andersen91 Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Jeg har noen venner som skal bli med meg til sverige og handle. De har tenkt til å smugle masse over grensa slik mange gjør, og det jeg lurer på er: Om tollerne stopper oss, blir den som ikke har smuglet noe også tatt? Jeg tør ikke ha de i bilen om jeg også risikrerer straff for noe jeg ikke har gjort.. Jeg blir da vel medskyldig i og med at jeg er den som kjører smuglervarene selvom de ikke er mine? Eller er det slik at de som tar på seg skylda er de som får straffa? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Tja, ansvarlig for medvirkning til smugling blir du. Du er jo en nødvendig del av smugleroperasjonen, og du vet hva som foregår. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Medmindre smuglervarene ikke er gjemt bort i bilens hulrom osv. tror jeg ikke du har noe ansvar. Dvs. du har ingen plikt til å kroppsvisitere eller gjennomsøke bagasjen til dem du reiser sammen med. Men for at du ikke skal få problemer er det jo viktig at de det gjelder vedkjenner seg å eie det som evt. blir funnet. Et sånt alle-skylder-på-alle opplegg fungerer nok dårlig.. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Jeg har noen venner som skal bli med meg til sverige og handle. De har tenkt til å smugle masse over grensa slik mange gjør, og det jeg lurer på er: Om tollerne stopper oss, blir den som ikke har smuglet noe også tatt? Jeg tør ikke ha de i bilen om jeg også risikrerer straff for noe jeg ikke har gjort.. Jeg blir da vel medskyldig i og med at jeg er den som kjører smuglervarene selvom de ikke er mine? Eller er det slik at de som tar på seg skylda er de som får straffa? Se tolloven. Du vil være skyldig om du fører bilen. Det burde ikke overraske noen, det er jo DU som faktisk fører varene inn over grensen... Lenke til kommentar
Fredrik. Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Medmindre smuglervarene ikke er gjemt bort i bilens hulrom osv. tror jeg ikke du har noe ansvar. Dvs. du har ingen plikt til å kroppsvisitere eller gjennomsøke bagasjen til dem du reiser sammen med. Men for at du ikke skal få problemer er det jo viktig at de det gjelder vedkjenner seg å eie det som evt. blir funnet. Et sånt alle-skylder-på-alle opplegg fungerer nok dårlig.. Av ren nyskjerrighet: Svarer du fordi du har særlig erfaring eller kunnskap om tolloven? Eller hva er greia? Jeg ser ikke helt poenget med å svare på et spørsmål, når svaret kun er svada og antagelser, som i dette tilfellet medfører urikitghet. 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Nei for all del, la oss være bokstavtro. Du kan aldri være sikker på om tante Hilde har 5kg indrefilet og et par kartonger siggaretter ekstra og onkel Jan et par halvflasker Cognac extra på innerlomma osv. Så har du med passagerer i bilen, kjør konsekvent på rød-zone slik at tollerne kan ta en sjekk. Da har du ditt på det tørre. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Kan egentlig slutte meg til Fredriks innlegg. Ens egne antagelser om jussen er ikke verd noe som helst. Det er ikke hvermannsens magefølelse som avgjør hva som er forbudt og tillatt. Jeg sikter ikke til deg spesielt, Mr.M, men man ser av og til at folk gir klare utsagn om jus ut fra privat synsing. Det kan gå riktig ille om andre handler ut fra disse utsagnene - og begår lovbrudd. 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 (endret) Kan egentlig slutte meg til Fredriks innlegg. Ens egne antagelser om jussen er ikke verd noe som helst. Det er ikke hvermannsens magefølelse som avgjør hva som er forbudt og tillatt. Når noen spør, er det selvsagt enklest å bare referere til "loven" så er diskusjonen liksom over. Men er virkelig alle lover så bokstavelig når det kommer til et stykke? Hvis besteforeldre dine blir vinket inn og man oppdager en kilo heroin festet oppunder støtfangeren, betyr det automatisk at gammer'n blir dømt til 8 års fengsel? Ja, ifølge dere blir han det, fordi han har ansvaret som fører av bilen. Ikke sant? Ja, jeg bare "tror". Hvis du har med 4 kamerater i bilen så "tror" jeg ikke du får boten om han ene har gjemt 3 kartonger siggaretter under parkasen, da bøtelegger de han det gjelder. På den annen side, du ligger tynt ann hvis hele bagasjerommet er fyllt med kartonger av øl & sprit, for det burde du ha sett/vite om. Jeg skal forkaste "troen min" hvis noen kan vise til eksempler, der man blir dømt/holdt ansvarlig uansett. Endret 31. desember 2010 av Mr.M Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 (endret) Man dømmes ikke for noe man ikke vet og heller ikke burde visst. Men trådstarter vet. Endret 31. desember 2010 av krikkert 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Men trådstarter vet. Ja vi vet at han vet. Men jeg hadde liksom ikke forestillt meg at han, hvis han blir spurt av en toller om han vet hva de andre har, svarer ja. Men hvis det er forutsettningen, kan han jo likså godt henge en plakat med "skyldig" på rundt halsen. Da gir jeg meg Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Men trådstarter vet. Ja vi vet at han vet. Men jeg hadde liksom ikke forestillt meg at han, hvis han blir spurt av en toller om han vet hva de andre har, svarer ja. Men hvis det er forutsettningen, kan han jo likså godt henge en plakat med "skyldig" på rundt halsen. Da gir jeg meg Spørsmålet var ikke om hvorvidt han ville bli straffet, men om han var skyldig i å gjøre noe straffbart... Lenke til kommentar
Sippe Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Når vi skulle over grensa gjorde vi bare en avtale om at hvist vi ble stoppa skulle vi dele boten (alle hadde kjøpt ca like mye). Problem løst! Ellers så kan dere ta noen av gamle veiene som tollerene ikke er like aktivte på :>> Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Når vi skulle over grensa gjorde vi bare en avtale om at hvist vi ble stoppa skulle vi dele boten Det er vel organisert kriminalitet og straffes ekstra hardt Lenke til kommentar
empetre Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Om det er Svinesund/Strømstad dette er til, ville jeg isåfall tatt gamle brua. Her er ikke tollerene like aktive, i motsetning til de daglige tollkontrollene på den nye broen Lenke til kommentar
frevild Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 Når noen spør, er det selvsagt enklest å bare referere til "loven" så er diskusjonen liksom over. Men er virkelig alle lover så bokstavelig når det kommer til et stykke? Ja, man må jo vise til den lov som bestemmer dette. Og nei, det er ikke slik at alle lover må tas på ordet, og ofte bruker loven ord som ikke er så klare, f.eks. "forsett," "uaktsomhet", "forsøk" og "i forsvarlig grad." Dette betyr IKKE at man bare kan se bort fra loven. Det er loven man må ta utgangspunkt i, for det er jo den som skal trekke opp grensene mellom det forbudte og det tillatte. At loven ikke alltid er klokkeklar, betyr bare at det kan være en vanskelig oppgave å gi sikre svar på hva som er lovlig og ikke. Og dette igjen er grunnen til at det finnes et eget jusstudium. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Er vel i utganspunktet ikkje værre en at trådstarter kan svinge innom tollbua på raudt og der oppgi at du ønsker å fortolle avgiftsbelagte varer, eventuellt ønsker å overlevere all alkohol og tobakk til tollmyndigheitene før du krysser grensa. For sjølv om det skulle være f.eks meir alkohol i bilen en dere har kvote til så er det ikkje smuggling før dere/du har kjøyrt på grønt i eit forsøk på å importere varer utan å fortolle dei. Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Bumper opp denne tråden. Er selv ikke 20 år, bare 19, og skal kjøre fra Sverige til Norge. Om jeg så har med meg en passasjer som har varer som overstiger kvoten, kan jeg som sjåfør bli straffet for dette? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Bumper opp denne tråden. Er selv ikke 20 år, bare 19, og skal kjøre fra Sverige til Norge. Om jeg så har med meg en passasjer som har varer som overstiger kvoten, kan jeg som sjåfør bli straffet for dette? Ja, dersom passasjeren ikkje vil vedgå eigerska til dei ulovlege varene og tollvesenet kan sansynliggjere at du visste om det så kan du bli straffa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå