Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Jeg tok en "prøveavlesning" av strømforbruket i dag, og ble litt overrasket: Over 50 % høyere forbruk enn i desember i fjor. November lå 27 % over i fjor. Ligger an til å bli en dyr vinter. Andre som har registert det tilsvarende økning? Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Hvis du fyrer med strøm er det antageligvis fordi det er latterlig kalt for tiden. Har det flyttet inn noen nye mennesker? Fått ny ovn som står på? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Ingen endringer i hverken hus (stort og gammelt), fyringsbehov, vannforbruk eller antall personer. Er nok pga kulden, men det var overraskende stor økning. Fyrer bare med strøm (ved til kos), og hovedfyring er luft/luft-VP, men den trenger hjelp når det blir mer enn 10-15 kuldegrader. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Nå vet jeg jo ikke hvor du bor, men har jo vært veldig kaldt i hele landet. Kaldere enn i fjor. Jeg er i samme situasjon som deg, jeg har også gammelt trehus. Men har ikke luksussen å kunne fyre med ved, så blir nok en faen så dyr vinter. Er nesten ikke isolasjon i veggene... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Bor i Akershus øst, et par mil syd for Oslo sentrum. Veldig kald desember "mot norrrmalt". Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Mitt forbruk i Desember de siste årene var 3150, 2800, 3200 kWh. I år blir det 4000. Så ingen tvil om at kulden merkes på måleren. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Fyrer du på strøm er det ingen tvil om at kulden setter sine spor i forbruket. Det har denne vinteren så langt vært kaldere en på mange år og da trenges det mere varme for å holde samme temperatur som ellers. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 November og desember 2009: 1878kWh November og desember 2010: ca 3000kWh Sørlandet, 200mm2 trehus fra 2005. Vann til vann varmepumpe som oppvarming. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Desember 2010: 4367 kWh Desember 2009: 2922 kWh Desember 2008: 2704 kWh Desember 2007: 2972 kWh Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Det er jo logisk at kjøligare vêr fører til høgare straumforbruk. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Ikke nødvendigvis. Ligger ganske flatt på ~2200KWH sommerkvartalene og ~2400KWH vinterkvartalene. Forskjellen ligger i lysbruken fordi jeg ikke har en eneste elektrisk ovn. Fyrer ene og alene med egenfanget ved. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Tar det for gitt at folk veit forskjellen på elektrisk oppvarming og vedoppvarming. Du må kanskje fyre meir i vinter. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Ja kan hilse å si det har gått mye ved så langt. Heldigvis koster det ikke meg mere en å hente den og sage den opp. Det morsomme er at mange kunne gjort det samme som meg men istedenfor sutrer over dyr strøm og dyr ved i butikken. Selv i urbane områder er det utrolig mye gratis ved som slenger rundt veggene til forskjellige firma, søppel som de må betale for å bli kvitt eller gratis ved til meg. Har fått spørsmål om hvorfor jeg holder på med dette når det er så mye enklere å bare dra på butikken og kjøpe. Var det slik at man er villig til å kaste penger på problemet er det enklere å kjøpe seg noen panelovner istedenfor å ta turen rundt dyr ved til 50 kroner sekken. Nok om det, vinterkulda har i hvertfall gjort varmebehovet større for siste kvartal 2010 en tidligere år. Lenke til kommentar
War Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Skulle gjort som meg, les av 2K mer i november og trekk fra 2k på den ofisielle kvartalmålingen. I november var prisen i sone N03 30-40Euro pr MW/t I desember har den vært oppe i 119Euro pr MW/t 20sek arbeid og tjente flere tusen kr. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Nå er vel tiden der kunden leser av strømmen snart slutt i Norge også og vi får fjernavlesning og døgndiferensierte strømpriser som ellers i Europa og da fungerer ikke dette lengere. Desuten vil avik i forbruket kunne få varsellampene hos strømleverandørene til å blinke og de kan sjekke deg ekstra nøye og eventuelt estimere forbruk. Har dette fra kilder innen kraftbransjen. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Ingen endringer i hverken hus (stort og gammelt), fyringsbehov, vannforbruk eller antall personer. Er nok pga kulden, men det var overraskende stor økning. Fyrer bare med strøm (ved til kos), og hovedfyring er luft/luft-VP, men den trenger hjelp når det blir mer enn 10-15 kuldegrader. Tipper grunnen til den store økningen for deg er at effekten av varmepumpen går nedover samtidig som fyringsbehovet går oppover når det blir kaldere enn 10-15 kuldegrader. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Skulle gjort som meg, les av 2K mer i november og trekk fra 2k på den ofisielle kvartalmålingen. I november var prisen i sone N03 30-40Euro pr MW/t I desember har den vært oppe i 119Euro pr MW/t 20sek arbeid og tjente flere tusen kr. Dette er svindel og tyveri, ikke noe for meg. Lenke til kommentar
War Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Nja Din side / Mine penger anbefalte det. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Det gjer det ikkje meir riktig. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Vel strømleverandørene gir deg nøkkelen og pengekista med en vag beskjed om å ikke åpne den. Er man så naiv at man tror ingen av kundene vil åpne kista så må man bare ta det man får. Det har vel vært uttalt fra det holdet at problemet er minimanlt men at de er kjent med det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå