Gå til innhold

Hvorfor er Taliban regnet som onde?

Anbefalte innlegg

Tyskerne var ikke i Norge for å gi nordmenn et demokratisk styresett, for så å seile Blucher tilbake til Berlin og feire at de hadde gitt oss menneskerettigheter og demokrati.

FYI lizzom.

Nei, de var her for å dele sin ideologi med oss, slik vi er i Afghanistan for å dele vår ideologi med dem. Ikke alle i Norge ønsket seg å dele tyskerenes ideologi, og ikke alle i Afghanistan ønsker nødvendigvis å dele vår ideologi. Derfor møtte tyskerene motstand, og derfor møter yanken (inkl. oss) motstand.

Sovietunionen på sin side kom Norge til unnsetning, jaget tyskeren og befridde landet og ga oss menneskerettigheter og demokrati. Og reiste hjem og feiret når jobben var gjort.

Vet du hva? Mennesker som deg står i veien for samfunnets utvikling. Det er ikke noe jeg sier for å være slem, men å kverulere på en måte som dette bidrar ikke til å løse noen problemer her i verden. Har du bestemt deg for å "vinne" denne diskusjonen nå, eller? Vel, for å få til det må du ha fakta klart for deg først:

Nazi-tyskland:

- Autoritært/militant styre (brukte vold og våpen for å kontrollere folk).

- Noen få utvalgte i samfunnet beriker seg på bekostning av andre.

- De som satt med makten tok ikke hensyn til menneskerettigheter, og befolkningen kunne ikke føle seg trygge.

- Mente at noen mennesker var mindre verdt enn andre, og begynte å drepe disse.

- Mente at noen mennesker ikke kunne brukes til andre ting enn slavearbeid.

Taliban:

- Autoritært/militant styre (bruker vold og våpen for å kontrollere folk).

- Noen få utvalgte i samfunnet beriker seg på bekostning av andre.

- De som sitter med makten tar ikke hensyn til menneskerettigheter, og befolkningen kan ikke føle seg trygg.

- Mener at noen mennesker var mindre verdt enn andre, og mishandler/dreper disse.

- Har et spesielt syn på kvinner, og deres muligheter i livet er svært begrenset.

Endret av Dux ducis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har spurt før - og jeg spør igjen. Er den regjeringen som "demokratisk" er satt inn av ISAF/USA så mye bedre? Når eg regjering støttet av Norge vedtar en lov som sier at om en kvinne nekter ektemannen sin sex tre dager på rad kan lovlig voldtas?

Dere fremstiller det som om det er ottar som er nede og kjemper for kvinners frigjøring i Afghanistan. Tror dere virkelig de som styrer nå, altså våre allierte i Afghanistan, er noe mer feminister enn det Taliban er? Se bare på Afghanistans modigste person: Malalai Joya. En kvinne som talte imot den mannsdominerte regjeringen og nå er etterfulgt og daglig får drapstrusler. Tror dere virkelig at barn har det bedre nå enn før?

Ja, vi har visjoner, bra likedan. Og jeg skulle virkelig ønske at dette allerede var på plass i Afhanistan, men det er det ikke. Og det har det ikke blitt etter 10 år med plyndring og dreping av våre soldater.

Afghanistan, eller Den islamske stat Afghanistan som det heter, ledes av Hamid Karzai og hans administrasjon kan også oppsummeres på samme måte du oppsummerer Taliban og Nazi-Tyskland:

-De har et autoritært og voldelig styre.

-Presidenten kommer fra en rik familie og er medlem i en av landets mektigste klaner som, etter store avsløringer i media for noen måneder siden, nyter godt av bistandspengene våre. Altså beriker noen få seg på bekostning av den sultende befolkningen.

-De tar ikke hensyn til menneskerettigheter bl.a. jmf. loven om voldtekt, som fortsatt er i effekt, men redusert til hver uke.

-Forfølger og dreper mennesker med andre meninger.

-Har et kvinnediskriminerende syn jmf. Joya.

Jeg mener ikke at Karzai styrer i nærheten av det Nazistene gjorde, men han er ingen bra leder for landet. De som styrer Afghanistan nå er samme ulla som Taliban. Rike krigsherrer, bare med et vennligere ansikt utad. Litt som Obama/Bush.

Lenke til kommentar

Jeg har spurt før - og jeg spør igjen. Er den regjeringen som "demokratisk" er satt inn av ISAF/USA så mye bedre? Når eg regjering støttet av Norge vedtar en lov som sier at om en kvinne nekter ektemannen sin sex tre dager på rad kan lovlig voldtas?

Dere fremstiller det som om det er ottar som er nede og kjemper for kvinners frigjøring i Afghanistan. Tror dere virkelig de som styrer nå, altså våre allierte i Afghanistan, er noe mer feminister enn det Taliban er? Se bare på Afghanistans modigste person: Malalai Joya. En kvinne som talte imot den mannsdominerte regjeringen og nå er etterfulgt og daglig får drapstrusler. Tror dere virkelig at barn har det bedre nå enn før?

Ja, vi har visjoner, bra likedan. Og jeg skulle virkelig ønske at dette allerede var på plass i Afhanistan, men det er det ikke. Og det har det ikke blitt etter 10 år med plyndring og dreping av våre soldater.

Afghanistan, eller Den islamske stat Afghanistan som det heter, ledes av Hamid Karzai og hans administrasjon kan også oppsummeres på samme måte du oppsummerer Taliban og Nazi-Tyskland:

-De har et autoritært og voldelig styre.

-Presidenten kommer fra en rik familie og er medlem i en av landets mektigste klaner som, etter store avsløringer i media for noen måneder siden, nyter godt av bistandspengene våre. Altså beriker noen få seg på bekostning av den sultende befolkningen.

-De tar ikke hensyn til menneskerettigheter bl.a. jmf. loven om voldtekt, som fortsatt er i effekt, men redusert til hver uke.

-Forfølger og dreper mennesker med andre meninger.

-Har et kvinnediskriminerende syn jmf. Joya.

Jeg mener ikke at Karzai styrer i nærheten av det Nazistene gjorde, men han er ingen bra leder for landet. De som styrer Afghanistan nå er samme ulla som Taliban. Rike krigsherrer, bare med et vennligere ansikt utad. Litt som Obama/Bush.

Du nevner noe veldig viktig her:"Malalai Joya. En kvinne som talte imot den mannsdominerte regjeringen..."

I dag har man faktisk muligheten til å påvirke systemet, selv om det ikke er lett. Det er en prosess vi prøver å jobbe videre med og som vi har kommet langt med i forhold til da Taliban regjerte. Afghanerne kommer fra, unnskyld uttrykket, en drittkultur og det å gi den delen av befolkningen som har blitt (og blir) mishandlet daglig og lever uten ett minimum av rettigheter, flere muligheter til å styre sitt eget liv å komme seg ut av mannens kontroll tar tid og ressurser.

Hvorfor må Karzai alliere seg med busemenn og røvere? Tror du han hadde sluppet dette hvis vesten hadde stilt med de nødvendige styrkene for å sørge for sikkerheten?

Avsnittet om plyndring fra våre soldater blir forøvrig for dumt.

Lenke til kommentar

Hæ? Mulighet til å påvirke? Hun er etterfulgt og har ikke en døyt av rettigheter!

Hehe, med de nødvendige styrkene? ISAF/USA er dobbelt så mange som Taliban, og ISAF/USA har stilt med 90 000 soldater, det er mer enn nok. Karzai allierer seg ikke med busemenn og røvere, han er en av dem og har vært det hele veien.

Plyndring blir for dumt? Gå inn på google og skriv "Afghanistan amerikanske soldater tortur".

Lenke til kommentar

Hæ? Mulighet til å påvirke? Hun er etterfulgt og har ikke en døyt av rettigheter!

Hehe, med de nødvendige styrkene? ISAF/USA er dobbelt så mange som Taliban, og ISAF/USA har stilt med 90 000 soldater, det er mer enn nok. Karzai allierer seg ikke med busemenn og røvere, han er en av dem og har vært det hele veien.

Plyndring blir for dumt? Gå inn på google og skriv "Afghanistan amerikanske soldater tortur".

90000 soldater skal liksom være nok?

I Kosovo så hadde man opptil 50000 mann fordelt på ca. 11000km2, i Afghanistan har man da 90000 fordelt på 647000km2. Så kan du jo i tilleg legge til at Afghanistan er et land der de har kultur for å krige og drepe, om ikke utlendinger så gjerne hverandre. Eller for å se det på en annen måte. Bare Faryab provins, som Norge har operert i med en styrke på drøye 600 mann, er nesten dobbelt så stort. Da ser du også litt om hvor lite soldater det egentlig er snakk om. At man har dobbelt så mange styrker som Taliban blir det samme som å si at du er dobbelt så stor som en fisk. Dessuten er det mye mer som rører seg i det landet.

Igjen, vis meg når våre soldater plyndret noe og du skal få en kroneis. At enkelte amerikanske soldater har drevet tortur har ikke noe med plyndring fra våre soldater å gjøre, så ja, det blir for dumt.

Lenke til kommentar

Men har vi gjort det noe bedre i områdene som før var styrt av taliban? Om vi tar en titt på harde fakta:

- Kvinners situasjon er verre nå enn den var før ISAF/USA invaderte Afghanistan. Human Rights Watch sin rapport

- En av verdens verste land å vokse opp i. For ikke å snakke om en av verdens farligste land! 10 farligste plasser i verdenFN-rapport

- Tusenvis av uskyldige mennesker blir drept av ISAF/USA og Taliban. Wikipedia

- Taliban er, med god grunn, nå enda sterkere enn før! Reuters

Mens flertallet i Norge er imot krigen, fortsetter vi å bruke mer enn 13 mrd. på å bombe uskyldige afghanere i stedet for å pusse opp falleferdige skoler eller gi de gamle et rom på gamlehjemmet. For et demokrati, dere.

Hvis vi risikerer å møte økt motgang i en kort periode, så betyr det at vi skal legge oss flate og ikke forsøke å forbedre situasjonen? I følge deg så burde vi kanskje ikke ha sloss mot nazistene heller, for det hadde vært så mye enklere for oss om vi bare la oss langflate? Hadde jeg levd under krigen (og hatt lik IQ som en jevn diskusjon.no-debattant) så hadde det sikkert vært en fristende tanke. Jeg er jo ikke jøde, og tyskerne ville sikkert ikke skadet meg (jfr. signaturen min).

SELVFØLGELIG bli det litt verre når man forsøker å kaste ut et terrorregime, men det må til!

Da skjønner du også hvorfor afghanere ikke bare legger seg ned de også? De blir invadert og har vært i så mye sinnsykt mye krig oppigjennom.

Kjekt å sjå at folk sette ord i munnen på andre her i form av sin eigen tolkning på det som er skreve.

Var den til meg? Jeg forsøker bare å illustrere hva folk egentlig sier, for et utbredt problem i dette forumet er at folk fabrikkerer argumenter bare for å vinne frem i diskusjoner (alle har jo en agenda, og det er ikke snakk om å løfte skylappene for få noen nye perspektiver). Et ypperlig eksempel på dette er nettsiden Maddafakka brukte for å poengtere at Afghanistan er blitt etter farligere sted etter vestens inngripen. Den undersøkelsen som det ble linket til sier at Afghanistan er verdens 5. farligste land. Hvis man ignorerer det urovekkende faktum at Antarktis kommer på 6. plass (ærlig talt..?), så kan man se at Afghanistan er farlig pga: landminer, stammekriger og narkotikahandel. Er det ikke hovedsakelig russerne som la ned landminene for lenge siden? Stammekrig og narkohandel ville det kanskje vært uansett (landet består jo tross alt av flere stammer og har gunstige forhold for narkotika).

Som om situasjonen er blitt bedre der nå? Narkotika eksporten fra Afghanistan har eksplodert etter at NATO gikk inn i Afghanistan.

Jeg er helt nøytral, og har ingen interesse av å påtvinge de stakkars afghanerne vestens levesett og verdier, men jeg får vondt inni meg når jeg tenker på følgende:

- Dine muligheter i livet er sterkt avhengig av om du blir født som "riktig" kjønn.

- Hvis du er så uheldig å være født inn i f.eks Hazara-folket så kommer Taliban og dreper/misbruker deg og dine!

- Du er under Talibans nåde, og har egentlig ikke så mange formelle rettigheter.

Som om Afghanistan er unik i den sammenhengen, hva med Frankrikes behandling av romfolket f eks?

Når 4 millioner flere jenter kan gå på skole og 12 millioner flere Afghanere kan få lov til å stemme synes jeg i bunn og grunn det har skjedd noe..

Til hvilken pris? Hva vil skje når NATO trekker seg ut?

Tyskland bygde vel en del infrastruktur i Norge under annen verdenskrig.

De var ikke her for å dele sin ideologi med oss. Dette er en latterlig påstand. De var her for å erobre Norge og hente ut ressurser til krigsmaskinen sin. Kystlinjen vår var av stor strategisk viktighet. Rekrutter til nazistenes militære rekker var naturligvis også en ressurs, men når man ser hvilken skala denne krigen befant seg på så ser man at det Norske bidraget med landssvikere var fullstendig ubetydelig.

En annen ting er at Tyskland var i Norge for å plyndre våre ressurser og trekke ut strategiske fordeler i en militær sammenheng, mens Norge er i Afghanistan uten noen forventninger til at vi skal verken tjene på det eller få strategiske fordeler i regionen.

Norges bidrag i Afghanistan er fundamentert på å opprette sikkerhet og stabilitet, utdannelse av en afghansk hær og politistyrke, og opprettelsen av en demokratisk valgt Afghansk regjering. Vi gir dem sikkerhet og selvstyre og vi betaler for det med Norske soldaters liv!

At du får deg selv til å sammenligne ISAF med Nazister burde være grunnlag for å få deg tvangsinnlagt.

Som om ikke USA har strategiske interesser i Afghanistan. Det virker heller ikke som om afghanere tar noe særlig imot NATO og våre vestlige verdier. 2010 var tros alt det blodigste året i Afghanistan krigen og det virker som om vi er ganske langt unna å "vinne" denne krigen.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

* Taliban gjennomfører terroristaksjoner mot sivilbefolkningen i Vesten.

Dette er jo bare tull. Hvis man prater om den afganske talliban så er deres mål lokale og ikke globale.

Tror mange her ikke vet forskjell på Al Qaida og Talliban

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Grusom politikk i vårt syn, ja... Men har vi egentlig noen grunn til å blande oss inn i hvordan andre land skal styres?

Taliban kan føle det samme ovenfor vesten som det max manus følte ovenfor nazistene...

Taliban sitt styre bryter flesteparten av FNs menneskerettserklæringer . Hvorfor skal vi i vesten blande oss inn i deres problemer? Hovedgrunnen til at vi er i Afghanistan er å få slutt på korrupsjon,skaffe demokrati og få til et rettsystem som funker. Men dessverre skjer det brudd på menneskerettserklæringen av både norske og andre soldater i Afghanistan, mange sivile blir drept og ingen vil si noe om det. Krigen har vart i 10 år nå, og Taliban har bare blitt større-hva er det som gjøres galt? Det er mange grunner til at vi bare snur ryggen til å ikke bryr oss, men vi kan ikke bare sitte å se på mens det afghanske folk blir undertrykt. Afghanistan er bare som resten av verden var for 1000 år siden, de henger bare LITT etter :tease:;)

Endret av OTNT
Lenke til kommentar

Igjen, ser gjerne kilde på at norske soldater bryter menneskerettighetene eller begår overgrep som det ofte hevdes, sist nå i innlegget over. Det er en påstand folk har sør for lett for å slenge ut, uten særlig kunnskap om hva norske soldater gjør ute kan det se ut som.

Lenke til kommentar

Igjen, ser gjerne kilde på at norske soldater bryter menneskerettighetene eller begår overgrep som det ofte hevdes, sist nå i innlegget over. Det er en påstand folk har sør for lett for å slenge ut, uten særlig kunnskap om hva norske soldater gjør ute kan det se ut som.

Det er vanskelig å få så mye kunnskap om dette emne, men skal mann tro på media hender det at også norske soldater bryter grunnleggende menneskerettigheter.

Lenke til kommentar

Grusom politikk i vårt syn, ja... Men har vi egentlig noen grunn til å blande oss inn i hvordan andre land skal styres?

Taliban kan føle det samme ovenfor vesten som det max manus følte ovenfor nazistene...

Taliban sitt styre bryter flesteparten av FNs menneskerettserklæringer . Hvorfor skal vi i vesten blande oss inn i deres problemer? Hovedgrunnen til at vi er i Afghanistan er å få slutt på korrupsjon,skaffe demokrati og få til et rettsystem som funker. Men dessverre skjer det brudd på menneskerettserklæringen av både norske og andre soldater i Afghanistan, mange sivile blir drept og ingen vil si noe om det. Krigen har vart i 10 år nå, og Taliban har bare blitt større-hva er det som gjøres galt? Det er mange grunner til at vi bare snur ryggen til å ikke bryr oss, men vi kan ikke bare sitte å se på mens det afghanske folk blir undertrykt. Afghanistan er bare som resten av verden var for 1000 år siden, de henger bare LITT etter :tease:;)

For oss her i vesten, som igjen har lagd "menneskerettighetene" så er taliban onde, ja det skjønner jeg. Er helt enig i at demokrati og ett sånn levesett vi har er det beste, men det kan hende de har ett annet syn på ting der nede?

Lenke til kommentar

For oss her i vesten, som igjen har lagd "menneskerettighetene" så er taliban onde, ja det skjønner jeg. Er helt enig i at demokrati og ett sånn levesett vi har er det beste, men det kan hende de har ett annet syn på ting der nede?

Taliban var jo de snille da sovjet invaderte Afghanistan. De kjempet for frihet i landet sitt, men etter sovjet trakk seg ut begynte Talibanstyre som var veldig undertrykkende. for oss i vesten er Afghanistan sitt syn på ting langt (langt) vekk fra de verdiene vi tror på, men det betyr ikke at de kan holde på på det viset de gjør. De mest ekstreme muslimene følger sharialovene som er tolket ut i fra Koranen. De står ikke ordrett, men på en rar måte har de kommet fram til disse lovene :p

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å få så mye kunnskap om dette emne, men skal mann tro på media hender det at også norske soldater bryter grunnleggende menneskerettigheter.

Igjen, om man ikke har noen indikasjoner eller eksempler på at dette skjer så er det veldig ufint å komme med slike påstander. Så vidt meg bekjent har det heller ikke blitt vist til slike saker i media, men enkeltutsagn har blitt problematisert. Vi har en presse og en såppas stor antimilitær fløy i Norge at det faktum at ingen av disse finner noen brudd er en god indikasjon. Jeg vil påstå st jeg kjenner norske soldater og deres operasjoner temmelig godt og mitt inntrykk er temmelig langt unna det man får av de so slenger ut grunnløse påstander om overgrep. Jeg mistenker de av dere det gjelder for å kjenne fryktelig lite til soldatmiljøene og hva de driver med. Om du ønsker mer kunnskap burde du egentlig snakke med noen som har vert ute og opplevd Afghanistan selv. Intill man kan vise til noe overgrep synes jeg man skal holde seg for gode til å slenge ut løse påstander om nettop det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...