Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Strømkapasitet i stua

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har planer om å kjøpe noen lamper for stua. Det jeg lurer på er kort fortalt hvordan jeg kan forsikre meg om at jeg ikke blåser ut sikringen ved å skru på 2 x 150W + 250 W samtidig (det er en stor stue og lampene har dimmere).

Her er det snakk om en blokkleilighet i Oslo sentrum bygd på slutten av '90-tallet, så relativt nytt. Er det grunn til bekymring og hva er det man sjekker i sikringsskapet i såfall?

Tusen takk.

Endret av Nebu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

skal du fyre med halogen-lys ?!?

"Normale" lyspærer finnes ikke i de effektene du nevner, bare som spesielle halogen-pærer (arbeids-lamper) ?

Finnes heller ikke vanlig armatur for 250W pærer - de "normale" er stort sett begrenset til 60W (gamle glødetråds-typen)

Lenke til kommentar

Takk for fantastisk hjelp så langt! Her kommer noen presiseringer:

- ja, det er halogenlamper det er snakk om (lampene kan ses her: http://is.gd/jMEPY). Har det noe å si i denne sammenheng at det er halogen?

- sikringen er på 13A (har sånne nymotens av/på sikringer og det står "stue - lys og varme" på denne) og det er to panelovner samt stueunderholdningen (tv, stereoanlegg, pvr) som er tilkoblet. Det er i tillegg 3-4 "gadgets" (sånn som trådløs ruter) som får strøm her. Ellers ikke noe mer.

Er det fare for fiasko ved å fyre opp et slikt lampesett?

Lenke til kommentar

- sikringen er på 13A (har sånne nymotens av/på sikringer og det står "stue - lys og varme" på denne) og det er to panelovner samt stueunderholdningen (tv, stereoanlegg, pvr) som er tilkoblet. Det er i tillegg 3-4 "gadgets" (sånn som trådløs ruter) som får strøm her. Ellers ikke noe mer.

Jeg gjetter på at tv/stereo/pvr/gadgets bruker ca 4-500w totalt tilsammen i verste fall; panelovnene kanskje 1000W hver (fint om du fant ut noe nærmere) -da er du på ca. 2500W tilsammen, +550W til nyanskaffelsen, og akkurat i grenseland for hva sikringen tåler (2990W på 13A/230V) -om begge ovnene står på fullt samtidig, og de er så store som jeg har gjettet på...

Lenke til kommentar

Panelovnene er på 750W hver og har aldri stått på full guffe, kanskje halvveis på det verste. I stereobenken er det nok forsterkeren som er verst med makseffekt på 500W, men i realiteten tror jeg ikke den er halvveis før vinduene fyker ut av karmene sine...:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

En vanlig automatsikring tåler mellom 13 og 45 % overbelastning i et time, slik at en 10 A vil levere 11,3-14,5 A i over en time uten å løse ut. Dersom du går ut fra sikringens merkestrøm har du litt å gå på.

Lenke til kommentar

Panelovnene er på 750W hver og har aldri stått på full guffe, kanskje halvveis på det verste. I stereobenken er det nok forsterkeren som er verst med makseffekt på 500W, men i realiteten tror jeg ikke den er halvveis før vinduene fyker ut av karmene sine...:)

termostat?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...