mad_arab Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 (endret) Jeg prøver å forstå hvordan rentefradrag fungerer på studielån hos lånekassen. Jeg har lest at man ikke får rentefradrag det første året selv om det løper renter. Det er visstnok fordi man ikke begynner å betale på lånet før etter en 6 mnd forsinkelsesperiode (men renten løper!). Men er det sånn at rentefradraget på studielånet da alltid vil henge et år etter rentefradrag for andre lån? Hvis man ikke får rentefradrag for studielånet i 2010 fordi man nettopp var ferdig med studier (f.eks. vårsemesteret 2010) og ikke betalte på lånet i resten 2010 (men renten løper), vil man da få 2010-fradraget + fradraget for 2011-renter i 2011? Eller blir det permanent hengede etter? For et vanlig lån vil man jo få fradraget det samme året det er "opptjent". Endret 30. desember 2010 av mad_arab Lenke til kommentar
svante Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Siden rentene som påløper det første halve året ikke skal betales før første termin det påfølgende året finnes det ingen renter å få fradrag for det første året. I det påfølgende året vil du i den første nedbetalingen oppleve at en mye større andel av totalbeløpet består av renter siden disse altså har løpt i et halvt år uten å bli betalt. Dette gjør at du i løpet av det første året betaler mer i renteutgifter enn ellers og følgelig kan få et større rentefradrag. Relatert til ditt eksempel betaler du altså både 2010 og 2011 rentene i 2011 og får rentefradrag for dette i 2011. Du vil altså ikke ligge bak. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 30. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2010 Aha, da er det jo greit å forholde seg til. Jeg skjønner fremdeles ikke logikken, siden fradraget tross alt er for renter som har påløpt, men godt at det oppfører seg normalt når man betaler ihvertfall. Er det tilsvarende med lån som man ikke betaler avdrag av de første x år også da? Da må man jo få et enormt fradrag det første året man begynner å betale? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Det er betalte renter du får fradrag for, ikke avdragene. Avdragsfritt lån betyr ikke nødvendigvis at man ikke betaler renter. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 30. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2010 Litt begrepsforvirring her kanskje. Jeg tenkte "avdrag" som i at man betaler til banken, uansett hva man betaler. Men det er kanskje ikke riktig betydning, for alt jeg vet kan "avdragsfrie" lån være vanlige å betale renter på de første årene. Jeg har aldri hatt et slikt. Men isåfall... Så kommer fradraget altså an på den andelen "renter" som beløpet man betaler inn har? Jeg ser i banken min at en viss sum av girobeløpet kalles "renter", så jeg regner med det er det som danner grunnlaget for fradraget. Da tror jeg at jeg er med på notene. Lenke til kommentar
tokakv Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Studielån er litt spesielt. Man får fradrag for betalte renter, og ikke påløpte. Se skattelovens §14-20 (3) som viser til §14-3 (3) som jeg har gjengitt kjapt nedenfor "(3) Kostnad til erverv av inntekt som nevnt i første og annet ledd fradras i det inntektsåret da kostnaden betales eller utredes. Det samme gjelder for kostnad til underholdsbidrag og annen ytelse som nevnt i §§ 5-40 til 5-42." 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå