pinnestol Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Lurer på om det er noen som har erfaring fra hvordan det er å jobbe på plattform? Har alltid hatt lyst til det selv. Er bare en ting som får meg til å holde litt tilbake. Jeg ble ofte sjøsyk på store passasjerbåter viss det var mye dønninger. Englandsbåten når den gikk, og av og til danmarksbåten vis det er dårlig vær. Kjenner man bølgene like godt på plattformer? Regner med det gjynger en del på flyteriggene, men tenker mer på fast installasjoner. Som Gullfaks osv.. Noen som har erfaring som prossesteknikker, hvordan en typisk arbeidsdag er, hva en må være flink i vis en skal velge det faget, lønn og rotasjon? Har gått grunnkurs, og tenker kanskje å søke kjemi og prosess. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Kan ikke svare deg ordentlig på dette, men de beveger seg som alle andre flytende fartøy, men størrelse og konstruksjon gjør bevegelsene svært begrenset. Men sjøsyke er noe som blir borte etter ca 3 døgn, så er bare å overleve dette så er du "herdet" om det ikke går for lenge mellom hver gang Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Men sjøsyke er noe som blir borte etter ca 3 døgn, så er bare å overleve dette så er du "herdet" om det ikke går for lenge mellom hver gang Njaa.. Som sjømann i snart 25 år, har jeg sett det meste angående "sjøsyk". Noen blir aldri syk, for noen "går det over" og enkelte andre blir *aldri* friske. Nå skal det jo sies at pr.def er du jo "frisk" hvis du faktisk *blir* sjøsyk. Det er en helt naturlig del av kroppens forsvarsmekanisme når balanse- og syns-inntrykket er i "utakt". Dvs når "verden" beveger seg, mens øynene oppfatter at verden nettopp *ikke* beveger seg. Jeg har min jobb på båt/skip, men har vært innom rigger også. De kan bevege seg ganske mye. Dette gjelder også de faste installasjonene, de "svaier". Sjøsyke kan opptre på mange forskjellige måter og i forskjellige sammenhenger. Personlig blir jeg heldigvis (bank i bordet) ikke direkte sjøsyk, men merker at kroppen min reagerer med kaldsvette og ekstrem trøtthet under enkelte omstendigheter. Det er faktisk mindre "sjanse" for å bli sjøsyk i orkan enn i liten kuling. Krappe/raske og voldsomme bevegelser hvor du må holde deg fast alltid og uansett tar vekk så mye av "konsentrasjonen" at du/kroppen ikke "får tid" til å bli sjøsyk. Derimot laaaaange slaaaake havdønninger kan få selv den mest hardbarkede og ramsalte gamle sjøulk til å spy opp det dobbelte av sin kroppsvekt Det er laaaange slaaaake havdønninger ombord på rigger. Så, hvordan trådstarter vil reagere, se, det vet ingen før det er prøvd ut. Hva angår utdanning, så er TS sannsynligvis på riktig spor for prosessingeniør. En oljeinnstallasjon har somregel 80-150 mann ombord og alt fra vaskehjelp til sjauere via mekanikere til prosessingeniører og geologer. Turnusen er som regel 2 uker jobb, 3 uker fritt, 2 uker jobb og 4 uker fritt. Lønnsmessig kan man regne ca 40% over tilsvarende jobb på land. Dog er arbeidstiden (minst) 12 timer hver dag ombord. Ingen "lørdag" og ingen "søndag". På to uker jobber du 168 timer pluss evt overtid. Reise til/fra rigg er nesten utelukkende med helikopter. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 (endret) Eg har jobba 3 år på plattform og ikkje opplevd eller høyrt om nokon som har hatt problem med sjøsjuke. Det er riktig at plattformen svaier litt i store bølger, men det er sjeldan og bevegelsen svært begrensa i forhold til båt. Det vil sjølvsagt variere alt etter kva plattform ein er på og korleis den er konstruert. Turnus kan og være 2/4 fast. Lønna ligg vel på rundt 400 000 på nederste trinn. hugsar ikkje i farten. Ein vanleg arbeidsdag går ut på logging og kontroll av system, skrive inn og ut arbeidstillatelser, utføre endringar i prosessen ved behov. Avhenger mykje av kva område du har blitt tildelt. Endret 8. januar 2011 av Zeph Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå