WasaDu Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Hallaisen ! Lurer litt på om Sola er en by eller et tettsted ? Burde jo være by .. Og Tønsberg ? Så på wikipedia sin liste over norske byer, og der sto ikke Tønsberg .. Men år g søkte Tønsberg, sto det at det er en by .. Såå .. Takk for alle svar. Jeg må få ryddet opp i hodet mitt. WasaDu Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 (endret) Sitter med nyeste utgave av NAF Veibok. Sola er ikke by, men Tønsberg er...og har vel alltid vært norges eldste by. Og Wikipedia: "Tønsberg er en kommune og en by i Vestfold." Endret 29. desember 2010 av geirm Lenke til kommentar
medlem-173043 Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 (endret) Norges eldste by som fortsatt "finnes" idag. Endret 14. juni 2017 av Larzen_91 Gjenopprettet innlegg. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 "Tettstedet Tønsberg utgjør et sammenhengende tettbebygd område i og omkring den historiske byen Tønsberg, i kommunene Tønsberg og Nøtterøy, i Vestfold fylke." Wikipedia Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Tønsberg står som by i Norske byer på Wikipedia Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Tønsberg er Norges eldste by som fortsatt "finnes" idag. Ditt anførselstegn er berettiget. Man antar nå at Snorre beskrev handelsstedet Kupang og feilaktig kalte stedet Tunsberg. Kaupang lå i nærheten av dagens Larvik, og altså altfor langt unna dagens Tønsberg til å være samme sted. Forskerne antyder nå at Tønsberg ikke ble grunnlagt før langt utpå 1100-tallet, og at Norges eldste fortsatt eksisterende by er Trondheim (som feiret 1000 år i 1997) eller Oslo (som har feiret sitt 1000-årsjubileum to ganger med femti års mellomrom det siste hundreåret). http://no.wikipedia.org/wiki/Kaupang http://no.wikipedia.org/wiki/Tønsberg Lenke til kommentar
medlem-173043 Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 (endret) hmm mulig det :!: Har ikke satt meg inn i det. Men hvordan kan de vite hva han mente? Endret 14. juni 2017 av Larzen_91 Gjenopprettet innlegg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Sola er et tett sted. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Lurer litt på om Sola er en by eller et tettsted? Sola er et tett sted. Tomater/2 mater, lammelår/lamme lår, tettsted/tett sted. 1 Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 (endret) Tomater/2 mater, lammelår/lamme lår, tettsted/tett sted. Hehe, tenk deg om det blir "røyk fritt" istedenfor "røykfritt" og de som løper heller tenker på "slutt spurten" enn "sluttspurten". Men aller værst blir det når Rudolf Steiner skolen (reelt skilt). Endret 31. desember 2010 av geirm Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 , men Tønsberg er...og har vel alltid vært norges eldste by. Ok, jeg har ikke finstudert dette, holder meg bare til "læreboka". Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 (endret) Hehe, tenk deg om det blir "røyk fritt" istedenfor "røykfritt" og de som løper heller tenker på "slutt spurten" enn "sluttspurten". Når jeg ser skiltet "røyk fritt", så skal jeg tenne sigaretten umiddelbart!. Jeg kan tenke meg til at det vil kurere orddelingssyken ganske umiddelbart. Forøvrig er Sola en kommune, og dermed vil det være mest korrekt å kalle det for et sted, om man skulle velge et av alternativene i tittelen til tråden. Dog er "område" den korrekte benevnelsen til Sola. Evt. så er tettstedet Sola et tettsted naturlig nok. Skal det være en "by" må stedet ha bystatus. Endret 31. desember 2010 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 (endret) Tønsberg er Norges eldste by som fortsatt "finnes" idag. Ditt anførselstegn er berettiget Det er usikkert hvilken by som er Norges eldste, men lenge ble Tønsberg regnet som landets eldste. Nyere arkeologiske utgravinger tyder på at Kaupang i Vestfold var Norges første bybebyggelse, og at Trondheim er Norges eldste by som fremdeles eksisterer. kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/By#Byer_i_Norgeog: http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_norske_byer_regnet_etter_grunnleggelse Endret 31. desember 2010 av SeaLion Lenke til kommentar
WasaDu Skrevet 1. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2011 Takk for alle svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå