Gå til innhold

Burde snus skattes lavere?

Anbefalte innlegg

Fjern alle avgifter, ikke la staten fortelle oss hva vi kan og ikke kan benytte oss av. Det er vårt valg, vi er voksne kompetente mennesker.

Tobakksvarer burde overhodet ikke ha avgifter på seg. Den dagen noe slikt blir gjennomført, vil vi se at smugling stopper, og færre blir straffet for smugling av noe som burde vært like tilgjengelig i Norge!

Hvis alle avgifter skulle vært fjernet på tobakk; hvem skulle da betalt for alle helsetjenester som skapes pga. noen trenger nikotin i hverdagen?

Personlig, skulle jeg ønsket et helsesystem alá USA (det som er på vei ut), men dette er ikke diskusjonen. Så la meg heller spørre deg dette, hvorfor må jeg ikke betale avgift for å gå på fjelltur? (dem kan jo sette avgiften på fjellsko eller noe), siden det tidspunktet jeg setter foten min på et fjell, utsetter jeg meg selv for en stor risiko, noe som kan koste staten MEGET mye, samme gjelder ekstremsport. Forsikringsselskaper hadde vært bedre, jeg hører om at de tøyer grensene for hvem som skal få være med og hva premien deres skal være er, men nå sitter jo folk her inne og gjør akkurat det samme, bare med statens forsikrings-monopol.

Fjern alle avgifter, ikke la staten fortelle oss hva vi kan og ikke kan benytte oss av. Det er vårt valg, vi er voksne kompetente mennesker.

Tobakksvarer burde overhodet ikke ha avgifter på seg. Den dagen noe slikt blir gjennomført, vil vi se at smugling stopper, og færre blir straffet for smugling av noe som burde vært like tilgjengelig i Norge!

Det er ikke ditt valg sålenge bruken av dette koster samfunnet masse penger i form av lege/sykehusopphold, tapte arbeidsinntekter, og diverse stønader osv.

Her er noen andre ting som koster samfunnet masse penger i form av lege/sykehusopphold.

Ekstremsport/sport

Trening

Høy musikk

Svømming/bading

listen er lang, om du ønsker å leve i en verden hvor det ikke er noen morro, gjør det, men ikke ta oss med i dragsuget, er du snill.

Det er ikke ditt valg sålenge bruken av dette koster samfunnet masse penger i form av lege/sykehusopphold, tapte arbeidsinntekter, og diverse stønader osv.

Er enig i at stoffet burde skattes slik at de som bruker det betaler for skadene til seg selv og de som bruker det, men slik det er i dag betaler de som bruker skattede skadelige stoffer vesentlig mye mer enn hva det koster samfunnet. Er en melkeku, og er enig med Nøtteliten i at det burde gjøres om på da det på ingen måte er rettferdig.

Da tror jeg at du sterkt undervurderer kostnadene, men det kan selvsagt diskuteres. Skulle likt å sett det regnestykket.

Hvorfor skal røykere og alkohol-nytere betale for sine egne skader? Er de ikke en del av samfunnet? Hvordan er røyke-skader mer selvpåførte enn skader fra en fjelltur eller en fotballkamp?

Det er ingen tvil om at vi trenger skatter og avgifter, for oljefondet varer, som sagt, ikke evig. Da mener jeg det er svært fornuftig å tilrettelegge samfunnet for en sunn livsstil, ved å sette skatter på mindre sunne varer, som sigaretter og alkohol. Poenget mitt er at snus burde være lett tilgjengelig, altså med priser ala dem i Sverige av to

Oljefondet varer ikke evig nei, men det burde brukes. Og vi burde definitivt gå over til et privatisert helsesystem når dere kommer med argumenter for og tilbake. Snus burde være tilgjengelig, men det burde også siageretter og alkohol!

grunner:

1. Det kan ikke påvises at snus er helseskadelig i stor grad. Snus kan føre til små skader på tannkjøttet og øke puls og blodtrykk i to timer etter den siste prisen er tatt ut. Ved bruk av løs-snus viser det seg at blodtrykksproblemer er større, selv om dette ikke er bevist ved forskning.

2. Røykere får ett mye billigere alternativt, attpåtil sunnere. Kan redde tusenvis av menneskeliv.

forstår ikke at du kan leve med å måtte være moralsk politi for andre voksne mennesker, når det kommer til deres valg. sunnere alternativ burde det være; billigere burde de ikke kunstig gjøres, det blir for dumt og vi ender opp i en dukke-politistat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
forstår ikke at du kan leve med å måtte være moralsk politi for andre voksne mennesker, når det kommer til deres valg. sunnere alternativ burde det være; billigere burde de ikke kunstig gjøres, det blir for dumt og vi ender opp i en dukke-politistat.

Når vi først må ha skatter og avgifter (og det må vi ha. Kapitalismen har gang på gang vist seg å være ett idiotisk økonomisk system), bør vi skatte de usunne alternativene. Voksne mennesker bør kunne velge selv, men å tilrettelegge for at de skal ta valg som kommer til å koste dem, om ikke andre mennesker (passiv røyking) livet og alvorlige skader blir for dumt. Dette gjelder også nøytral skattelegging på alle varer. Det må tilrettelegges for en sunn livsstil, og ja, de bør betale mer hvis de heller vil ha en usunn livsstil.

Lenke til kommentar

Når vi først må ha skatter og avgifter

ha? Du sier det som om det er alfa og omega, når avgifter aldri har vært noe must.

(og det må vi ha. Kapitalismen har gang på gang vist seg å være ett idiotisk økonomisk system)

Kristin halvorsen kunne aldri ha sagt det bedre. Jeg kan si akkurat det samme om både sosialdemokratisme og sosialisme.

bør vi skatte de usunne alternativene. Voksne mennesker bør kunne velge selv, men å tilrettelegge for at de skal ta valg som kommer til å koste dem, om ikke andre mennesker (passiv røyking) livet og alvorlige skader blir for dumt. Dette gjelder også nøytral skattelegging på alle varer. Det må tilrettelegges for en sunn livsstil, og ja, de bør betale mer hvis de heller vil ha en usunn livsstil.

Nei, de bør ikke betale mer, de burde ikke tvinges av noe statlig moral-politi til å måtte tømme lommeboken hver gang de skal nyte en tobakks-stikke, fordi de utsetter seg selv for en risiko. Hvorfor må jeg ikke betale noen avgift når jeg står på ski, når jeg åpenbart er en stor risiko for andre som meg selv.

Lenke til kommentar

De som leste artikkelen tobakksavgift vil ha fått med seg at avgiftene er for høye.

ja jeg syns det er greit at brukeren betaler for de skadene som oppstår av tobakksbruk. Problemet er at staten har satt avgiftene høyere enn dette. På regjeringen.no kan dere lese at staten bruker tobakksavgiften til å ta inn mer penger en tobakksbruken koster. Dette blir for meg totalt feil.

Da blir avgiften på snus spesielt feil. Hva koster snusen samfunnnet? Ingenting. Sannsynlivis tjener samfunnet penger på snusbruk gjennom merverdiavgift og helsegevinst. (de som slutter å røyke)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...