Gå til innhold

Idrett og alkohol

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på hvor mye alkohol egentlig påvirker treningen. Jeg har lest flere steder at det er en negativ påvirkning, men det står bare om at det er idrettsutøvere som har drukket alkohol også trent. Men jeg lurer på om åssen påvirkning det har på langvarig sikt.

Jeg trener en del og jeg drikker alkohol sånn ca. vær tredje fjerde uke. Kan bli noen bra fylle kuler.

Så hvis noen har noe bra fakta om dette hadde det vært kjempe fint. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På langsikt for deg vil det ikke ha noe å si i det hele tatt. Ettersom du drikker så sjeldent som du gjøre.

Hva effekten er med langvarig alkohol inntak er jeg litt usikker. Og det kommer helt ann på hva du trener og hva slags nivå du er på.

Men på kort sikt (dagen derpå etc) kan alkohol gjøre deg fortere sliten og prestasjonen din blir dårligere. Du vil ikke klare å yte maks. Hjertets arbeidsevne minker og treningen kan bli en belastning for kroppen istede for noe positivt.

Lenke til kommentar

For ikke å snakke om de grøsselige ekstra mengdene med kalorier man får i seg i løpet av èn kveld med drikking :thumbdown:

Men det er jo som nevnt over her, om du er fornøyd med treningen og hva som er dine mål :) Prøver man f. eks å gå ned i vekt så er det vel ikke det beste for fremgangen å drikke hver 3. uke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Riktignok en gammel artikkel, men var her jeg først ble gjort oppmerksom på emnet alkohol og trening.

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=498

Overdrev litt med 2-3 økter men;

Produksjonen av mannlig kjønnshormon' date=' testosteron kan synke

Konsentrasjonen av stresshormonet kortison øker. I kombinasjon med mindre testosteron kan dette over lengre tid medføre nedbryting av muskelmasse. [/quote']

I tillegg blir du dehydrert og bruker viktige proteiner og vitaminer til å komme i veskebalanse

Legger med Alkohol - hvilken effekt har det på trening, Alkohol og trening og Alkohol - akutt effekt på kondisjon.

Synd hypotesene rundt muskeltap bare er testet ut på rotter og alkoholikere. Men som de sier i artiklene er dette etter langvarig bruk av alkohol, om du bare drikker hver tredje-fjerde uke og ikke trener mot noe spesielt skal du bare kose deg.

Edit; men du blir kanskje satt tilbake 2 treningsøkter med tanke på restitusjon etter treningsøkt samme dag og trening dagen derpå.

Endret av opar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...