å boote fra den windows 7 plata.

I install now vindue, ned til venstre, har du Repair Computer. Har du prøvd på det? Prøve det og se hva det blir av resultater.

Prøve gjerne 2 ganger...

 

 

......jeg leste siste posten din, og lurer på et ting?

---Må du bruke acronis? Kan du ikke installere Windows på nytt?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Når du får disk error og slik meldninger, så er gjerne feil som kan være greit å prøve å fikse bare for å prove liksom.

 

Jeg vet ikke hvordan det er med acronis nå, det burde ikke være problemet, men dog avhenging hva har du utført under cloning eller hva det må det være.

 

Uansett, en reinstallering av begge windows, kontroll av systemet i ettertid, updates tilpassninger osv , og activering helt til slutt før du kloner eller image , er riktig for å være ærlig. Image med imagex, vil ikke ta mer enn noe få GB per partition.

 

Men ok, alt er ok å bruke, men starte gjerne med blanke ark tror jeg. Og det på grunn av den type disker du bruker nå. Jeg ville behandlet dem litt mer forsiktig, enn de gamle travere med diesel motor :) kan du si.

 

 

Men husk:

-viktig med at du ikke starte med XP, men med Windows 7. Det har å gjøre med en del detaljer som kan påvirke performance i negativ rettning.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Vel, får i værste fall prøve med en ny installlering av Win7, og deretter legge inn "klonen" av XP for å deretter lage en ny MBR til XP hvis det blir lettest ?

Puh :)

 

Det med MBR som du nevner:

 

Det mest nødvendig er bootsector på din active partition. Code i bootsector laget av Win 7 vil prøve å finne bootmgr, mens bootcode fra XP vil prøve å finne ntldr.

Siden XP installasjon vil endre det , vil du bruke bootsect.exe for å forandre, eller starte fra Win DVD og la det reparere.

Fordi det er bootmgr som deretter ska styre, og bootmenu med options er skrevet i en BCD file.

Så ikke tenk på det. Det er det enkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...