Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kutt i bemanningen, hva gjør jeg nå? (billån)

borninsin

Anbefalte innlegg

Heisann. Da har det skjedd det som har svirret i luften noen uker, at jeg får mindre arebidstid på min nåværende jobb. Kjøpte bil for i underkant av 3 måneder siden hos bruktforhandler. Sitter da igjen med 2-400 kroner å bruke på meg selv i måneden etter jeg har betalt alle regninger:/ Hva gjør jeg nå folkens? Kan jeg kontakte stedet hvor jeg kjøpte bilen(askim autosalg) og spørre om de vil kjøpe tilbake bilen eller om jeg kan gjøre ett innbytte i en billigere bil? Kom gjerne med råd om hva jeg kan gjøre.

Litt nedfor nå kan du si og en smule panikk:/

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel bare å selge bilen det, å kjøpe seg en billigere en?

Men husk at en billigere bil også ofte tilsvarer større vedlikeholdsutgifter.

Nå vet ikke jeg hvor dyr bil du har, men dette er vel ikke så mye å få panikk for i den forstand. Det er jo tross alt bare å selge bilen som sagt, og siden du går ned i stilling, så blir det sikkert også mindre kjøring i jobbsammenheng, og du vil dermed spare litt på drivstoff og evt. forsikring?

Er du totalt avhengig av bil og ikke vil kvitte deg helt med den, samt at størrelse og image ikke har noe å si, så kan du jo bytte den inn i en splitter ny Toyota Aygo/IQ. Disse får du vel splitter nye fra rundt 120.000,- og det er fri service samt garanti i tre år. Lite drivstoff bruker dem også.

Lenke til kommentar

På Finn.no kan du se hva tilsvarende biler legges ut for. Årsmodell er også viktig (den og andre egenskaper har du "glemt" å oppgi).

Bilforhandler er et alternativ. Om det er et godt alternativ vet jeg ikke. Husk at ved bytte av bil er det alltid noen utgifter som må tas på den nye bilen (annen periodisering av forsikring, omregistrering, ofte er noen av dekkene for dårlige og må byttes etc etc).

Lenke til kommentar

MK4 og 131hken betyr vel det høst 2007 eventuelt vår 2008 bilen blei regga første gang.

Så kjem det ein del ann på utstyrsnivået på bilen. Er det ein Trend så vil nok prisen ligge lavare enn snittet (Titanium) er det ein Ghia så er det ofte litt ekstra du kan legge på.

Lenke til kommentar

Sjekk om du kan få utvidet betalingstiden på lånet med 2-3 år. Du skal vel kunne få et 7-årslån på denne. Når situasjonen løser seg noe opp kan du isåfall redusere betalingstiden igjen. Å bytte bilen etter 3 måneder vil du tape mye penger på, bare omregisteringsavgiften kan være en stor utgift her.

(Det er ikke mulig å refinanisere billån, så det må bli en endring av det eksisterende lånet)

Lenke til kommentar

Har man mulighet, så kan man spørre sine foreldre om man kan låne pengene av dem (på huset hvis mulig) for så og betale ut bilen (det lånet du har pr. i dag)

Når bilen er belånt ved hjelp av ett huslån, så kan man selv bestemme nedbetalingstiden og du kan da betale en avtalt sum til dine foreldre pr.mnd. for å dekke lånet.

Når inntektene dine skulle stige igjen kan du bare betale mer pr.mnd.

Lenke til kommentar

Det er masse utgifter ved bytte av bil bl.a. omreg avgift slik at hvis du klarer å skrape sammen pengene ville jeg prøvd å beholde bilen. Kutte hardt i andre utgifter. Prøve å få en eller annen ekstrainntekt om det så er snømåking i nabolaget og forlenge nedbetalingstiden til lånet er nok de beste løsningene.

Cobos

Lenke til kommentar

Heisann. Da har det skjedd det som har svirret i luften noen uker, at jeg får mindre arebidstid på min nåværende jobb. Kjøpte bil for i underkant av 3 måneder siden hos bruktforhandler. Sitter da igjen med 2-400 kroner å bruke på meg selv i måneden etter jeg har betalt alle regninger:/ Hva gjør jeg nå folkens? Kan jeg kontakte stedet hvor jeg kjøpte bilen(askim autosalg) og spørre om de vil kjøpe tilbake bilen eller om jeg kan gjøre ett innbytte i en billigere bil? Kom gjerne med råd om hva jeg kan gjøre.

Litt nedfor nå kan du si og en smule panikk:/

Takker for alle svar.

Hvor mye har du gått ned i stilling?, du kan søke om dagpenger hvis arbeidstiden din er gått ned med minst 50%

Lenke til kommentar

Hvorfor tok du opp et lån i det hele tatt på bilen ? Har du ikke råd til å kjøpe bilen så kjøper du den ikke. Så enkelt.

Hallo frøken moral. Kan hende at han trengte bilen for å komme seg til jobb!

Edit: Du kan ringe til banken å høre med dem om du kan få lengre nedbetalingstid på lånet.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hvorfor tok du opp et lån i det hele tatt på bilen ?

Fordi han hadde en fulltids jobb og ikke hatt noe problem med å betale lånet på bilen?

Lenke til kommentar

"Hvorfor tok du opp et lån i det hele tatt på bilen huset? Har du ikke råd til å kjøpe bilen huset så kjøper du den/det ikke. Så enkelt. "

Og dermed har vi forvist Charlo til boligleiemarkedet resten av livet. Ellers er denne diskusjonen forøvrig helt irrelevant i forhold til trådstarters spørsmål...

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er eller hvor mye du tjener pr. i dag, men dette utsagnet synes jeg er helt på grensen, og dette lukter dobbeltmoral lang vei.

Hvis bilen i avataren er din, samt at du i dag er gjeldfri og eier egen leilighet, så har du enten arvet masse penger, eller så tjener du sykt bra. Ifg. det noe enkle utsagnet ditt har jeg vanskelig for å tro at du har noen direktørstilling noe sted.

Jeg er også gjeldfri når jeg nærmer meg pensjonistalderen, og da har jeg sikkert også råd til å kashe en bil uten å låne, samt at jeg kan gå å skryte av at jeg ikke har huslån.

Dessuten så er ikke ditt svar en løsning på ett problem, men heller en litt arrogant tilbakemelding som sier mer om din heldige livsituasjon.

Svaret ditt kan nok godt være politisk korrekt, men hvis det er tilfelle at du er i en slik heldig situasjon i livet så vil jeg si du mangler en god dose sosial inntligens hvis dette er det eneste du kunne gulpe opp i denne tråden.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Her er forresten et innlegg som ble startet av Charlos i november 2010.

Jeg sier ikke mer...

Boligsparings konto er kjekt for mange, men jeg lurer på noen ting.

I dag har jeg over 200 000 på kapitalkonto og en brukskonto hvor jeg til en hver tid har buffer over 10 000, til feks uforesette utgifter.

Det jeg tenker er å lage meg en bsu konto å spare penger der. Men greia er at jeg allerede sitter på en leilighet idag, min bestemor eier flere leiligheter og jeg disponerer en av dem. Betaler kun fellesutgifter på 3000,- hver måned for 55 kvadrat.

Jeg betaler altså til hun, eier ingen ting. Kanskje jeg kan kjøpe ut denne leiligheten senere ? Ellers så går den jo bare i arv i familien.

Jeg tenker jo å invistere i bolig i fremtiden tror jeg for å leie den ut, da studentmarkedet bare vil ta seg opp med årene og folk trenger boliger.

Jeg tenker å spare penger og setter vel over ca 5000-8000,- hver måned på kapitalkonto.

Men er det slik at jeg da kan bare sette over 150 000,- på en bsu konto. Og thats it ?? Fortsette sparinga på kapitakonto med 50 000 +

Er det da på kapitalkontoen jeg må oppnå 10% egenkapital på lån feks 1 000 000,-

Og hva er greia med å spare så man har 36% av lånet ? Hørte en fyr snakka om det at jeg burde spare så jeg har 36% av lånet i egenkapitall, altså feks 360 000,- av lån på 1 000 000

Bedre rente ?

Jeg beklager bumping her, men jeg får ikke redigert innleggene i Firefox etter at det nye designet her har endret seg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...