Gå til innhold

Nikon D90 VS. Canon 550D

20 stemmer

1. 1. Hvem syns du er best?

• Nikon D90
      13
    • Canon 550D
      7

Anbefalte innlegg

Valget er mellom Nikon D90 og Canon 550D, jeg selv klarer ikke å bestemme meg derfor spørr jeg dere om litt hjelp.

Jeg skal ikke bruke kamerat så mye til video men, jeg kommer til å ta en del bilder, både sports bilder, landskap og familiebilder. Jeg kommer også til å være med på en del bilmesser hvor det er en masse spreke farger og mye detaljer.

Så utifra det info jeg har gitt tror jeg dere kan komme med innspill på hvem som egner seg best til mitt bruk. Ikke så mye info men jeg tror det skal holde. Og i tillegg jeg har store hender så kanskje ikke noen av de kameraen passer så godt i hendene mine :)

Takk til de som svarer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke helt lett aa sammenligne de to kameraene. Baade to forskjellige kamera klasser (Innstegs modell kontra entusiast modell), og generasjoner (2008 kontra 2010).

Nikon D90 er egentlig samme klasse som Canon 60D. Betyr litt flere knapper og hjul for innstillinger (maa ikke saa dypt i menyene), og bedre bygd hus. Ogsaa en mer fleksibel autofokus, og litt större grep.

Canon har ca 20% mer oppløsning, og bedre video.

Hva som er best for deg? Vanskelig aa si. Begge er to gode kameraer. Gä til en butikk, og prøv hvilket som ligger best i handa.

(Ok, hvis du gaar til Elkjöp eller Leftdal, vaer klar over at de vil mest sannsynlig anbefale Sony, uten at det maa vaere riktig.)

Lenke til kommentar

Hehe, det med elkjøp har jeg opplevd.

Men siden canon har 20% mere oppløsning, vil det bety bedre bilder?

Nei,ikke direkte.

Alle kameraer som har mer en 8 mp kan du lage et bilde på A2 format uten at pixlene blir ubehagelig synlig.

Det jeg har opplevd ved og øke antall piksel er mer arbeid i etterkant med bildene,men det er pga. av at jeg bruker raw-format.

Hvis du bruker jpg-format gjør kameraet mye av jobben,men da får du mindre muligheter til og reparere bilder som ikke er helt riktig eksponert i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Hehe, det med elkjøp har jeg opplevd.

Men siden canon har 20% mere oppløsning, vil det bety bedre bilder?

Bedre bilder faar du med et kamera du kjenner og kan (og kan utnytte).

Höyere opplösning stiller ogsaa höyere krav til optikk og fotograferings-teknikk / disiplin. Som Nautica skriver, hvis ikke du har planer om aa skrive ut mye i störrelse A2, spiller denne forskjellen liten rolle.

Lenke til kommentar

Nei, jeg skal ikke skrive ut noen av bildene, alle kommer til å bli tatt vare av digitalt på PC-en.

Nikon D90 er et mye mere robust kamera hvor canon huset er bygd av plast.

Men igjen nikon er et to år gammelt kamera, så den mangler kanskje noen funksjoner canon har. Korrenkt meg hvis jeg tar feil her :blush:

Lenke til kommentar

[quote name='V7aquaman' timestamp='1293665588' post='16696042'

Men igjen nikon er et to år gammelt kamera, så den mangler kanskje noen funksjoner canon har. Korrenkt meg hvis jeg tar feil her :blush:

Fint lite egentig, Canon har nok en bedre videodel og høyere oppløsning. Nikon har trådløs blitzstyring via den innebygde blitzen, noe Canon ikke har. Ellers er, som tidligere nevnt, Nikon mer direktebetjent med knapper og hjul mens Canon er mer menybasert.

Lenke til kommentar

Selv om jeg selv bruker Canon - og iallerhøyeste grad prøver å overbevise slekt og venner om at det er fordelaktig å bruke Canon, vil jeg nok selv ha kjøpt D90 over 550D, om man ser bort ifra at video er ganske viktig for min del.

Dersom man gir faen i video er nok D90 et mye bedre kamera på de aller fleste måter. Ikke før man tar seg tid til å skyte bilder i ro og mak og printer de KJEMPEstort vil man merke fordelene ved høyere oppløsning.

Lenke til kommentar

Først vil jeg takke alle sammen som tok sin tid til å hjelpe meg.

Ja, jeg skal faktisk til et kamera butikk idag for å ta på de forskjellige kameraene de har. Men hvis dere kunne kommet med litt mere spesifikt på hvorfor D90 ta bedre bilder enn 550D?

Takk igjen ;)

Lenke til kommentar

Det tar ikke bedre bilder,ihvertfall ikke til normal bruk.Du vil ikke merke noen spesielle forskjeller angående bildekvaliteten,det er først når du har kunnskapene og knivskarpe objektiver samt ekspertisen/pc'en og programmene som lar deg utforske dette som forskjellene vil bli litt merkbare.

Det er andre ting som avgjør kamera kjøp,magefølelse,skuddtakt,høy-iso,prosessering-egenskaper,eksterne forhånds definerte knapper,skjerm,etc,etc.

Her kan du sammenlingne kapasitetene på kameraene.

Lenke til kommentar

Jeg sto overfor akkurat det samme valget for litt siden men endte opp med å kjøpe meg D90 og er veldig fornøyd med det.

Grunnen for meg var at D90 har bedre grep (for mine hender ettersom den er større og høyere), den har en liten skjerm oppå der du letter for oversikt over ganske mye, og den har 2 hjul som lar deg stille på innstillingene ganske lett uten å måtte gå inn i masse menyer.

Jeg har tatt massevis av bilder hele livet, men så og si bare på autofunksjoner. Så nå som jeg har tenkt til å gjøre noe med det og lære meg alle funksjonene så ville jeg ha et kamera som var lett å jobbe med. Tenkte at det var lettere å bruke autofunksjoner når jeg har en unnskyldning med at det "tar for lang tid å stille på ting" med å gå inn i menyer etc. Men nå som alle innstillinger er lett tilgjengelig så er det bare å bruke dem også!

Uansett hva du velger så tror jeg nok du blir veldig fornøyd, og ut fra det jeg fant ut mens jeg forsket på dette så står det mye mer på deg som fotograf enn om du har D90 eller 550D i hendene.

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Jeg vil takke alle som har kommet med hjelp og sine meninger.

Jeg var i butikken idag å kjente på de to forskjellige kameraene. Jeg fikk med engang et komfortabelt tak på D90, hvor det ikke skjedde med 550D. Det endte opp med at jeg bestilte meg Nikon D90. Jeg tror jeg vil bli stor fornøyd med den. Det hele minner meg om den første Harry Potter filmen hvor de skal velge sin egen tryllestav hvis staven ikke likte personen passet de ikke sammen, det hele skjedde med Nikon og Canon hos meg. hehe :!:

Takk igjen til alle som svarte, det hjalp meg mye. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...