Scoob911 Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Må nesten ha litt hjelp nå etter mye prøving og feiling. Har kjøpt meg Nikon D90 og har nå fått en dedikert blits, Nikon SB-600, til den. Den funker helt fint når den er montert på, men greier ikke helt å stille den inn så jeg kan bruke den trådløst. Har lest at den kan brukes som en "slaveblits"(?). Har greid å rote meg inn i innstillingene så den nå blinker samtidig som den innebygde blitsen, men jeg vil gjerne få slått av den innebygde da den bare ødelegger. Noen som kan forklare meg, helt nøyaktig, hvordan jeg kan bruke kun eksternblitsen, og trådløst? Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 (endret) Det første svaret her er ganske greit: http://www.flickr.com/groups/nikon_d90_users/discuss/72157621867580469/ Holder ikke det, kan du skaffe deg en sånn slik at bare styrelyset slipper gjennom. Endret 30. desember 2010 av fcuk_IT Lenke til kommentar
Scoob911 Skrevet 30. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2010 Problemet er at det fortsatt kommer ganske kraftig lys fra den innebygde blitsen. La merke til at når jeg stiller inn den innebygde blitsen til "--" så står Komp. på "1/1" og ikke "0" som jeg har sett i andre videoer. Vet ikke om det er det som er problemet kanskje? Greier ikke å få den til 0 ihvertfall. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Er du sikker på at lysglimtet fra den innebygde blitsen kommer etter at lukkergardinen er åpnet? Når du setter den innebygde blitsen til -- skal den ikke fyre av når bildet taes, men den vil blinke ett triggesignal for å fortelle den eksterne blitsen når den skal fyres av, og med hvilken lysstyrke, og dersom en eller flere av de eksterne blitsgruppene er satt til TTL vil den også blinke en gang for å måle lyset før bildet blir tatt. 1/1 er vel også grået ut når du setter den innebygde til --? Det er grået ut fordi det er uvesentlig hva kompeneringen er stilt inn til. Lenke til kommentar
Scoob911 Skrevet 30. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2010 Hmm, det er faktisk godt mulig den blinker like før ja. Det skal jeg undersøke litt nærmere. Isåfall så er det løst. Da skal jeg få lekt meg litt med den nye blitsen, merker jo med en gang at det åpner for masse nye muligheter! Takk for hjelpa Lenke til kommentar
Scoob911 Skrevet 30. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2010 Tok bilde av speilet, og da så jeg jo tydelig at begge blitsene blinket på bildet, så den er ikke helt ute av bildet den innebygde. Går det ann å få den til å blinke tidligere, eller få lukkeren og den eksterne blitsen til å vente bittelitt? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Har brukt SB-600/SB-900 og D300 og har aldri opplevd noe "ekstra" lys på bildene som har vært synlig ved trigging av blitsene fra kamera slik du beskriver. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Testa med D80 nå, og ja, jeg ser at blitslampen lyser om jeg tar bilde mot speilet. Det som skjer er at blitslampen ikke rekker å lade seg ut tilstrekkelig til bildet blir tatt, slik at den vil fortsatt lyse svakt idet bildet blir tatt. Den lyser da såpass svakt at den ikke vil bidra til å lyse opp bildet, lyset den bidrar med er mye svakere enn det den gjør når den er satt til å skulle bidra, på laveste styrke. Dette skal dermed ikke være ett problem med mindre du skal ta bilde av deg selv i speilet. Får du problemer med at blitslyset reflekteres av blanke gjenstander kan du holde en hånd foran blitsen, er du innendørs vil vanligvis slaveblitsen reagere selv om lyset fra kamerablitsen ikke treffer den direkte. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 I CLS må alltid commanderblitsen fyre av etter at lukkeren er åpnet, for å trigge slaveblitsene - selv når den er satt til "--". Den dingsen fcuk_it viser til filtrerer ut det synlige lyset, og slipper gjennom IR-lys. Imidlertid fyrer commanderblitsen av på aller, aller laveste styrke. Det er kun i helt spesielle tilfeller at lyset fra commanderen faktisk vil få noen innvirkning på eksponeringen, selv om blitsen går av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå